Dringende vraag ivm huuropzeg

Letsgo21
Topic Starter

Dringende vraag ivm huuropzeg

#1 , 09 jun 2008 23:33

Hallo,

Ik zit met een vraagje waar ik het antwoord nog niet op gevonden heb.
Mijn vriendin en ik huren sinds 15 januari 2006 een woning--> contract 9 jaar
Nu hebben wij een huis gekocht en zouden de koopwoning vanaf 1 augustus 2008 kunnen betrekken. vroeger dan verwacht, want wij hebben onze opzegbrief pas eind mei verstuurd. --> 3 maand= einde opzegtermijn 1 september
Maar ik heb telefonisch met huisbaas contact gehad en wij hadden onderling afgesproken dat ik een nieuwe huurder zou vinden die begin augustus 2008 de huurwoning kon betrekken en dan moest ik geen schadevergoedingen betalen.
----> MAAR: nu krijg ik een mail van mijn huisbaas dat hijzelf een nieuwe huurder gevonden heeft die de huurwoning vanaf november 2008 zal betrekken.

Dit is natuurlijk nadelig voor ons! Want dan moeten wij wel een schadevergoeding betalen.

Maar na dit voorval ben ik me gaan verdiepen :lol: in de huurwetgeving en heb ik ontdekt dat een huurcontract vanaf 1 januari moet geregisreerd worden. Dit is tot op heden niet gebeurd.

Mogen wij nu het huurhuis verlaten zonder huur-opzeg en vergoeding?
Heb wel opzegbrief gestuurd waarin ik vermeld dat ik 3 maanden huuropzeg doe.(maar toen wist ik dat van die registratie nog niet)

Hopelijk weet iemand hier meer over.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 10 jun 2008 22:27

Die verplichte registratie is enkel voor nieuwe huurcontracten vanaf 01.01.07. Indien U een 3-9 contract hebt waarvan de eerste 3 jaar vast zijn kan U het contract niet verbreken tenzij met een vrgoeding van 3-2-1 maand naargelang U opzegt in het 1e, 2e of 3e jaar. In uw geval is dat dus een maand huurvergoeding vermits u in het 3e jaar van de huur zit.

Reclame

Terug naar “Huren”