Gebruiker21 dat mag niet ook niet na 01/01/2018, enkel met een vonnis de slotenmaker zou zich ook schuldig maken.
Breng TS niet tot onwettige daden.
Als de ex-huurster er nog gedomicilieerd is, OK. Maar als ze er geen enkel belang meer heeft en het huurcontract is afgesloten, dan zal enkel het hebben van een sleutel (of een kopie ervan) de ex-huurster niet veel rechten opleveren. Als de TS de huur als afgehandeld beschouwd, is de kous daarmee af.
Toen wij onze huurwoning gingen verlaten, moest ik trouwens de sleutel niet terugbezorgen, want na onze huur gingen alle ramen en deuren vervangen worden. De huisbaas had zelf ook een sleutel liggen, en had geen enkele nood meer aan die van mij, want die zou toch niet meer van nut zijn.
Om maar te zeggen dat de ex-huurster niet zal moeten afkomen bij de vrederechter met "jamaar, ik mag daar nog zijn, want ik heb nog een sleutel!"
Uiteraard, als de TS een bezettingsvergoeding wil claimen, kan ze inderdaad best de woning niet binnengaan. Als ze van de huurster niets meer verwacht en gewoon op 1 januari de woning ter beschikking wil hebben, kan ze van haar kant formeel de huur afronde, met bijvoorbeeld een AS waarin staat:
"Beste,
Op 31/12/2017 loopt uw huurcontract af (zie uw opzeg op datum xx/xx/xxxx). Graag had ik met u afgesproken om de huurwaarborg vrij te geven. De huissleutel hoeft u niet terug te sturen, aangezien de woning nieuwe sloten zal krijgen na 1/1/2018. De meterstanden van gas en electriciteit zal ik op 1/1/2018 doorgeven aan de netbeheerder voor een correcte afrekening. U kan met mij contact opnemen als u aanwezig wil zijn bij het noteren van de meterstanden.
Met vriendelijke groeten"
Met zo'n AS sluit de TS de huur formeel af. Uiteraard ziet ze dan wel af de huur die nog moet betaald worden, een deel van de huurwaarborg bij beschadigingen, en een eventuele bezettingsvergoeding in januari. Maar ze zou wel de woning ter beschikking hebben in januari. Aan haar de keuze. Geen idee wat de ex-huurster zou kunnen antwoorden? De bal ligt op dat moment helemaal in het kamp van de ex-huurster.