Probleempje met immokantoor

Kopers
Topic Starter

Re: Probleempje met immokantoor

#31 , 22 apr 2015 23:18

Ik denk dat het meer niet willen is.
Dat het amateurs zijn vermoed ik nu ook wel aangezien er niet eens een plaatsbeschrijving is opgesteld.
Het feit dat ze ons proberen te verplichten om een sleutel af te geven en afspraken maken met potentiële huurders zonder ons daarvan op de hoogte te brengen maakt het al niet veel beter.

Die sleutel moesten ze hebben omdat er morgen een koper kwam bezichtigen en ze anders niet binnenkonden.
Zo is het spelletje begonnen.. moesten ze een sleutel gehad hebben was er bezocht zonder dat wij van iets geweten hadden.

Als we de sleutel niet konden brengen bestond er ook nog iets als de post.. Zo stond het in hun mail.

Verder staat er nog in dat het hun probleem niet is dat we 100 km moeten rijden toen we stuurden dat we daarom graag wat overleg hadden over een eventuele bezichtiging.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#32 , 22 apr 2015 23:31

Je moet ook een beetje vertrouwen hebben in de mensen. Bezichtiging zonder uw tussenkomst lijkt mij in deze situatie het meest aangewezen. Biedt het meeste flexibiliteit voor beide partijen. De waardevolle spullen zullen waarschijnlijk toch al op uw nieuw adres staan, de rest van uw spullen zal de makelaar uiteraard met respect behandelen. Ik zie niet in waar dat zoiets mis kan gaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#33 , 23 apr 2015 00:01

Is er niemand in de buurt van uw oud huis die u kan vertrouwen met de sleutel?

Reclame

Turaki

#34 , 23 apr 2015 06:48

Bezichtiging zonder uw tussenkomst lijkt mij in deze situatie het meest aangewezen.
Dat is uw mening, maar als TS dit niet wil, zal dit niet gaan.
Ik zie niet in waar dat zoiets mis kan gaan.
Genoeg voorbeelden op dit forum te vinden:
-verhuurder die al herstellingen komt doen en deze dan wil doorrekenen;
-verhuurder die schade berokkend aan spullen die er nog staan;
-nieuwe huurders die reeds spullen komen droppen of werken, en daarbij schade veroorzaken;
-discussie over overdracht meters, al dan niet in combinatie met werken;
-...

JPV

#35 , 23 apr 2015 06:58

- verhuurder die zelf de boel al komt opruimen en daardoor spullen verdwijnen, ...

we kunnen idd op dit forum een lijstje maken van wat nét voor een overdracht van woning gebeurt door de verhuurder, immokantoren en/of nieuwe huurder

Lanox

#36 , 23 apr 2015 10:11

Je moet ook een beetje vertrouwen hebben in de mensen.
Mag ik er u op wijzen dat het merendeel van de vragen op dit forum een gevolg zijn van bovenstaand gebod?
Bezichtiging zonder uw tussenkomst lijkt mij in deze situatie het meest aangewezen. Biedt het meeste flexibiliteit voor beide partijen.
De TS heeft zeer duidelijk aangegeven dat hij hier niet mee gediend is. Eveneens is hier in dit draadje al meermaals aangegeven dat dit ook geen recht van de immo is. Waarom hier dan toch op blijven hameren? Het valt mij trouwens op dat u veelvuldig advies geeft op dit forum over honing en azijn, maar blijkbaar moet voor u telkens de honing van de huurder komen en is de azijn van de verhuurder geen enkel probleem. Een beetje meer neutraliteit in uw antwoorden met focus op de wetgeving zou een verademing zijn voor iedereen die hier meeleest.

bambipower

#37 , 23 apr 2015 10:44

Neemt niet weg, dat huurder nu wel zo snel mogelijk een voorstel moet doen van 2*2uur per week, zodat bezichtigen wel kan. Zeg dat er enige soepelheid kan zijn, indien zij op voorhand verwittigen (en dus ook soepel zijn, zodat u niet voor niet hoeft te rijden)

JPV

#38 , 23 apr 2015 10:54

Maar zelfs dan is het niet bij het haar gegrepen dat men zich als gezin daarop eerst moet organiseren en dat men een onmiddellijke ingang (nog deze werkweek) nog niet laat gebeuren. Zeker bij een gezin met kinderen. Een bezoek in het weekend en volgende week moet echter wel praktisch geregeld kunnen worden lijkt me.

"Zeg dat er enige soepelheid kan zijn, indien zij op voorhand verwittigen"

Natuurlijk wel duidelijk maken dat men eerst die soepelheid moet VRAGEN, niet kan eisen. Dus afkomen met "die mens kan dit weekend niet op ztaerdag, dus hebben we het maar op zondag geplaats, ook al was dat niet afgesproken", kan niet zomaar.

KJ86

#39 , 23 apr 2015 11:10

@ lanox

Ik snap niet waarom dat jij mij steeds moet viseren, schrijf wat dat je te zeggen hebt over dit topic en ik zal schrijven wat dat ik te zeggen heb. Ts kan dan op basis van alle reacties stappen ondernemen.
Nu laat je precies uitschijnen alsof dat ik niet gekwalificeerd ben om te antwoorden, terwijl dat je de meest aangewezen oplossing vaak in de combinatie van reacties kunt vinden.

De voorbeelden die aangehaald zijn, gaan over particulieren, niet over professionele makelaars. Die moeten weten als ze toestemming krijgen dat ze dan enkel toegang mogen verschaffen voor bezichtiging. Het is uiteraard de keuze van de huurder maar ik wil alleen maar aanhalen dat bezichtiging zonder aanwezigheid van de huurder een courante praktijk is, die ik zelf ook al zonder problemen heb toegepast. De kans op misbruik is marginaal en weegt niet op tegen het comfort dat de huurder er uit kan halen.

bosprocureur

#40 , 23 apr 2015 11:17

Grotendeels akkoord.

Een juiste dosering van honing en azijn, van beide kanten, kan m.i. juist veel juridische problemen voorkomen.

En tussen haakjes, TS moet toch geweten hebben, en er rekening mee houden, dat het pand moet kunnen bezocht worden voor herverhuring of verkoop....

Of moet er voortaan bij elke verhuring sowieso rekening gehouden worden met een paar maanden leegstand? Alweer een reden om de basishuur te verhogen. :(

mava105

#41 , 23 apr 2015 11:40

De voorbeelden die aangehaald zijn, gaan over particulieren, niet over professionele makelaars. .
Zijn er dan particuliere makelaars? Een eigenaar die zelfstandig zijn pand verkoopt is geen makelaar, maar gewoon een verkoper. Makelaars dienen aangesloten te zijn bij het BIV, en zijn derhalve uiteraard professioneel.

duma

#42 , 23 apr 2015 12:15

Heeft TS nu ondertussen al gemaild naar het immokantoor met zijn voorstel van dit weekend + volgende week op een avond?

Zoals hier al tot in de treure herhaald, kan de immo niet van u eisen om op dag x om uur xx:xx aanwezig te zijn, maar moet u wel zorgen dat zij kandidaten het pand kunnen laten bezichtigen. Het feit dat u fulltime werkt en drie kinderen heeft, maakt het uiteraard moeilijk voor u, maar ontslaat u niet van die verplichting. Het gaat hier ook nog maar om een zeer korte periode waarop u zich moet organiseren.

Opties:
- U geeft hen een sleutel zodat ze dit zelf regelen. Ik raad u dit zeker niet aan, zeker niet als de relatie verzuurd is. Een sleuteloverdracht vindt plaats op het einde van de huurperiode en gaat gepaard met het vrijgeven van de huurwaarborg en eventueel een plaatsbeschrijing + opnemen meters nutsvoorzieningen.
- U mailt hen met daarin het voorstel om deze zaterdagvoormiddag voor hen te reservereven en volgende week ****dagavond (of *****avond). Dat u dan aanwezig zal zijn in het pand. Dat andere momenten voor u op zulke korte termijn praktisch niet te regelen zijn en dat u het spijtig vindt dat zij zo laat contact met u opnemen om hierrond afspraken te maken.
U schrijft niet meer en niet minder dan dat. Dat u drie kinderen hebt, 100 km verder woont, er zoiets als de post bestaat e.d. doet allemaal niet ter zake. Maar als u voor deze optie kiest, zie dan dat u zo snel mogelijk dit voorstel tot bij de immo brengt en dit niet laat aanslepen. U bent verplicht zulke bezoeken mogelijk te maken.

Kopers
Topic Starter

#43 , 23 apr 2015 17:55

Ok we hebben idd laten weten dat we zaterdag beschikbaar zijn tussen 12 en 17 u. En dinsdag overdag. Zo vlot als het mailen gisteren ging zo slecht gaat het nu. Geen respons op onze voorstellen. Thans aangehaald dat de sleutel na volledige afhandeling daar mag blijven. Tot op heden dagelijks mails. Na ons voorstel niks meer..
We zullen er zijn zaterdag en dan maar zien wat er van komt zeker?

Kopers
Topic Starter

#44 , 23 apr 2015 17:56

Vanmorgen 7u gemaild. Dus het is niet dat er geen tijd was om nog te reageren.

Kopers
Topic Starter

#45 , 23 apr 2015 18:35

Grotendeels akkoord.

Een juiste dosering van honing en azijn, van beide kanten, kan m.i. juist veel juridische problemen voorkomen.

En tussen haakjes, TS moet toch geweten hebben, en er rekening mee houden, dat het pand moet kunnen bezocht worden voor herverhuring of verkoop....

Of moet er voortaan bij elke verhuring sowieso rekening gehouden worden met een paar maanden leegstand? Alweer een reden om de basishuur te verhogen. :(
Natuurlijk wisten wij dat. Het was dan ook op ons initiatief dat we hen zelf gecontracteerd hebben over onze opzeg. Na 2.5 maanden hadden we nog steeds niks gehoord. Het is pas sinds vorige week dat alles nu nu nu moet gebeuren. We komen morgen! Een plaat te huur ophangen. Als dat niet kan breng je ons een sleutel zodat we zelf binnenkunnen. Er komt morgen! Een kandidaat kijken. We moeten die sleutel hebben. Er bestaat ook zoiets als post... Dit is de beknopte versie.
Voor dat bord te huur is mijn vriendin opgereden.
Heeft telefonisch laten weten dat ze er tussen 12 en 15 u zou zijn.
De immotheker ging dan langskomen.

Om 15 u is ze vertrokken zonder iemand te zien.
Achteraf kwamen natuurlijk wel de verwijten dat ze er niet meer was.

Het pand staat sinds een dikke week pas te huur.
Het bord hangt er nu. Dus het is niet dat we de boel boycotten... Integendeel.

En weer moet nu alles binnen de dag..

Een paar maanden leegstand?
We zijn 1 april begonnen met verhuizen aangezien de akte van ons huis toen pas verleden is.

het lijkt me dat wij er alles aan doen om mee te werken.
Op een voor ons haalbare manier welteverstaan.

Terug naar “Huren”