Mogen wij een raam van andere bewoner dat uitgeeft op onze tuin afschermen?

kCalypso
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Mogen wij een raam van andere bewoner dat uitgeeft op onze tuin afschermen?

#16 , 07 feb 2017 15:13

En het zou wel zo moeten zijn dat de schermen er eigenlijk constant staan, want onze honden staan voor het raam te blaffen omdat ze hem aan zijn bureau zien zitten... :) En dat is voor niemand echt leuk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#17 , 07 feb 2017 16:16

Tja, de blaffende honden zijn natuurlijk wel uw probleem... U kan niet verwijten dat de man in zijn kantoor werkt, enkel omdat toevallig uw tuin en terras grenzen aan deze kantoorruimte. Als uw honden dan constant blaffen, zal u daar toch een oplossing voor moeten vinden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kCalypso
Topic Starter

#18 , 07 feb 2017 16:46

Ja dat klopt ook wel weer natuurlijk, en het is zeker niet constant, hooguit de eerste minuut dat hij er zit. Dus dat neem ik terug, maar het blijft toch wel gek dat wij ons privégebied amper kunnen afschermen dan. Mocht het nu één raampje zijn, maar het is een schuifraam zo hoog en breed als de kamer. Natuurlijk gaan wij met hem hier ook wel over in overleg, een redelijk iemand zal dit wel kunnen begrijpen. Maar hiervoor staat hij helaas niet echt bekend.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 07 feb 2017 16:51

Tja, het is inderdaad een vreemde situatie, maar wel één die u wist toen u het pand ging huren, niet? Die ruimte was er toch al op het moment dat u het huurcontract ging tekenen, dus u had toch kunnen weten dat die ruimte vroeg of laat wel eens in gebruik zou genomen worden, met als gevolg dat de mensen die dieze ruimte zouden gebruiken, konden uitkijken op uw terras en tuin?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger

#20 , 07 feb 2017 16:58

Tja, het is inderdaad een vreemde situatie, maar wel één die u wist toen u het pand ging huren, niet? Die ruimte was er toch al op het moment dat u het huurcontract ging tekenen, dus u had toch kunnen weten dat die ruimte vroeg of laat wel eens in gebruik zou genomen worden, met als gevolg dat de mensen die dieze ruimte zouden gebruiken, konden uitkijken op uw terras en tuin?
Hierdoor staat TS dan ook zwak.
Wat telt is niet of er iemand woont. Als huurder kan men niet eisen dat een naburig app. onbewoond of ongebruikt blijft.
Door te huren ging TS er stilzwijgend mee akkoord dat er mogelijks iemand in zijn tuin zou kunnen kijken.
Een vrederechter zal niet meer opleggen dan het plaatsen van een paneel dat de twee terrassen afscheidt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii

#21 , 07 feb 2017 17:28

Die tuin maakt waarschijnlijk deel uit van de gemeenschappelijke delen van de mede eigendom. k Kan me niet inbeelden dat uw appartement het exclusief gebruik kreeg (met inkijk door de buren ;-()

Kijk basisakte na : wat staat daarin over t gebruik ? Wat staat er in de huurovereenkomst ? Mogelijks wordt uw "inpalming" "gedoogd" omdat die buur de tuin toch niet gebruikt...

kCalypso
Topic Starter

#22 , 07 feb 2017 17:40

Mensen, het gaat hier over een woonhuis met het gelijkvloers als appartement, boven een tweede appartement en het kantoor van de eigenaar aan de voorkant van het gelijkvloers. De tuin is wel degelijk voor ons alleen, dit staat ook zo in het huurcontract.

EDIT: Nu heeft de huurbaas een muur afgebroken die zijn kantoor en de lege ruimte scheidde, om zijn kantoor te vergroten. Vandaar dat deze ruimte nu plots wel benut is.

Het gaat ook niet over inkijk van buren, maar inkijk van de huurbaas.

En dit wisten wij niet bij aangaan van het huurcontract, omdat toen werd beweerd dat die ruimte gewoon leegstond en zelfs eventueel ooit door ons in het huurcontract zou kunnen worden opgenomen. Maar niet dus.

En het gaat niet over terrassen, zoals asperger aangeeft, maar één terras; het onze. Dus een splitsing van terrassen is niet echt van toepassing. :)
Laatst gewijzigd door kCalypso op 07 feb 2017 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

kCalypso
Topic Starter

#23 , 07 feb 2017 17:42

Nog even ter info: de huurbaas woont hier niet, hij heeft hier enkel zijn kantoor en dus ook totaal geen boodschap aan de tuin. :)

mjers

#24 , 07 feb 2017 18:22

nogmaals, u hebt het recht om uw tuin af te sluiten.

Zie artikel 647 BW en 29 VW.

Volg het voorstel van Gebruiker21 en plaats daar een al dan niet mobiele afsluiting.

asperger

#25 , 07 feb 2017 18:47

nogmaals, u hebt het recht om uw tuin af te sluiten.

Zie artikel 647 BW en 29 VW.

Volg het voorstel van Gebruiker21 en plaats daar een al dan niet mobiele afsluiting.
Vermelde artikels gelden enkel voor eigenaars.
Bovendien geven die niet automatisch het recht om visuele obstructies te creëren.

Indien de verhuurder een ijzerendraad plaatst op 50 cm van zijn raam is aan
de verplichting tot afsluiting voldaan.
Indien de huurder de lichtinval beperkt bij de buur door dichtbij zijn raam een ondoorzichtig scherm te
plaatsen overtreedt hij de wetgeving op "lichten en zichten".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis

#26 , 07 feb 2017 21:49

plaats een mobiele "gezandstraalde" plexi plaat voor het raam. dan is er nog genoeg lichtinval in het kantoor.

asperger

#28 , 07 feb 2017 22:29

plaats een mobiele "gezandstraalde" plexi plaat voor het raam. dan is er nog genoeg lichtinval in het kantoor.
Die buur zal content zijn daarmee!
Het betreft geen gemene muur maar de achtergevel van de buur.

kCalypso
Topic Starter

#29 , 08 feb 2017 09:21

Het is en blijft een moeilijke situatie ja... Nu is het al een geluk dat hij geen acht uur per dag op zijn kantoor zit, maar bij het eerstvolgende tuinfeest zie ik ons al zitten, half naast hem. Kan ik hem meteen ook een cocktail aanbieden door het raam... :) We zullen zien of hij er begrip voor heeft, misschien kunnen we de kerk in het midden houden en een scherm van bijvoorbeeld 1m50 hoog of zo, zodat er nog genoeg lichtinval is maar dat hij niet alles van de tuin ziet als hij aan zijn bureau zit.

eylis

#30 , 08 feb 2017 09:31

zoiets, plaats een mobiel (op wieltjes) halfhoog lichtdoorlatend scherm op de momenten dat je in de tuin bent/activiteiten plant.

Terug naar “Huren”