Persoonlijk trek ik mij weinig aan van huisdieren maar het stoort mij wel dat hier op het forum verhuurders die geen honden wensen op een appartement, worden afgeschilderd als onmensen. Terwijl dat zoiets voor interpretatie vatbaar is. Wie bepaalt of dat een appartement geschikt is voor het houden van een hond?
Je zou verwachten dat dit best in overleg kan bij aanvang van de huur en vastgelegd wordt in het contract. Blijkbaar is deze werkwijze niet mogelijk en wordt er zelfs hier op het forum aangemoedigd om het contract op een bedrieglijke wijze te bekomen. (zie vorige topics)
Eigenlijk zou hier op het forum de mogelijkheid moeten zijn voor een poll. Ik denk dat je zou verschieten hoeveel verhuurders liever mensen huisvesten zonder honden.
Daarvoor heb je geen poll nodig. Uiteraard willen de meeste verhuurders liever geen huisdieren in hun appartement. Een verhuurder wil zijn investering bescherming, een huisdier is objectief gezien een extra risico.
Het is belangrijk dat je als verhuurder en huurder een logische regeling treft rekening houdend met het type appartement/huis. Het probleem is wel dat objectieve lijnen trekken in deze moeilijk is, maar ik denk dat een beding als "de huurder mag 1 "middelgroot" huisdier (kat, hond, capibara, ...) houden, op voorwaarde dat dit huisdier het genot van andere huurders niet stoort." zou aanvaard worden door een rechter. Idem met een strengere regeling zoals "Wegens de beperkte grootte van het gehuurde goed, de afwezigheid van een tuin en de aanwezigheid van oude, gevoelige materialen (oa. oude parketvloer), en rekening houdend met het genot van andere huurders, worden enkel "kleine" huisdieren toegelaten die niet vrij rond mogen lopen (enkel in aquarium, terrarium, ...)". Dit houdt immers geen absoluut verbod in en verwijst naar schadelijkheid.
Ik stoor me ook wat aan de (niet-juridische) zwart-witdiscussie die in de meeste topics voorvalt. Beide kanten mogen zich iets redelijker opstellen m.i..