Na wat opzoeking heb ik het volgende gevonden:Over de dringendheid van de werken ga ik verder info opzoeken.
Er is pas sprake van dringende werken indien de woning reeds ongeschikt is verklaard, dus pas vanaf dat er een onderzoek hiernaar is geweest, en er voldoende strafpunten zijn verzameld. Dit woningsonderzoek komt er naar alle waarschijnlijkheid pas indien de huurder er zelf om vraagt, en pas vanaf 2020 vormt het ontbreken van deze isolatie een voldoende groot probleem om op zichzelf tot ongeschiktheid te leiden (indien er reeds andere problemen zijn, kan dit natuurlijk vroeger).
Echter, indien het zover komt, en deze werken niet zijn uitgevoerd voor 2020 omwille van onwil van de huurder, kan de verhuurder alle bijkomende kosten (proberen te) verhalen op de huurder. Bovendien zal de huurder deze werken dan niet meer kunnen tegenhouden.
Uiteindelijk komt het er dus op neer dat TS dit best zou laten gebeuren. Wel kan men stellen dat de werken nu nog niet dringend zijn, en dus in onderling overleg dient bepaald te worden wanneer de werken uitgevoerd gaan worden. Ook kan TS eisen dat men voorafgaand een PB komt maken van de ruimtes waar gewerkt gaat worden, en dat de verhuurder er zich toe verbind om deze ruimtes na de werken terug te brengen in deze staat (of de kosten hiervoor te dragen, bv aankoop verf).
Daarnaast wil ik er ook op wijzen dat deze werken het energieverbruik van TS gevoelig zullen doen dalen, dus het is ook in zijn voordeel deze werken zo spoedig mogelijk te laten gebeuren. Dit is echter juridisch niet relevant.