Achterstallige huur?

2D
Topic Starter

Achterstallige huur?

#1 , 06 jun 2008 17:46

Hallo iedereen!

Sinds een paar maanden huren wij een appartement.
We betalen de huur niet door middel van een bestendige opdracht, maar gewoon via een overschrijving.
Dit kan soms de 3e, de 4e of de 5e van de maand zijn.

Een enkele keer was het iets later, rond de 10e van de maand.
Sindsdien valt onze huisbaas ons lastig zodra het geld nog niet is overgeschreven voor de 2e van de maand. Het lijkt wel of hij ons dan stalkt en klaagt dat de huur nog niet is overgeschreven.
Wij doen dit niet met opzet, als er geen geld is om over te schrijven gaat het maar moeilijk. Dit hang ook af wanneer ons loon gestort wordt!
Overigens, is de 5e van de maand storten al zo laat?
Zolang de huur elke maand betaald wordt, wat is dan het probleem?

Die ene keer dat we pas de 10e van de maand konden betalen liet hij zelfs een aangetekende schrijving sturen!

Wat definieert men onder 'achterstallige huur'? Wanneer kan hij ons echt iets maken? Ik hoorde dat de huisbaas eigenlijk maar iets kan doen wanneer we 2 maanden achter staan op de huishuur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 06 jun 2008 22:51

Kijk het is vrij eenvoudig. Zodra uw huisbaas U nog eens lastig valt dient U een klacht in bij de politie of U stapt naar de vrederechter voor een verzoening. Er zijn veel huishuren die slechts rond de 7e of zo betaald worden. Het is idd zo dat hij al tevreden mag zijn dat U de huishuur korrekt betaald rond de 5e. Nu is het echter wel zo dat als hij de zaak voor de veredrechter laat komen, hij door de vredrechter gelijk kan krijgen. Het kan ook zijn dat de vrederechter U in het gelijk stelt en hem tot wat meer begrip aanmaant. Het hangt allemaal van het oordeel van de vrederechter af.

U lastig vallen mag hij in geen geval. Daarvoor kan U dus zoals reeds vermeld een klacht indienen.

Overigens de 5e van de maand storten vind ik redellijk vroeg. Dat is dan echter wel mijn persoonlijke mening. Er zijn toch ook mensen die hun loon pas rond de 5e ontvangen. Dagen al die werknemers dan hun werkgever voor de vrederechter ?
Zolang de huur elke maand betaald wordt, wat is dan het probleem?
Het probleem is dat verhuurders meestal vreselijk lastige muggezifters zijn. Ik zeg wel meestal want ik heb bvb gedurende een 15-tal jaar nooit mijn huur voor de 10e van de maand betaald. Ik heb daar gedurende die 15j. tijd nooit de minste opmerking over gehad. Ik heb wel nooit een maand huur overgeslagen. Ik reken mij tussen de betrouwbare huurders.

Drone

#3 , 06 jun 2008 23:37

ik laat via bestendige opdracht ook mijn (appartements) huur overschrijven op de 7e van de maand

ik heb dit ook aan de huisbaas gemeld waarom: mijn loon word pas "berekend" en overgeschreven de eerste werkdag van de maand, als de 1e op een zaterdag valt word dit pas maandag de 3e gedaan en staat het er ten laatste de 6e op.

hij maakt hiervan ook geen probleem :)

Reclame

2D
Topic Starter

#4 , 07 jun 2008 09:40

Ah oef! Toch nog mensen die er op dezelfde manier over denken. Met al dat gedoe van die huisbaas zou je bijna durven denken dat wij gek aan het worden zijn ofzo.

Gisteren hebben we hem nog een mailtje gestuurd en getelefoneerd, maar nu wil hij nog afspreken ook, om over het 'probleem' te praten. Belachelijk lijkt ons, vooral we nu al mails op en neer hebben gestuurd en we getelefoneerd hebben.

We zien wel wat de toekomst brengt, ik houd jullie op de hoogte!
Alvast bedankt voor het advies!

JohnD

#5 , 07 jun 2008 12:37

Ik zou daar idd. niet op ingaan.
Toegeven is wel het slechtste dat ge kunt doen met zo'n onnozelaars.
Hij krijgt stipt op de 5e van de maand zijn geld en daarmee uit. Laat hem het maar voor de vrederechter trekken, misschien word er dan nog eens stevig gelachen.

mapleleiah

#6 , 07 jun 2008 15:53

Ik wil toch even misschien de kant van de verhuuder kiezen.

Wat staat in het contract? Toen ik nog huurde, stond daarin dat de huur altijd tegen de 1ste van de maand gestort moest zijn. Door te tekenen zijn we daarmee akkoord gegaan. En we hebben er ook netjes iedere keer voor gezorgd dat dat zo in orde kwam.

Als uw verhuurder dus een uiterlijke dag in het contract heeft laten opnemen, moet u dat in mijn bescheiden mening respecteren.

Dat u financiële problemen hebt is niet het probleem van uw huisbaas. Om te voorkomen dat u op het einde van de maand geld tekort komt voor de huur, kunt u eventueel een aparte gratis rekening bij de post of Argenta openen en daar het huurgeld op overstorten zodra u uw loon hebt. U blijft dan van die rekening af en betaalt tegen de gewenste datum netjes uw huur.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

2D
Topic Starter

#7 , 07 jun 2008 19:15

Wat staat in het contract? Toen ik nog huurde, stond daarin dat de huur altijd tegen de 1ste van de maand gestort moest zijn. Door te tekenen zijn we daarmee akkoord gegaan. En we hebben er ook netjes iedere keer voor gezorgd dat dat zo in orde kwam.

Als uw verhuurder dus een uiterlijke dag in het contract heeft laten opnemen, moet u dat in mijn bescheiden mening respecteren.

Dat u financiële problemen hebt is niet het probleem van uw huisbaas. Om te voorkomen dat u op het einde van de maand geld tekort komt voor de huur, kunt u eventueel een aparte gratis rekening bij de post of Argenta openen en daar het huurgeld op overstorten zodra u uw loon hebt. U blijft dan van die rekening af en betaalt tegen de gewenste datum netjes uw huur.

Lenny
We hebben sowieso een aparte rekening hoor. (En van m'n leven niet bij de post, onder de 26 heb je overal een gratis jongerenrekening ;) )
Momenteel staat er dus niets op, pas volgende maand zal er weer geld op staan, dus we kunnen niet op voorhand storten...

We hebben er met nog mensen over gepraat, zelden zijn er mensen die de eerste kunnen storten. (Ook zie hierboven.)
Ook mijn moeder heeft een eigendom die ze verhuren, zij maken geen probleem van zoiets. Dat hoeft voor hen niet exact de eerste te zijn, zolang er elke maand geld op staat is het goed.
Ondertussen ben ik al zo'n zevental keer verhuisd, altijd al gehuurd, dit hebben we echt nog NOOIT meegemaakt.

Een beetje begrip is tegenwoordig ver te zoeken in deze wereld...

mapleleiah

#8 , 07 jun 2008 21:40

Lenny
We hebben sowieso een aparte rekening hoor. (En van m'n leven niet bij de post, onder de 26 heb je overal een gratis jongerenrekening ;) )
Momenteel staat er dus niets op, pas volgende maand zal er weer geld op staan, dus we kunnen niet op voorhand storten...

We hebben er met nog mensen over gepraat, zelden zijn er mensen die de eerste kunnen storten. (Ook zie hierboven.)
Ook mijn moeder heeft een eigendom die ze verhuren, zij maken geen probleem van zoiets. Dat hoeft voor hen niet exact de eerste te zijn, zolang er elke maand geld op staat is het goed.
Ondertussen ben ik al zo'n zevental keer verhuisd, altijd al gehuurd, dit hebben we echt nog NOOIT meegemaakt.

Een beetje begrip is tegenwoordig ver te zoeken in deze wereld...
Tja, ik vertel maar hoe het bij mij zat ... bij ons was het contractueel vastgelegd wanneer het erop moest staan. Wij zorgden er dus altijd voor dat we genoeg reserve hadden van ons vorig loon om dat correct te betalen.

Trouwens, zowel de hypothecaire lening van mezelf als van mijn moeder worden op de 1ste van de maand afgetrokken. Ik word gelukkig net de dag daarvoor betaald, maar mijn ma niet, dus zij moet ook die reserve inbouwen.

U hebt gelijk in die zin dat het om het even is op welke dag betaald moet worden, maar het moet dan wel elke maand OP DEZELFDE DAG zijn zodat er regelmaat in zit. Als ik bv. nu eens mijn loon de laatste van de maand zou krijgen en dan eens pas de 5de van de volgende maand, dan zou ik ook problemen kunnen krijgen met bepaalde facturen en zo.

Tenzij uw huisbaas stinkend rijk is, hebben die mensen vermoedelijk ook kosten die betaald moeten worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen verhuurder en kies ook niet zomaar de kant van een verhuurder want er zitten veel gierigaards tussen, maar ik vind dat uw verhuurder in dit geval toch wel een punt heeft en dat u het probleem zeer makkelijk zou kunnen oplossen.

Lenny

JohnD

#9 , 07 jun 2008 23:02

@mapleleiah: Ik begrijp wat je wil zeggen. Trouwens in de meeste huurcontracten staat dat de huishuur ten laatste op de eerste van de maand dient gestort te worden. Alle huurders tekenen dat zonder probleem.

Maar dat is nu het verschil tussen theorie en praktijk. De verhuurders die er een probleem van maken dat de huur slechts rond de 5e gestort word zijn echt miniem (neem ik aan, want eerlijk gezegd zoveel ervaring met dat soort mensen heb ik nu ook weer niet).

Om even in herhaling te vallen.. hoeveel werknemers klagen erover dat hun loon slechts een twee tot drietal dagen na het einde van de maand op hun rekening gestort word ?

Ik blijf erbij dat de verhuurders die hierover klagen muggezifters zijn.

Misschien kan hier iemand jurisprudentie van vorige rechtelijke uitspraken aanhalen om te weten te komen wat de trend van gerechtelijke uitspraken is in dergelijke gevallen.

Het zou natuurlijk nog prettiger zijn moest een verhuurder hierbij getuigen/bevestigen dat dit idd. muggezifterij is.

mapleleiah

#10 , 07 jun 2008 23:16

@mapleleiah: Ik begrijp wat je wil zeggen. Trouwens in de meeste huurcontracten staat dat de huishuur ten laatste op de eerste van de maand dient gestort te worden. Alle huurders tekenen dat zonder probleem.

Maar dat is nu het verschil tussen theorie en praktijk. De verhuurders die er een probleem van maken dat de huur slechts rond de 5e gestort word zijn echt miniem (neem ik aan, want eerlijk gezegd zoveel ervaring met dat soort mensen heb ik nu ook weer niet).

Om even in herhaling te vallen.. hoeveel werknemers klagen erover dat hun loon slechts een twee tot drietal dagen na het einde van de maand op hun rekening gestort word ?

Ik blijf erbij dat de verhuurders die hierover klagen muggezifters zijn.

Misschien kan hier iemand jurisprudentie van vorige rechtelijke uitspraken aanhalen om te weten te komen wat de trend van gerechtelijke uitspraken is in dergelijke gevallen.

Het zou natuurlijk nog prettiger zijn moest een verhuurder hierbij getuigen/bevestigen dat dit idd. muggezifterij is.
Voor iemand die met weinig loon moet rondkomen is het echt geen pretje als het loon soms eens een aantal dagen te laat komt ... en dat gebeurt echt wel en daar wordt echt wel tegen geprotesteerd via de vakbond als het te vaak gebeurd.

Ik blijf erbij dat die verhuurders waarschijnlijk ook kosten hebben die op bepaalde data betaald moeten worden en dat het voor hen hoogstvervelend is dat de OP nu eens dan betaalt en dan eens later.

Een bank zal echt ook geen "begrip" hebben als je een paar keer na elkaar te weinig geld op je rekening hebt om je lening te betalen.

Voor mij is dit heel simpel: je maakt met de verhuurder een afspraak dat je het huis huurt voor zoveel euro en dat je dat op die dag gaat betalen. Die afspraak naleven vind ik echt wel van het minste dat je kan doen ... want dezelfde OP gaat straks ook geen geduld hebben als er eens iets kapot is in zijn huurhuis.

En ik blijf er ook bij dat dit een "probleem" is dat heel simpel opgelost kan worden door zodra het loon van de OP binnen is, het bedrag van de huishuur vanuit dat loon apart te zetten en daarvanaf te blijven.

Ook ik moet mijn rekening in de gaten houden en ervoor zorgen dat op de dag van de aftrek van mijn lening er nog genoeg op staat ... desnoods moet ik dan maar het kopen van dat nieuwe kleedje uitstellen tot de maand erna.

Lenny

dieke

#11 , 08 jun 2008 07:19

Hoewel ik ook geen fan ben van huren en dus erg blij ben dat wij ondertussen ons eigen huis bezitten, volg ik in deze toch de mening van lenny. Een contract is een contract en begrip komt van twee kanten. Je zou in dit geval dus evenzeer om begrip van de kant van de huurder kunnen verzoeken. En degene die in dit verhaal het meeste begrip 'verdient' lijkt mij degene die niet meer vraagt dan wat hem wettelijk toekomt, en dat is de betaling van de huur op de vooropgestelde, door beide partijen ondertekende, datum.

j.demoor

#12 , 08 jun 2008 11:56

“Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :...2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.”(Burgerlijk Wetboek).

De ‘bepaalde termijn’ is deze vermeld in de huurovereenkomst en bij ontbreken van zulke vermelding in de loop van de maand waarop de huur betrekking heeft.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Huren”