Roerende goederen,wettelijk samenwonend en overlijden

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Roerende goederen,wettelijk samenwonend en overlijden

#16 , 31 jan 2016 20:26

Sorry hier klopt niets van.
Dit is enkel bij gehuwden.
Wettelijk samenwonenden krijgen enkel vruchtgebruik van de gezinswoning.
Maar hier is die er niet want het is een huurwoning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 31 jan 2016 20:38

Gehuwden of wettelijk samenwonende is dezelfde wetgeving van toepassing. je spreekt toch over schulden.
Bij eigendom van onroerend goed zal het wel beschreven staan bij de notaris.
Maar we wijken heel ver af van de vraag van TS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

josi
Topic Starter

#18 , 01 feb 2016 08:31

Bij het attest van erfopvolging stond een schuld van personenbelasting van 2015 op beide namen die ondertussen betaald is.Het zijn de dochters van de man die eisen dat de dochter van de overleden mevrouw de helft moet betalen van al de resterende facturen.Ze weet zelf nog eens niet over wat het juist gaat vermits er op het attest enkel de personen belasting vermeld stond.Ook kreeg ze gisteren avond telefoon van een zoon van de man die ze nog nooit gezien of gehoord had met bedreigingen dat ze het appartement niet meer binnen mag want hij gaat de politie contacteren.Ze ging twee keer per dag naar het appartement om voor de poes te zorgen van haar moeder,deze heeft ze na de telefoon meegenomen en bij vrienden geplaatst.

Reclame

roharro

#19 , 01 feb 2016 11:48

Wat nog te betalen rekeningen betreft: zie mijn vorige antwoorden.
Ze moeten wel die schulden bewijzen + dat het rekeningen zijn van voor het overlijden waarvan de overledene (mede)schuldenaar was.
Uitstaande (nog onbekende) schulden (passief van de nalatenschap) worden niet op het attest van erfopvolging vermeld.

sloeberken

#20 , 01 feb 2016 13:05

De dochter van de overleden vrouw kan haar ook laten onterven.

josi
Topic Starter

#21 , 01 feb 2016 13:58

De mama is reeds 3 maand overleden,op het nieuwe attest van erfopvolging staat bij het onderdeel "fiscale en sociale verklaringen" dat er binnen de wettelijke termijn geen belasting of sociale schulden zijn en dat alle schulden waarvan kennis werd gegeven(personen belasting 2015) werden betaald.
Op de voorzijde staat dat elke erfgerechtigde gerechtigd is zich in het bezit te stellen van de goederen van deze nalatenschap en alle daarmee verbonden rechten uit te oefenen maar hoe kan dat vermits men dreigt de politie er bij te halen indien ze in de woning komt!

roharro

#22 , 01 feb 2016 14:07

Dat slaat enkel op de belastingen. Als er nog dergeljke schuld zou zijn geweest had u geen attest gekregen!

Wat de inboedel betreft moet u aantonen wat eigendom van uw moeder was. U kan niet zomaar eender wat weghalen.
MAAR!!! De langslevende wettelijke samenwoner heeft wel levenslang vruchtgebruik van de volledige inboedel. Om die reden kunt u eigenlijk niets weghalen. Eerst na zijn overlijden hebt u recht op inbezitname van het deel van de inboedel dat eigendom was van uw moeder.

In de prakijk dient u het dan ook te beschouwen als een 'total loss'.

josi
Topic Starter

#23 , 02 feb 2016 05:54

Ik heb ook niks weggehaald en was van plan om alles te laten staan maar nu zit hij in een rusthuis en zijn kinderen hebben al van alles weggehaald waaronder juwelen van de overledene en muntstukken.Ook zijn alle lades met papieren leeg gemaakt.Bij de politie gaan informeren en wel het recht om binnen te gaan zonder problemen.Maar dus mag alles daar gewoon blijven staan en moet de langstlevende zorgen dat het appartement leeg gemaakt wordt en eveneens voor de opzeg te zorgen?

josi
Topic Starter

#24 , 02 feb 2016 20:59

Ze hebben juist blijkbaar klacht neer gelegd voor huisvredebreuk,één van de kinderen heeft dit via sms gestuurd!

roharro

#25 , 02 feb 2016 21:38

Daarin zouden ze gelijk kunnen hebben, tenzij de oude bewoner u expliciet toegangsrecht zou hebben gegeven.

sloeberken

#26 , 02 feb 2016 22:20

Jij mag daar niet binnen zonder toelating van de man.

josi
Topic Starter

#27 , 03 feb 2016 07:34

Ik mocht met toelating van de man daar binnen,ben zelfs daarvoor naar de politie geweest en deze hebben dit bevestigd.Ik moest de poes van mama die daar zat verzorgen.Hij heeft ons zelfs gevraagd om kleding van hem naar gasthuisberg te brengen alvorens hij naar het rusthuis vertrok om "te revalideren".Toen we hem vroegen of hij terug kwam naar het appartement antwoordde hij telkens,dat weet ik niet.Maar blijkbaar was dit tussen hen al geregeld en wisten wij de waarheid niet.

josi
Topic Starter

#28 , 03 feb 2016 09:14

Moet misschien een beetje meer uitleg geven.Sinds de dood van mama deden wij zijn boodschappen,maakten eten of hij kwam bij ons eten en wij betaalden zijn telenet rekening zoals we voordien deden voor mama.Het gaat om een man van 83 jaar.We hadden sleutel gekregen en ook van brievenbus.Alles ging goed en ik ging 3 keer per dag naar de poes die daar zat.Tot ik zaterdag morgen daar binnenkwam en ze daar van alles aan het weg halen waren.Ik was zo geschrokken dat ik niks gezegd heb.Dan ben ik gaan kijken in de kast waar mijn mama haar juwelen lagen en muntstukken en die waren ook weg samen met alle papieren die er lagen.Zondag ben ik dan mijn mama haar collectie glazen poesjes gaan halen(waarvoor ik toelating had van de man) en gezorgd dat de poes van 16 jaar een nieuwe thuis had bij vrienden.Aan de overkant van het gebouw staan bewakings camera's van het stad dus dat zal wel allemaal goed te zien zijn.Het is het centrum van het stad.Daaruit zal duidelijk blijken wie er met een heel groot deel vertrokken is.Ik had enkel 2 kartonnen dozen en een katten mandje met een poes i n.

Terug naar “Huren”