Heeft verhuurder zaken met contract gas ?

KJ86

#16 , 09 aug 2015 13:58

Die documenten dienen als bewijs voor een tegensprekelijke meterstand.
Opnemen in het contract zoals bij TS is gebeurd, doet eigenlijk hetzelfde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fruitmand
Topic Starter

#17 , 10 aug 2015 18:43

Hij heeft dit lange tijd betaald, op zijn eigen naam. Dus niet op mijn naam. Maar ineens was het afgesloten en ik heb geen verwittiging gehad. Leverancier is hierin niet fout, want als verhuurder zijn eigen contract opzegt... is er niks aan de hand, behalve dan wel het feit dat IK hier woon natuurlijk. Bon, nogmaals, ik zoek de wetteksten. Want ik heb de indruk dat hier niet zo objectief beantwoord wordt door sommigen. Huurders verdedigen huurders en verhuurders verdedigen verhuurders, maar ik wil het gewoon allemaal correct doen, daarom wil ik graag weten wat de wet zegt zodat ik zelf ook in orde ben. Mijn verhuurder houdt zich sowieso niet aan afspraken , zoveel zaken die hij ging laten maken... wacht er al maaaaaanden op en er gebeurt gewoon niks.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 aug 2015 18:52

En zijn dat zaken die verhuurder moet doen?
En hebt u de verhuurder met een AS in gebreke gesteld?

Voor de rest hebt u een bewijs dat gas door verhuurder ging betaald worden - staat dat in huurcontract?

Reclame

sloeberken

#19 , 10 aug 2015 18:54

Je gaat hier geen wet over vinden, als jij beweert dat de gasaansluiting en verbruik in u huur zit, ga jij dat moeten bewijzen, wel kun je het vermoeden inroepen, dat het mondelings overeengekomen was. ( dat zegt de wet ).
Maar wat de vrederechter er zal over vinden, ligt aan alle factoren in deze zaak.
Daar kunnen wij niet over oordelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#20 , 10 aug 2015 19:31

Ik snap niet goed wat je zoekt.
Als je regelgeving zoekt omtrent de verplichting voor een energiecontract af te sluiten als er een gasmeter in de woning staat, moet je contact opnemen met EANDIS. Dat is de instantie die de regelgeving afdwingt en communiceert naar de gebruikers.

Als je regelgeving zoekt om een verhuurder gas te laten betalen, terwijl dat er niets over is opgenomen in het contract of eender ander schrift.
Dan kan je het advies van sloeberken volgen met de waarschuwing dat zoiets niet vanzelfsprekend is om te verkrijgen. Je kan het misschien wel combineren met de andere gebreken aan uw woning. Je moet wel eerst de verhuurder in gebreke stellen met een aangetekend schrijven, voor de gas die hij ging betalen en voor de andere gebreken.

Fruitmand
Topic Starter

#21 , 11 aug 2015 08:02

Er is geen wet over, voila eindelijk een antwoord op mijn vraag. Meer moest ik helemaal niet weten ;) thx

KJ86

#22 , 11 aug 2015 09:47

Je hebt het weer verkeerd begrepen
Er is geen wetgeving die u verplicht om een leveringscontract af te sluiten voor een gasmeter maar wel regelgeving die eandis mag afdwingen. Eandis maakt het zich gemakkelijk, in plaats van een moeilijke procedure te volgen voor de rechtbank, nemen ze gewoon de gasmeter weg. Die macht hebben ze bij eandis, hetzelfde gaat op als je uw rekeningen niet betaalt. Iedere andere instantie of particulier moet via de rechtbank een vordering instellen, eandis kan gewoon de gaskraan dichtdraaien onder het mom van een budgetmeter.

De verhuurder moet daar echter niet mee akkoord gaan en kan de verplichting om een leveringscontract af te sluiten bij u afdwingen. Hij kan zich daarvoor beroepen op:
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
Als je dus botweg weigert om een leveringscontract af te sluiten, ben je verkeerd bezig.
Je zal dus zoals sloeberken zegt, moeten aantonen dat de verhuurder beloofd had om de gasrekening te betalen.

chantika

#23 , 11 aug 2015 10:03

Voor mij is de huurder niet verplicht om een gas aansluiting te nemen als dit niet in de huurovereenkomst vermeld is. Eigenaar laat dan teller verzegelen. Die moet niet weg genomen worden. Idem voor de teller van het water.

sloeberken

#24 , 11 aug 2015 10:17

Denk niet dat dit kan verplicht worden in het huurcontract, als huurder gaan gas nodig heeft.

KJ86

#25 , 11 aug 2015 11:18

Dat kan waarschijnlijk ook, maar dan zal de huurder wel moeten zorgen dat de verzegeling is opgeheven op het einde van de huur. De verhuurder heeft immers een werkende gasinstallatie afgeleverd aan de huurder, het spreekt dan voor zich dat de verhuurder bij het einde van de overeenkomst een werkende installatie terugkrijgt zonder de administratie en kosten te moeten doen om zijn meters terug te openen.

sloeberken

#26 , 11 aug 2015 12:00

Dat kan waarschijnlijk ook, maar dan zal de huurder wel moeten zorgen dat de verzegeling is opgeheven op het einde van de huur. De verhuurder heeft immers een werkende gasinstallatie afgeleverd aan de huurder, het spreekt dan voor zich dat de verhuurder bij het einde van de overeenkomst een werkende installatie terugkrijgt zonder de administratie en kosten te moeten doen om zijn meters terug te openen.
Klopt niet.

mava105
Juridisch actief: Nee

#27 , 11 aug 2015 12:08

Klopt niet.
En waarom zou een huurder, die een meter liet afsluiten, er niet voor moeten instaat dat deze meter terug geopend wordt op zijn kosten. Ik zeg hier niet bij einde huur, want als volgende huurder ook geen gas wil, moet hij terug worden afgesloten. Vertrekkende huurder dient wel alle kosten, herkeuring, en taksen te betalen voor een heropening.

sloeberken

#28 , 11 aug 2015 13:01

Heeft TS niet vermeld dat verhuurder het laten afsluiten heeft. Dus zal hij moeten opdraaien voor de kosten, als die er zijn.

KJ86

#29 , 11 aug 2015 17:07

Waarschijnlijk heeft eandis de meter verzegeld omdat de verhuurder zijn leveringscontract heeft opgezegd, niet omdat de verhuurder opdracht gegeven heeft. Het kan heel goed zijn dat het leveringcontract opgezegd is kort na de sleuteloverdracht.
Vooraleer eandis een meter verzegeld , worden er een heleboel aanmaningen gestuurd. Naar de eigenaar van het pand en naar het pand zelf zodat de bewoners ook op de hoogte zijn. Ik vraag mij wel af hoe eandis de meter kan verzegelen zonder dat de huurder aanwezig is, normaal gezien vijzen ze de meter los en steken ze een rubber voor de toevoer. Als de verhuurder toch opdracht heeft gegeven om de meter te verzegelen, weten ze dat bij eandis en heeft TS al extra bewijs voor het vermoeden dat de verhuurder gas ging betalen.

sloeberken

#30 , 11 aug 2015 17:14

Mag een verhuurder zich bemoeien met het feit of je al dan niet gas hebt ? Hij heeft mijn gas enkele maanden geleden laten afsluiten zonder mij te verwittigen (contract stond op zijn naam) en ik was enkele maanden niet thuis.
Dacht dat ik verkeerd gelezen had.

Terug naar “Huren”