Problemen met huisbaas

Philippe_9300
Topic Starter

Problemen met huisbaas

#1 , 14 jun 2008 15:14

Mijn huisbaas heeft net een brief onder de deur gestoken met volgende vermeldingen,

Ik heb vastgesteld dat ....
Meer bepaald merk ik het volgende op,
1. De overgordijnen, mijn eigendom, zijn verdwenen en vervangen door zwarte dekens.
2. Het kapotte glas van de deur is "vervangen" door een houten plank tegen te slaan.
3. Een deurstijl is afgerukt.
4. Het behang is op verschillende plaatsen los en afgerukt.
5. Deuren en poort worden niet afgewassen.
6. De voor en achtertuin worden niet onderhouden.
7. In de woning bevinden zich 2 katten, in strijd met art 14 in de algemene huurvoorwaarden.

Nu de laatste maanden doet onze huisbaas zeer lastig (en zelfs arrogant/agressieve tegen mijn vrouw). Tegen mij is de huisbaas steeds super vriendelijk.
Nu over het onderhoud van het voortuintje heeft ze gelijk maar zo erg was het nu ook niet. Deze was zelfs al voor de brief in orde gebracht.

Vorige maand is de huisbaas op bezoek geweest om een te komen kijken.
Deze heeft al deze puntjes gezien en was zelfs akkoord en gaf zelfs voorstellen.

Bij punt 1 hebben we gezegd dat haar gordijnen in de kast lagen (gordijnen van de jaren 60 met bloemetjes en die al zeer versleten waren) Wij hadden op dat moment net nieuwe gehangen. En nee het zijn geen dekens maar deftige gordijnen die mij nog een bom geld gekost hebben.

Punt 2. De ruitjes in die deur waren reeds stuk. Staat trouwens ook in mijn contract. Nu zijn er 2 venstertjes stukgegaan doordat mijne kleine er met zijn hand doorzat. (gesneden op 2 mm van zijn slagaders na) Het probleem hier is dat ik het wil herstellen maar het zijn venstertjes met een loden omkadering. En hiervoor heb ik nog niemand gevonden. Hierop antwoordde de huisbaas dat dit een bom geld ging kosten en dat ik gewoon ondoorzichtig glas moest zetten.

Punt 3 Ik zou niet weten wat de huisbaas bedoeld.

Punt 4 Het behang is op 3 plaatsen beschadigd. Ik heb aan de huisbaas toen ook uitgelegd hoe het kwam, doordat mijne kleine het van de muren getrokken had, en ik nog even ging wachten tot hij iets groter was namelijk tot in de grote vakantie. Kwestie om niet opnieuw te moeten beginnen.
Deze zei hierop dat ik niet alles moest herbehangen maar heb gezegd dat ik het wel ging doen.

Punt 5 Wij wonen op een drukke straat en waar werken bezig zijn. Moeten we misschien iedere dag de deur en poort afwassen?

Punt 6 Zoals ik reeds zei heeft ze hier gelijk maar overdrijft ze wel.

punt 7 Ja in mijn contract staat idd dat ik geen huisdieren mag houden. Nu bij het bezoek van de huisbaas merkte deze de katten op (ik heb ze ook niet weggemoffeld) en deze zei hierop o mooie beestjes. Ik heb zelf hier een poes gehad. En amai zo een brave. En verder niets. Geen enkel bezwaar.

Verder in de brief staat dat wij 14 dagen de tijd hebben om de bovenstaande tekortkomingen te verhelpen.

In ieder geval wij kunnen dit jaar weg zonder kosten en we zullen daar dan ook gebruik van maken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 14 jun 2008 16:24

Je moet ten eerste toegeven dat er in het huis, al dan niet door je kind, al heel wat schade is aangericht, maar dat geef je ook toe. Als dat tegen het einde van de huurperiode in orde gebracht wordt, dan zie ik niet in waarom de huisbaas NU zou moeten zeuren ... tenzij het dingen zijn die door verwaarlozing het huis zouden kunnen doen in verval raken ... maar met behang zie ik dat niet direct gebeuren.

Ik zou wel dringend eens werk maken van dat glas in de deur. Als je huisbaas ermee akkoord gaat dat je daar gewoon glas in steekt, moet je dat wel op papier laten zetten om te vermijden dat die achteraf (op het einde van de huurperiode) zegt dat het toch origineel moet zijn en daar kosten gaat voor aanrekenen. Tenslotte heb jij een deel van die ruitjes gebroken en minstens DIE ga je zelf moeten bekostigen.

Dat van die katten kan de huisbaas je weinig maken ... het is reeds vroeger gebleken dat het houden van een huisdier niet verboden mag worden ... veroorzaken de huisdieren schade, dan moet dat hersteld worden of afgetrokken van de waarborg.

Probeer verder te vermijden dat dat kind van jou nog meer schade aanricht, want de kosten daardoor zouden wel eens ferm kunnen beginnen doorwegen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

YoeriS

#3 , 14 jun 2008 17:41

Een eigenaar kan niet van zijn huurder eisen dat hij schade herstelt TIJDENS de huurperiode, deze moeten evenwel hersteld zijn bij het EINDE van zijn contract.

Over de inrichting kan zij ook helemaal niets eisen, u heeft het genot van het goed tijdens de huurperiode en u beslist hierover. Op het einde van het contract kan ze evenwel eisen dat u het goed terug overgeeft zoals in de staat wanneer u het in ontvangst hebt gekregen.

Daarnaast wordt van de huurder verwacht dat hij het goed als een goed huisvader beheert en onderhoudt tijdens de huurperiode, dit is een vagere omschrijving maar het kan beoordeeld worden a.h.v. plaatselijke gebruiken.
Dus uw tuin zal geen verwilderde indruk mogen geven, ramen etc... regelmatig wassen wanneer er geen werken aan de gang zijn...

Wat huisdieren betreft, dit mag inderdaad niet STRIKT verboden worden, wanneer ze echter voor overlast zorgen kan de eigenaar ze echter wel laten verbieden, schade ontstaan door huisdieren valt ook gewoon onder huurschade en zal van de waarborg getrokken worden.

Reclame

JohnD

#4 , 15 jun 2008 16:27

Ik wil hier mapleleiah en Yoeris in bijtreden.

Het enige wat U als huurder verplicht bent is de woning in dezelfde staat op te leveren als deze waarin zij zich bevond bij de ingebruikname. En dan nog liefst volgens de plaatsbeschrijving; anders ligt de bewijslast bij de verhuurder.

Al de rest wat betreft bemoeizucht vanwege de verhuurder en ook wat betreft het al dan niet houden van een huisdier (al dan niet vermeld i/h huurcontact), is een inbreuk op het niet leveren vanwege de eigenaar van een rustig huurgenot aan de huurder, of een inbreuk op de wet op de privacy, of een combinatie van beide. Wat betreft dat houden van huisdieren heb ik op dit forum reeds een onderwerp geschreven.

Het word de allerhoogste tijd dat jullie huurders wat mondiger worden. Je hebt nu een huurwet die aan een aantal vereisten van huurdersbonden en huurders tegemoet komt (toegegeven ver van volmaakt > anders zouden vredegerechten niets meer te doen hebben). Stop nu eens met op je kop te laten zitten. Blaffende honden bijten niet.

Succes !

MVG

Philippe_9300
Topic Starter

#5 , 15 jun 2008 17:02

O maar wees gerust ik laat mij niet afdreigen.
Ik was sowieso al niet van plan om aan deze vorm van chantage toe te geven.
Het enige waar de huisbaas kan over zeuren is de tuin.
Daar staat wat onkruid maar niet in die mate dat het storend of niet onderhouden is.

Voor de rest roept of brult deze zo hard als die wil. Ik zal geen duimbreed toegeven.
En als deze verder lastig blijft doen zal ik zelfs klacht neerleggen.

Zelfs de buren klagen over dat onze huisbaas. "Jullie huisbaas komt bij ons juist op bezoek om jullie te controleren. Die gaat een brief sturen maar wij hebben daar niets mee te maken hoor. Wij hebben geen problemen." Dat zeggen de buren ons dan.

In ieder geval heb ik al een brief ontvangen waarbij staat dat ze de index nu gaat invoeren met terugwerkende kracht. Ik kan dus 2 maand bijbetalen.

In ieder geval is deze niet aangetekend dus de huisbaas kan deze nog even op zijn buik schrijven.
Ik zal vanaf heden mij ook veel minder soepel opstellen en mijn rechten laten gelden.

Alvast bedankt voor de raectie's ;)

JohnD

#6 , 16 jun 2008 00:43

In ieder geval heb ik al een brief ontvangen waarbij staat dat ze de index nu gaat invoeren met terugwerkende kracht. Ik kan dus 2 maand bijbetalen.

In ieder geval is deze niet aangetekend dus de huisbaas kan deze nog even op zijn buik schrijven.
Opgelet tot en met de jaarlijkse verjaringstermijn kan hij 3 maanden teruggaan. Verder is hij natuurlijk wettellijk niet verplicht van dit aangetekend aan jou ter kennis te stellen. Je kan je natuurlijk van de onnozele houden tot je aangetekend op de hoogte gebracht word van de indexaanpassing.

Philippe_9300
Topic Starter

#7 , 02 jul 2008 12:34

Eindelijk hebben we een officiele brief ontvangen.
Deze is wel lichtjes aangepast.

Geachte heer
Geachte Mevrouw

Ik heb vastgesteld dat de woning die je van mij huurt niet onderhouden wordt zoals overeenkomst
artikel 1728 van het burgelijk wetboek en het huurcontract,van huurders mag worden verwacht.
Meer bepaald merk ik het volgende op:

1. de overgordijnen,mijn eigendom, wordt u verzocht deze week terug te geven om te gebruiken
in een andere woning

2. het kapotte glas van de deur is "vervangen" door een houten plank tegen te slaan

3. een deurstijl is afgrukt

4. het behang is op verscheidene plaatsen los en afgerukt

5. deuren en poort worden niet afgewassen

6. de voor- en achtertuin worden niet ondehouden

7. in de woning bevinden zich 2 katten,in strijd met artikel 14 van de algemene huurvoorwaarden

Bij deze stel ik u dan ook formeel in gebreke om binnen een termijn van 14 dagen de bovenvermelde
tekortkomingen te verhelpen. Op grond van het recht van bezoek en nazicht dat artikel 15 van het
huurontract mij verleent,zal ik na afloop van die termijn de staat van de huurwoning nagaan. Indien
ik vaststel dat geen positief gevolg is gegeven aan dit schrijven zal ik mij verplicht zien verdere
maatregelen te treffen. Ik hoop echter dat dit niet nodig zal zijn en dat u in de toekomst u verplichtingen stipt zult nakomen.

Ik deel u tevens mee dat ik de huurprijs voortaan zal indexeren en wel met ingang van 16 april 2008
zoals artikel 6 van de woninghuurwet mij toestaat. Overeenkomstig de wettelijke formule bedraagt
de huurprijs vanaf voormelde datum 699,50 euro (basishuurprijs 645 euro maal nieuwe index 124,37
gedeeld door aanvangsindex 114,68)

Ik verzoek u de huurprijs vanaf 16 juli te willen betalen en het verschil tussen de oude en de nieuwe
huurprijs,zijnde 3 maal 54,50 euro of 163,5 euro, te willen bijbetalen voor april en mei en juni
Dus verwacht ik op 16 juli 699,50 euro + 163,5 euro = 863 euro

Hoogachtend

Nu voor punt 1 stel ik mij volgende vraag. Het staat nergens vermeld dat ze er hangden en dat we ze ontvangen hebben. Ik veronderstel dat ik dus ook kan zeggen dat ik niets gekregen heb?

Voor punt twee hebben wij deze reeds vervangen door geribbeld glas zoals de verhuurder zelf heeft voorgesteld. Nu de vraag is of deze op zijn stappen kan terugkomen en eisen dat er identieke glazen ruitjes komen.

Punt 3 weet ik nog steeds niet.

Zoals ik reeds zei over punt 4 gingen wij dit deze vakantie volledig behangen. Er zijn maar op twee plaatsen beschadigingen doordat onze kleinste het papier er af getrokken had. Het is trouwens ook niet hinderlijk.

Punt 5 is zever in pakjes. De deuren zijn verleden week zelfs nog gedaan.

Punt 6 Er staat wat onkruid maar bij de buren staat het er nog veel erger. Om maar te zeggen dat dit weer fel overdreven is.

Voor punt 7 heeft ze misschien een punt. Ik heb inderdaad 2 katten. Mijn stiefzoon heeft deze gekregen van zijn pa voor zijn verjaardag. (2jaar geleden) Die zijn superbraaf en doen niets verkeerd.
Ik ben dan ook niet van plan om deze weg te doen.

Het feit dat ze zichzelf maar uitnodigd ben ik ook niet akkoord. De datum moet voor de huurder en verhuurder passen he.

Dus ik ga hier ook officieel op reageren en zeker een paar dingen betwisten.

Iemand suggestie's? :D

mapleleiah

#8 , 02 jul 2008 14:37

Punt 1. Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt toen u het huis begon te huren? Zo ja, dan zullen die gordijnen daar wel in vermeld zijn. In ieder geval, als u de gordijnen afgeeft aan de eigenaar, laat hem een papiertje tekenen dat hij ze ontvangen heeft zodat hij naderhand niet moet afkomen "waar zijn mijn gordijnen"?

Punt 2. Vraag duidelijk aan de verhuurder hoe hij wil dat het glas van de deur hersteld wordt. Laat dat op papier zetten.

Punt 3. Vraag meer uitleg over die doorstijl.

Punt 4. Stel voor dat u het behang zeker zult vervangen, maar dan wel liever later (ev. op het einde van uw huurperiode) ...

Punt 5. en 6. Daarover kunnen wij hier niet oordelen ... Want we weten niet hoe het eruit ziet ... kan persoonlijke interpretatie zijn. Kijk ook even het huurcontract na wat daarin staat. Bij ons moest bv. de haag jaarlijks gesnoeid worden.

Punt 7. Hierover is al veel gediscussieerd, maar de meeste rechters beschouwen het houden van dieren als een menselijk recht. De verhuurder zal dat waarsch. niet kunnen gebruiken. Dit natuurlijk op voorwaarde dat uw katten geen hinder bezorgen, maar waarom zouden ze? Ik zou in uw antwoord vermelden dat de katten uw gezelschapsdieren zijn en er "door omstandigheden" en zeker niet expres bij zijn gekomen. En dat ze dus niemand hinderen.

Bent u van plan daar nog lang te blijven wonen? Hebt u het gevoel dat de huisbaas een reden zoekt om u te laten vertrekken?

Lenny

Philippe_9300
Topic Starter

#9 , 02 jul 2008 14:56

Op de plaatsbeschrijving is over de gordijnen geen woord te vinden.
Geen enkel document is er waarop dat staat dat er gordijnen waren.

In het huurcontract staat dat we de voortuin en tuin moeten onderhouden zoals een goede huisvader. Geen termijn of dergelijke.
De bomen zijn trouwens ieder jaar gesnoeit. Nu heb ik wel een vraag hierover. De bomen staan op amper 30cm van de draad van de buren.
Mag dit wel? In zo een geval kan ik natuurlijk wel iedere maand de bomen snoeien he.

Het is vanaf dit jaar dat de huisbaas lastig begint te doen. De reden is mij onbekend. De betalingen zijn altijd stipt betaald.

Ja ik heb het gevoel dat wij er niet meer gewenst zijn.
Ik vind het ook raar dat we plots na de 3 jarige verjaring van ons contract problemen krijgen. Is het omdat we dan zonder kosten weg kunnen en dat de huisbaas hoopt dat we snel vertrekken? Ik weet het niet.

En nee wij willen daar niet te lang meer blijven wonen.
Momenteel zou het lastig zijn om te verhuizen aangezien mijn vrouw zwanger is.

mapleleiah

#10 , 02 jul 2008 15:07

Ik zou eerlijkheidshalve toch maar niet ontkennen dat er gordijnen waren. U weet dat er waren en uw huisbaas weet dat ook. Ook al kan hij het niet bewijzen, u geeft de indruk dat u ter kwader trouw bent. Maar laat dus wel aftekenen dat hij ze gekregen heeft.

Lenny

Philippe_9300
Topic Starter

#11 , 02 jul 2008 16:04

Ik wil het spel eerlijk spelen maar denk niet dat het zo zal gespeeld worden aan de andere kant.

Ben er 100% zeker van dat we allerlei zaken gaan aangesmeerd krijgen op de dag dat we de afrekening zullen maken.

Ik zeg U dat er iets niet klopt en mijn gevoel laat mij zelden in de steek.

YoeriS

#12 , 02 jul 2008 16:55

Die huisbaas geeft mij toch een blijk van dat ze weet waar ze mee bezig is, zou ze iemand ingeschakeld hebben om die brief te schrijven? :)

Daarnaast moet je natuurlijk niet moeilijk gaan doen, ik zie nergens dingen staan die onredelijk zijn. Als iemand in uw eigendom zit, dan zou je ook graag hebben dat alles hetzelfde blijft en mooi onderhouden is.
Alleen wat die katten betreft zou ik een minnelijke schikking treffen, dat ze dus in wederzijds akkoord mogen blijven zolang ze niet voor overlast zorgen.

JohnD

#13 , 03 jul 2008 03:44

Eindelijk hebben we een officiele Ik heb vastgesteld dat de woning die je van mij huurt niet onderhouden wordt zoals overeenkomst
artikel 1728 van het burgelijk wetboek en het huurcontract,van huurders mag worden verwacht.
Meer bepaald merk ik het volgende op:
De overgordijnen,mijn eigendom, wordt u verzocht deze week terug te geven om te gebruiken in een andere woning
Wat een lastpost. Ziehier wat ik zou doen moest ik in uw geval zijn en zeker als je dan toch weg wil naar het schijnt. Schrijf hem om te beginnen dat hij zijn gordijnen mag komen afhalen. En wijs hem er nadrukkelijk op dat dit een "goodwill" van uwentwege is daar er geen enkel bewijs is, en dus ook in de plaatsbeschrijving niet. Zeg dat je erop rekent dat hij je nu wat betreft die andere punten met rust laat. Als je toevallig wat behang hebt dat loszit wil dat nog niet zeggen dat je dat onmiddellijk moet vervangen. Wijs hem er op dat je in feite enkel verplicht bent de woning in dezelfde staat terug op te leveren als die waarin ze was bij de aanvang van de huur. De rest is een inbreuk op de wet op de privacy. (Ik heb ooit in dit forum eens het geval aangehaald van een huurder die zijn muren rood geschilderd of behangen had; ik was ook op de rechtszitting van die zaak en de verhuurder die vermoedde dat de huurder in de toekomst de woning zou verlaten zonder dit terug in zijn originele staat te brengen, kreeg groot ongelijk van de rechter die idd. beweerde dat dat een zorg voor later was voor de verhuurder). Hij zal willen komen rondsnuffelen bij het afhalen van zijn gordijnen. Wijs hem de deur en zeg dat hij maar een afspraak moet maken. Laat hem aftekenen voor zijn gordijnen.
Het kapotte glas van de deur is "vervangen" door een houten plank tegen te slaan
Idem zoals hierboven. Je bent enkel verplicht dit terug in orde te brengen bij het einde van de huur
Een deurstijl is afgrukt
Als dat zo is breng je dat in orde, want je moet natuurlijk niet overdrijven
Het behang is op verscheidene plaatsen los en afgerukt
Idem zie hierboven
Deuren en poort worden niet afgewassen
Ongelofelijk gelul van die huisbaas. Argumenteer hierop gewoon dat jij dat doet wanneer het jou het beste uitkomt.
De voor- en achtertuin worden niet ondehouden
Al een iets redelijkere eis vind ik. Kan je aan voldoen.
In de woning bevinden zich 2 katten,in strijd met artikel 14 van de algemene huurvoorwaarden
Inbreuk op de wet op de privacy. Zie verschillende verwijzingen van mij en specifiek een 5-tal maanden geleden gestart onderwerp hierover. http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#28236
Trouwens hoe langer je er woont en hoe langer hij dus tot nu gewacht heeft om hierover te klagen, hoe sterker je argument is, dat het in feite niemand stoort. Je zegt dat je ze vanaf dag 1 hebt.
Bij deze stel ik u dan ook formeel in gebreke om binnen een termijn van 14 dagen de bovenvermelde tekortkomingen te verhelpen. Op grond van het recht van bezoek en nazicht dat artikel 15 van het huurontract mij verleent, zal ik na afloop van die termijn de staat van de huurwoning nagaan. Indien
ik vaststel dat geen positief gevolg is gegeven aan dit schrijven zal ik mij verplicht zien verdere maatregelen te treffen.
Nou ja, die zou van mij naar de vrederechter mogen stappen om zijn gelijk te halen. Je kan misschien eens vragen wat die maatregelen dan zoal zouden zijn.

Kijk je kan het hard of zacht spelen, jij zal best weten hoe de verhouding met de huisbaas is en of er nog hoop op verzoening is. Zoals iemand hier liet doorschijnen, schijnt de 2e brief wel door ieman anders opgesteld te zijn, maar is hij toch voor het overgrote gedeelte gewoon bluf en vraagt of eist de huisbaas een antal zaken waar hij zich nu niet mee moet bemoeien of zorgen maken.

Philippe_9300
Topic Starter

#14 , 03 jul 2008 08:18

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Er zijn maar 2 punten waar de huisbaas iets kan op zeggen.
Het eerste is de tuin waar wel wat onkruid staat maar het is fel overdreven.
Ik durf te wedden dat het op vele plaatsen erger is.
Maar daar wil ik wel naar de opmerkingen luisteren.

Het tweede punt zijn de katten.
Voor dit geval heeft ze een punt maar hievoor doe ik geen enkele inspanning.
De buren hebben er geen last van (de katten blijven trouwens binnen) en ik heb ze inderdaad al 3 jaar. Ze kan natuurlijk wel zeggen dat het de eerste keer is dat ze ze gezien heeft wat niet waar is natuurlijk.

Morgen heb ik een afspraak met de huurdersbond en ga eens kijken wat hun mening is hierover.

Ik laat jullie nog wel iets weten.
Laatst gewijzigd door Philippe_9300 op 04 jul 2008 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Philippe_9300
Topic Starter

#15 , 04 jul 2008 23:05

Vandaag naar de huurdersbond geweest.

Die waren niet mals.

Op 1 punt na heeft de huisbaas geen been om op te staan.

Punt 1 de gordijnen : Afgeven of aangetekend versturen met de melding dat hij ze ontvangen heeft in de staat hoe dat wij ze gekregen hebben aangezien het op geen enkel document vermeld is.

Punt 2,3,4,5 : Kan hij niets op zeggen. Al blijft het jaren zo. Zolang het geen ernstige schade aan het huis maakt. Het moet wel in orde zijn als we vertrekken.

Punt 6 de tuin : Kan hij ook niets op zeggen tenzij de buren klagen en dan nog.

Punt 7 de katten : Kan de huisbaas niets op zeggen. Enkel de vrederechter kan hier een beslissing in nemen en 99/100 gaat die ermee akkoord. Tenzij de katten het huis beschadigen of de buren klagen.

Daarbij komt ook nog dat ik de huisbaas niet binnen mag laten tenzij ik het echt wil. Deze heeft recht om 2x op het jaar op bezoek te komen tenzij er ernstige beschadigen zijn. Wat hier dus niet het geval is. Deze zou dus pas in oktober mogen terugkomen tenzij een vrederechter anders beslist.

De huurdersbond gaan nu een brief opmaken die ik dan naar de huisbaas moet versturen.

Wat denken jullie hiervan?

Ps : De schade aan het behangpapier en het glas zal sowieso hersteld worden hoor. Daar gaat het mij niet om. Wel de manier waarop.
En de rest doen we verder zoals anders. :)

Terug naar “Huren”