Ik bleek voor meerdere personen de afrekening te betalen. Na lang zeuren heb ik een eigen energiemeter gekregen, en inderdaad. Mijn verbruik is maar een fractie van het totaal (1000 kWh tegen 6700kWh).
6700 kWh dat is 2x à 3x het gemiddelde verbruik
Hoeveel (woon)eenheden zijn er daar ?
Mij maak je niet wijs dat de verhuurder niet wist dat er maar 1 elektriciteitsmeter was ... en je zo voor alle verbruik opdraaide.
Best mogelijk net als de huurder voor jou, waarvan je het contract waarschijnlijk overgenomen hebt ?
Het pand bestaat uit drie delen. Mijn appartement, een appartement boven en een winkel (handelspand). De eigenaar heeft er zelf ook lange tijd gewoond (toen was het slechts één geheel, pas later is de ruimte verdeelt in meerdere appartementen. Het is hem dus zeker duidelijk geweest. De huurder vóór mij was een bedrijf, die lette wellicht veel minder op het gebruik dan ik als particulier, en zelden thuis ben.
Ik houdt zelf de prijs aan welke ik daadwerkelijk betaald heb, terwijl mijn verhuurder de prijs wilt aanhouden wat landelijk gemeld wordt bij de VREG, van concurrerende bedrijven.
Landelijk gemiddelde ? VREG, is regionaal (Vlaanderen).
De prijzen voor gas en elektriciteit verschillen sterk per regio - tot 20%.
Een gemiddelde voor Vlaanderen is zinloos.
Je woont in een bepaalde regio, en dat beïnvloedt het tarief aanzienlijk.
Net als, en zelfs meer dan, de keuze van leverancier .[/quote]
De werkelijk betaalde prijs hanteren is niet onredelijk.
Het is immers wat je betaald hebt.
Dat de eigenaar nu afkomt dat je een goedkopere leverancier had kunnen kiezen is ronduit bizar.
Hij heeft zijn verbruik jaren afgewenteld op een nietsvermoedende huurder ...
Staat er niets over de gedeelde elektriciteitsmeter in je contract ?
In het huurcontract staat dat ik het energiecontract overneem zoals deze is. Dat is het. Niets over een meter o.i.d. Ik ben er achter gekomen toen ik voor cursus 5 maanden in Nederland was en ik ter plekke verbleef. In de weekenden sliep ik bij familie in Nederland. Ik ben al die tijd dus niet aanwezig geweest maar kreeg een vette afrekening omdat mijn voorschot niet voldoende was.
Had u een vast tarief gedurende die periode ?
Anders moet u de variatie daarvan ook nog verrekenen .
(Vast tarief is bij de meeste aanbieders niet zo interessant.)
Ik had geen vast tarief. Ik heb de tarieven van afgelopen drie jaar opgeteld en gedeeld door 3, waaruit een gemiddelde komt. (prijs is ook eens 24 cent en 22 cent geweest, dus een makkelijke som)
Welk deel ten laste komt van wie, is natuurlijk moeilijk te schatten.
Je kan enigszins verder gaan op je verbruik nu met een eigen meter, maar dat is slechts een aanwijzing, geen bewijs van je eerdere verbruik ...
Hierin kom ik hem tegemoet door de periode van 5 maanden dat ik er niet was, door te rekenen in mijn eigen verbruik alsof ik wel gewoon verbruik had.