Kan ik als burger een wetsvoorstel indienen die het houden van honden en andere lastveroorzakende dieren verbiedt of minstens beperkt?
u kan zo'n wetsvoorstel indienen, maar als u zaken in dat wetsvoorstel zou schrijven die ingaan tegen het EVRM, zal ook dat niks verhelpen.
Er wordt hier stevig gelobbyd voor het bijna onbeperkt recht op het houden van huisdieren. Het lijkt soms wel op rechteloosheid voor hun opponenten.
Ik kan me niemand herinneren die hier pleit voor het bijna onbeperkt recht op het houden van huisdieren. Wel dat het recht beperkt moet worden tot de normale overlast die je kan hebben van een huisdier én in verhouding moet zijn tot de woongelegenheid die gehuurd wordt.
Ze laten soms wel degelijk dieren toe naargelang de omstandigheden maar dan is het hek natuurlijk van de dam. En waarom geen geit, ezel, varken of (zoals in het artikel) drie honden i.p.v. een?
dit kan dus niet...
omdat dit dus overmatige overlast is. Als ex-kortrijkzaan durf ik te vermoeden dat het over een van de kleinere woningen gaat in die straat, waar duidelijk geen 3 honden terecht kunnen.
Een geit, ezel of een varken zijn ook allemaal huisdieren en kunnen dus perfect als huisdier gehouden worden, mits men de nodige ruimte voor die dieren heeft en geen overlast veroorzaakt. Een ezel in een appartement kan natuurlijk niet, tenzij er een grote tuin bij is.
https://www.lne.be/themas/dierenwelzijn ... ve-lijst-1