Nergens, maar ik vraag me hierbij terzelfdertijd af in welke mate een huurder het ontbreken van een EPC in zijn voordeel kan gebruiken om iets anders af te dwingen ? Persoonlijk heb ik ook geen EPC. Trouwens moet je dat nu zelf vragen als huurder bij het begin van je contract ?Het voorbeeldcontract in de link in onderschrift bevat de verplichte kb's. Waar lees je dat er geen epc is?
Doodvonnis i.p.v. koopbelofte is in sommige gevallen een betere omschrijving.Getekend is getekend met een huurcontract, in dat aspect kan je een huurcontract beschouwen als een koopbelofte van een pand, eens aanvaard is er geen weg terug zonder een serieuze boete.
Mmm... spijtig dat dat zover van de bewoonde wereld ligt.Iemand interesse in een mooie duplexwoning in Bilzen???
I.v.m. de neutraliteit (volgens sommigen een lachertje) die ik toch enigszins wil bewaren op het forum (enfin ik probeer toch een beetje) kan ik daar niet verder op ingaan.Wat is een EPC? Vraag voor johnD, wat bedoel je met "Als huurder zou onze boer 10 het de verhuurder wel heel lastig kunnen maken, en zeker als hij eens goed rondsnuffelt op het forum"? Waar zou ik dan moeten kijken? Wat zijn mijn mogelijkheden dan?
Misschien als je dat wit op zwart zou kunnen bewijzen.Kan ik de verhuurder confronteren met het feit dat hij het huurcontract heeft laten registreren bij het registratiekantoor, terwijl hij al op de hoogte was dat ik niet wou doorgaan met de huur??? Ik hoor het graag van iemand.
En tegen wie ga je dan een geding aanspannen?EPC. Wat ik wel donders goed weet is dat als ik mijn eerste jaarlijkse energieafrekening krijg, en die is merkelijk hoger dan ik verwacht, ik stante pede bij de vrederechter sta, die dat natuurlijk larie zal vinden als ik een schadevergoeding eis omdat mijn energiefactuur hoger is dan het gemiddelde (dat zoeken we daartegen wel op). Procedure in beroep nummer 4 zit er dan wel in.
Tegen de verhuurder uiteraard, want ...En tegen wie ga je dan een geding aanspannen?
Ik had ergens gezegd dat ik er analoog met de poster ook nooit een gekregen heb. Het is nogal logisch dat ik kan argumenteren (ik zeg niet dat een vrederechter hier oren zal naar hebben - toegegeven), dat ik mij bij de aanvang en voorleer het huurcontract dus te tekenen, geen idee heb kunnen maken over de zuinigheid qua energieberbruik, van de woning. Is dat niet de voornaamste redenen dat de wetgever de verhuurder verplicht een EPC te laten opstellen ? De verhuurder zal hier wel onmiddellijk van oordeel zijn dat de wetgever het EPC verplicht heeft om de verhuurder wat te pesten. Of een huurder verplicht is dat EPC aan te vragen, die vraag heb ik hierboven aan VDB gesteld. Volgens mij hoeft de verhuurder dat aan de huurder voor te leggen zonder dat die er om vraagt.Hij heeft dat EPC niet opgesteld, en er evenmin om gevraagd.
Juist, maar dat weet je toch van jezelf ? Slecht argument volgens mij. Ik verbruik normaal 1/3 van wat een andere huurder verbruikt (aan verwarming wel te verstaan - bewezen gedurende ettellijke jaren aan de hand van de meteropnames van de firma hiervoor verantwoordellijk). Als ik nu destijds een EPC certificaat gehad had (was toen nog niet verplicht) en nu naar een ander woning verhuis en daar het EPC lees kan ik toch vrij nauwkeurig weten - in de veronderstelling dat ik mij gewoontes niet wijzig, en in de veronderstelling dat de grootte van de woning ongeveer hetzelfde is - of mijn energie faktuur normaal gesproken hoger of lager gaat zijn.Het EPC is naar mijn bescheiden mening een klucht, omdat ze bovendien geen rekening houdt met hoe iedere persoon zelf leeft. De ene is tevreden met 19°C in de woning, de andere moet 22°C hebben in diezelfde woning, wat een wereld van verschil maakt in de energiefactuur!