1 maand achterstallige huur en Vredegerecht

kahmi
Topic Starter

Re: 1 maand achtersallige huur en Vredegerecht

#16 , 17 okt 2010 10:57

De Vrederechter zal de zaak uitstellen om de advocaat van de verhuurder toe te laten te kunnen antwoorden op Uw stukken die U ter zitting neerlegt alsook op Uw verweer.
I know :-) En dan win ik weer een maand indien de vrederechter zou geneigd zijn om een einde te stellen aan het huurcontract.

Anderzijds is dit niet zeker: de eigenaar weet dat hij dit vooropzeg geschreven heeft en had zijn raadsman hierover moeten informeren. Het is niet alsof ik de tegenpartij overval met informatie waarover ze niet beschikte. Dus kan mij geen manipulatie of slechte wil worden aangewreven.

Het blijft toch Vredegerecht waar het ietwat informeler aan toe gaat en niet correctionele rechtbank of Hof van Assisen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kahmi
Topic Starter

#17 , 17 okt 2010 11:02

Ik denk dat ik vandaag mijn verweer opstel en het gewoon de dag voor de verschijning op de griffie ga neerleggen. Dan heeft de Vrederechter toch een coherent en geschreven verweer van mijn part met duidelijke stukken en kan de tegenpartij noch altijd om een uitstel vragen he.

Ik vroeg me wel af waarom ik niet eerst tot een bemiddeling ben uitgenodigd, ik dacht dat dit in huurzaken bij het Vredegerecht nu verplicht was?

eylis

#18 , 17 okt 2010 11:22

het staat me voor dat in de praktijk men slechts voor de vrederechter een zaak voor achterstallige huur met succes aanvat vanaf 3 maanden achterstal. Probeer absoluut (bvb met regelmatige stortingen) die schuld zo snel mogelijk te delgen. Want dan bewijst immers dat dit een éénmalige fout was en dat u dus niet voortdurend achterstallen hebt. Bovendien als u al 2 jaar huurt en dit de eerste keer is, is dit zeker het bewijs dat u geen flagrante wanbetaler bent.

De Vrederechter zal voor 80¨% kans uitspreken dat u meteen de achterstal moet vereffenen en wat de vooropzeg betreft waarschijnlijk de wettelijke 6 maanden onderschrijven. Daar moet u van uit gaan. TRouwens de verhuizing voor u uit schuiven met gerechtelijke uitstellen heeft weinig zin. Als u het moet doen als het kindje 1 jaar is, is dat ook lastig. Neem zeker contact met de sociale dienst van uw gemeente. U heeft een handicap en uw dochter is zwanger. Zij helpen zeker zoeken naar een woning. En op 6 maanden tijd lukt zoiets.
De eigenaar is waarschijnlijk geen "beste maatjes" met de vrederechter. Dat zou een zware beschuldiging zijn van een magistraat. De man kan zich dat in zijn funcite overigens ook helemaal niet permitteren, darvoor worden zijn beslissingen mét argusogen gevolgd door alle instanties . De media in de eerste plaats. En die zijn niet mals voor vermoedens van malafide praktijken....

Reclame

kahmi
Topic Starter

#19 , 17 okt 2010 11:43

Het is de tweede keer dat ik een achterstal van 1 maand heb, vorig jaar is het gebeurd om dezelfde redenen (ziekenkas die stopt met betalen omdat er weer een eindeloze reeks documenten nodig zijn en zij dit niet in één keer vragen maar document na document, wat dan telkens een maandelange stop meebrengt grrr) maar ik heb het toen vrij snel kunnen aanzuiveren en ik betaal mijn huur normaal steeds zoals voorzien voor het einde van de maand, ik neem de copies van mijn overschrijvingen trouwens mee als bewijsstuk.

Het naar de gemeente stappen da's wel een heel goed idee, bedankt voor de tip :-) Ik heb heel slechte ervaringen met OCMW's en "sociale" diensten in andere gemeenten en heel slechte ervaringen met thuishulp voor gehandicapten en daarom is het me niet eens in het hoofd gekomen om eens te zien of ze in deze gemeente misschien vlotter zijn.

Ik zei niet dat de eigenaar "waarschijnlijk" goeie maatjes is met de Vrederechter maar dat die kans bestaat. En indien je, zoals ik, in het gerechtelijk milieu had gewerkt dan zou je ook weten dat dit een realiteit en geen fictie is. En bij mijn weten hebben de media nooit een vonnis kunnen omkeren, dus of zij dat met argusogen volgen of niet zal aan de uitspraak niet veel veranderen lol

eylis

#20 , 17 okt 2010 12:50

ik vermoed dat u zelfs recht heeft op een sociale woning.

Vandebos

#21 , 17 okt 2010 13:19

Huurgeschillen vallen onder art 1344 bis; de zitting in verzoening vindt plaats op dezelfde dag voor de geplande inleiding. Is er geen verzoening mogelijk, dan vindt onmiddellijk de inleiding plaats.

Persoonlijk lijkt dit me een geval om als de zes maanden opzeg voor eigen bewoning behouden blijven, het pand na twaalf maand eens te controleren op wie er in woont. Voordien nu en dan een kijken of er geen affiche te huur ophangt lijkt me ook leerzaam...

kahmi
Topic Starter

#22 , 17 okt 2010 14:36

Ik heb wel recht op een sociale woning maar, gezien mijn vrij hoge inkomsten (zonder die van mijn man erbij te rekenen) zou ik me blauw betalen.

Ik was wel van plan om, indien de vooropzeg van 6 maand behouden blijft, daarna eens te gaan controleren of de woning al dan niet bezet was door de genaamde kleinzoon of weer te huur werd gezet. 6 maand schadevergoeding, da's niet niks natuurlijk.

Maar in dit geval vraag ik in mijn verweer dat deze vooropzeg van 6 maand voor betrekking door een familielid wordt geannuleerd, mits uit het daaropvolgend verzoek blijkt dat de eigenaar van gedachten veranderd is en de woning nu opnieuw wil verhuren :-)

Ik zet wel een hoofdvraag en subsidiaire vragen in mijn verzoekschrift teneinde voor alle mogelijke scenario's mijn voorstel te verschaffen.

Vandebos

#23 , 17 okt 2010 15:39

Euhh 18 maand...

kahmi
Topic Starter

#24 , 17 okt 2010 18:55

wat 18 maand?

baldwyn

#25 , 17 okt 2010 19:31

Lid worden van de huurdersbond en deze zullen u een advocaat toewijzen
De huurdersbond weigert om juridische bijstand inclusief hulp met advocaten te verlenen voor dergelijke problemen.

Ik heb zelf voor hulp gevraagd hoe ik een expert kan vinden voor de staat van een woning op te nemen en ook hier verklaarden zij zich niet bevoegd.

Buiten correcte, volgens de letter van de wet erkende brieven voor je uitschrijven, is de huurdersbond op juridisch vlak van bijzonder weinig nut in dit soort situaties.

Vandebos

#26 , 17 okt 2010 20:01

wat 18 maand?

Als een verhuurder een huurder opzegt voor eigen bewoning of de bewoning door een familielid en hij laat het pand bewonen door iemand anders dan diegene die in de opzeg wordt genoemd hangt hier een bij wet vastgelegde boete van 18 maanden huur aan vast die hij schuldig is aan de huurder die hij heeft opgezegd.

Art 3$2 huurwetgeving van dwingend recht.

kahmi
Topic Starter

#27 , 17 okt 2010 20:12

You made my day :-) Ik weet niet waarom ik 6 maand in mijn geheugen had.

kahmi
Topic Starter

#28 , 20 okt 2010 12:39

Yihaa! Ben vanmorgen naar het Vredegerecht geweest en ik heb gewonnen:

- de vooropzeg van 6 maand voor het betrekken van de woning door de kleinzoon wordt behouden
- in januari moet ik nog eens verschijnen om te bewijzen dat ik de huur normaal blijf betalen
- alle eisen van de huisbaas zijn verworpen

En de Vrederechter was heel sympathiek, heeft me terloops nog advies gegeven, alsook de advocaat van de tegenpartij (!?) haha...

Bedankt voor jullie goeie raad, die heeft me wel goed geholpen :-)

eylis

#29 , 20 okt 2010 12:47

De Vrederechter zal voor 80¨% kans uitspreken dat u meteen de achterstal moet vereffenen en wat de vooropzeg betreft waarschijnlijk de wettelijke 6 maanden onderschrijven. ....
dat had ik goed voorspeld héé 8_)
proficiat!

immolaw

#30 , 20 okt 2010 12:56

Als je intussen tijdens de 6 maanden opzeg een andere woning vind, mag je een tegenopzeg doen van slechts 1 maand.

Uit de huurwetgeving pagina 78 (http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;):
Indien de verhuurder de huurovereenkomst vroegtijdig beëindigt
door middel van een opzeg van 6 maanden om reden van
persoonlijke bewoning, uitvoering van werken of zelfs zonder
motief (Zie punt 4), b., ii., 1.), kan de huurder een tegenopzeg
geven van 1 maand, zonder een schadevergoeding te moeten
betalen ook al gebeurt de opzeg tijdens de eerste 3 jaar van
zijn contract.

Terug naar “Huren”