Huurovereenkomst - Update pagina 3 - Voorstel ontvangen

Vandebos

Re: Huurovereenkomst waarschijnlijk niet geregistreerd

#16 , 02 feb 2011 22:46

Het is geen standaard procedure (waarborg en bemiddelingfee). Wettelijk is dit een overeenkomst tussen huurder en verhuurder, niet tussen huurders...Ik zou dit ook aan de verhuurder duidelijk maken. Tracht eventueel af te spreken dat de som overhandigt wordt in zijn aanwezigheid. Uiteindelijk blijft hij verantwoordelijk, het is zijn pand en zijn contract.

Het verven van de gang, hij kan niet eisen dat het door een professionele firma wordt gedaan als dat niet in het contract staat maar bij een gebrekkige uitvoering kan hij wel eisen dat het door een vakman op jullie kosten opnieuw wordt gedaan. (komt dan wel een vrederechter aan te pas)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ryõsuke
Topic Starter

#17 , 02 feb 2011 22:59

Oké. Het probleem is dat hij tot nu toe niet eens wil langskomen. We moeten eerst een nieuwe huurder vinden, hem verwittigen zodat hij die persoon kan natrekken, een contract opstellen, contract laten tekenen, nieuwe huurder cash aan ons laten betalen.. Eerder wil hij niet de moeite doen om tot hier te komen. Wij kunnen trouwens die zogenaamde 'bemiddelingsfee' ook terug eisen voor zover ik kon afleiden uit je vorige posts? Kan dit ook nog nadat we zijn verhuisd of niet? Want ik denk als we dat nu gaan doen hij het zoeken naar een nieuwe huurder nog harder gaat saboteren.

Alvast bedankt voor je goede raad, ik zag door de bomen het bos niet meer en het gaat toch om een 2200 euro, wat niet niks is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 feb 2011 23:19

lees de wetgeving.
is er een plaatsomschrijving opgesteld en ondertekend door beide partijen.
Een zwarte streep wil nog niet zeggen dat de ganse muur moet herschilderd worden.
lees ook http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... en/mj.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Ryõsuke
Topic Starter

#19 , 03 feb 2011 01:13

@Franciscus: Sorry, de eerste 2 links doen het niet? Een plaatsbeschrijving is er volgens mij ook nooit opgesteld. Is dat een apart document of staat dit in de huurovereenkomst?

Het enige dat in de huurovereenkomst staat is: "De verhuurder verhuurt aan de huurder die hiermee instemt een gestoffeerd appartement, gelegen te XXXX bestaande uit hal beneden, trapgat, volledige 1ste etage + zolder".

Het is trouwens geen gestoffeerd appartement, want ze hebben laminaat over het tapijt gelegd. Verder staat dit nog in het punt bijzondere bepalingen: "Gezien de recente renovatie is het huurder verboden om zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder enige schilder- of anderszins renovatiewerkzaamheden te verrichten aan binnen- en/of buitenzijde van het appartement. Bij constatering van overtreding hierop zal huurder de kosten vergoeden om het appartement tot de huidige staat terug te brengen.

Er is ook een punt "staat van het goed - plaatsbeschrijving" waarin staat: "De huurder verklaart het gehuurde goed te hebben bezichtigd en het ontvangen te hebben in goede staat van onderhoud en geen zichtbare gebreken te hebben vastgesteld, behouden deze vermeld in de plaatsbeschrijving. Hij erkent dat het gehuurde goed zich in goede staat van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid bevindt. De minimumvoorwaarden werden vastgesteld bij KB van 8 juli 1997. Alle werken uitgevoerd door de huurder zonder schriftelijk akkoord van de verhuurder, zijn voor deze laatste verworven zonder vergoeding. De verhuurder zal altijd kunnen eisen dat de lokalen in de oorspronkelijke toestand hersteld worden, tenzij andersluidende geschreven overeenkomst. Conform artikel 1730 §1 Burgerlijk Wetboek wordt bij intrede een omstandige plaatsbeschrijving opgemaakt tijdens de periode dat de ruimtes nog onbewoond zijn of tijdens de eerste maand van de bewoning. De plaatsbeschrijving dient bij voorliggende geschreven huurovereenkomst gevoegd te worden en zal onderworpen zijn aan de registratie.

Wij hebben echter nooit een document moeten ondertekenen met daarop de inrichting van de kamers in detail uitgelegd. Wel had de huurbaas laatste een deel foto's bij van het appartement toen het leeg stond om het te controleren, maar die foto's hadden wij ook nog nooit gezien.

Vandebos

#20 , 03 feb 2011 11:05

Het probleem is dat u tussen twee vuren zit. Aan de ene kant wenst u het pand te verlaten zonder het contractueel bepaalde boetebedrag te betalen, aan de andere kant speelt de verhuurder het spelletje niet 100% eerlijk door een contract waar men vraagtekens kan bij plaatsen. Men kan momenteel niet zeggen dat de verhuurder kandidaten systematisch weigert (de anderen knappen zelf af op de voorwaarden, hij heeft een kandidaat aanvaard) maar hij tracht een deel van het werk op u af te schuiven. Er is geen echte plaatsbeschrijving maar er zijn wel foto's die mogelijk te dateren vallen terwijl u geen details verstrekt van de feitelijke schade die er aan de gang is.

Anders gezegd, dit lijkt me een situatie waar men ofwel naar de vrederechter stapt zonder zeker te zijn van het resultaat of waar men verplicht zal zijn beide partijen rond de tafel te zetten en een akkoord uit te werken. ( En Bart en Elio toestanden vermijdt)

Ryõsuke
Topic Starter

#21 , 03 feb 2011 11:41

Er is behalve de strepen van fietsbanden in de gang geen schade. Ik geef toe, de hal moet daardoor een nieuw likje verf krijgen, maar daar heb ik ook geen problemen mee om dat te doen. Hij maakt gewoon constant van een mug een olifant. En het is precies zoals u zegt, hij weigert niet letterlijk nieuwe huurders, maar hij probeert ze af te schrikken door zijn manier van werken. Met hem onderhandelen hebben we al geprobeerd, maar hij wil gewoon niet meer komen opdagen. Jammer, maar helaas. Ik zal het hier up to date houden van de verdere verloop.

Ik had ook nog een andere vraag. U zei eerder al dat een bemiddelingsfee een onwettige beding is die ik kan terugeisen beroepend op art 5ter huurwetgeving.
Art. 5ter. [1 Wordt voor niet geschreven gehouden, elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste legt van de huurder, tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2009-06-18/11, art. 2, 006; Inwerkingtreding : 17-08-2009>
Wat wordt er eigenlijk bedoelt met "tenzij de huurder de opdrachtgever is van de bemiddelingsopdracht"? In welk geval ben je dan opdrachtgever? Hij schuift de inning van de bemiddelingsfee (550 euro = 1 maand huur) op de onkosten verbonden bij de huur (overhandigen sleutels, op en neer rijden van de huisbaas indien nodig, opstellen contract, wanneer we bellen naar het kantoor als er iets stuk is zodat ze de klusjesman langssturen, ...)

Vandebos

#22 , 03 feb 2011 12:07

opdrachtgever wil zeggen dat u naar een derde stapt en deze de opdracht geeft voor u een pand te zoeken.

Als u dus bij iemand langsgaat om te reageren op een aanbod door hem geplaatst is dit niet van toepassing.

Ryõsuke
Topic Starter

#23 , 03 feb 2011 15:59

We hebben net mensen over de vloer gekregen die geen problemen hadden met zijn vreemde eisen. Die mensen zijn dus bereid om 2750 euro cash te betalen zijnde 1 maand huur, "bemiddelingsfee" ter waarde van 1 maand huur en 3 maanden waarborg. Ze hadden er ook geen problemen mee dat wij voor hun het contract opstellen.

Nu hebben wij onmiddellijk naar de huisbaas gebeld aangezien die mensen dringend op zoek zijn en natuurlijk ook op andere plaatsen gaan kijken en wij dit nu niet aan onze neus voorbij willen laten gaan. Zoals gewoonlijk nam hij zijn telefoon niet op en hebben we een bericht op zijn voice mail ingesproken. Nu wou ik ff weten of hij deze mensen nu kan weigeren en op basis waarvan? Kan hij ook andere eisen stellen? Tis maar dat ik weet wat te zeggen als hij eventueel moeilijk zou doen via de telefoon.

Vandebos

#24 , 03 feb 2011 17:41

Zonder akkoord van de verhuurder kan je niets doen. Ik zie niet welke eisen deze nog zou kunnen stellen... maar aan de andere kant vind ik geheel deze draad al... redelijk bizar.

Ryõsuke
Topic Starter

#25 , 03 feb 2011 18:28

Ja, bizar is het zeker.. Dat moet je mij niet vertellen :) Of bedoel je dat ik ongeloofwaardig overkom?

Om het nog een beetje vreemder te maken.. De huisbaas heeft ons teruggebeld en de persoon die vorige maand al interesse had zou het blijkbaar willen nemen. Hij zou nu ineens weer alles opmaken.. Waarop wij reageren: "En hoe zit het dan met onze waarborg"? Waarop hij op zijn beurt reageert:"Ja, je volledige borg hoef ik niet te hebben.. Ik ga je maandag een voorstel doormailen en dan zie je maar of je hiermee akkoord gaat".

Ik begin het spelletje wel stilaan beu te worden. Kan hij ons nota bene wel iets aanrekenen wanneer hij een contract moet opstellen voor de nieuwe huurder?

Vandebos

#26 , 03 feb 2011 20:42

Verhuurder komt als een nogal bizar persoon over.

Ik zou op een zo nietszeggend mogelijke wijze trachten alle discussies over de huurwaarborg uit de weg te gaan tot de nieuwe kandidaat-huurder heeft getekend. Dan ben je safe op dat vlak. Gelet op het totale gebrek aan een door beide partijen erkende uitgebreide plaatsbeschrijving zal het moeilijk zijn voor de verhuurder om eisen te stellen die hij kan hard maken voor de vrederechter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#27 , 03 feb 2011 21:00

vrederechter misschien wel het beste en dan zal hij wel een serieuze veeg uit de pan krijgen.

Vandebos

#28 , 03 feb 2011 21:18

uhu, doch eerst de andere laten tekenen.

Ryõsuke
Topic Starter

#29 , 03 feb 2011 23:34

We zullen eerst afwachten wat zijn voorstel maandag is. Hij zal waarschijnlijk wel iets in ruil willen voor zijn goedkeuring van die persoon en het opstellen van het contract (terwijl het gewoon een documentje printen is vanaf zijn pc) ookal mag het niet. Ik kan het dan nog op een mondeling akkoord proberen gooien en hopen dat hij dan het contract tekent en die persoon ook tekent. Dan zijn we op dat gebied al safe.. Daarna kunnen we desnoods verder doorgaan over al zijn andere onwettige eisen.. Tot dan heeft hij ons eigenlijk nog altijd in zijn macht. Alvast nogmaals bedankt voor het geduld en de goede raad, het heeft mij echt een stuk wijzer gemaakt.

Vandebos

#30 , 04 feb 2011 00:58

Met plezier gedaan, dat is de bedoeling van deze site en de tientallen vrijwilligers die belangeloos hun tijd erin steken.

Terug naar “Huren”