Eindelijk hebben we een officiele brief ontvangen.
Deze is wel lichtjes aangepast.
Geachte heer
Geachte Mevrouw
Ik heb vastgesteld dat de woning die je van mij huurt niet onderhouden wordt zoals overeenkomst
artikel 1728 van het burgelijk wetboek en het huurcontract,van huurders mag worden verwacht.
Meer bepaald merk ik het volgende op:
1. de overgordijnen,mijn eigendom, wordt u verzocht deze week terug te geven om te gebruiken
in een andere woning
2. het kapotte glas van de deur is "vervangen" door een houten plank tegen te slaan
3. een deurstijl is afgrukt
4. het behang is op verscheidene plaatsen los en afgerukt
5. deuren en poort worden niet afgewassen
6. de voor- en achtertuin worden niet ondehouden
7. in de woning bevinden zich 2 katten,in strijd met artikel 14 van de algemene huurvoorwaarden
Bij deze stel ik u dan ook formeel in gebreke om binnen een termijn van 14 dagen de bovenvermelde
tekortkomingen te verhelpen. Op grond van het recht van bezoek en nazicht dat artikel 15 van het
huurontract mij verleent,zal ik na afloop van die termijn de staat van de huurwoning nagaan. Indien
ik vaststel dat geen positief gevolg is gegeven aan dit schrijven zal ik mij verplicht zien verdere
maatregelen te treffen. Ik hoop echter dat dit niet nodig zal zijn en dat u in de toekomst u verplichtingen stipt zult nakomen.
Ik deel u tevens mee dat ik de huurprijs voortaan zal indexeren en wel met ingang van 16 april 2008
zoals artikel 6 van de woninghuurwet mij toestaat. Overeenkomstig de wettelijke formule bedraagt
de huurprijs vanaf voormelde datum 699,50 euro (basishuurprijs 645 euro maal nieuwe index 124,37
gedeeld door aanvangsindex 114,68)
Ik verzoek u de huurprijs vanaf 16 juli te willen betalen en het verschil tussen de oude en de nieuwe
huurprijs,zijnde 3 maal 54,50 euro of 163,5 euro, te willen bijbetalen voor april en mei en juni
Dus verwacht ik op 16 juli 699,50 euro + 163,5 euro = 863 euro
Hoogachtend
Nu voor punt 1 stel ik mij volgende vraag. Het staat nergens vermeld dat ze er hangden en dat we ze ontvangen hebben. Ik veronderstel dat ik dus ook kan zeggen dat ik niets gekregen heb?
Voor punt twee hebben wij deze reeds vervangen door geribbeld glas zoals de verhuurder zelf heeft voorgesteld. Nu de vraag is of deze op zijn stappen kan terugkomen en eisen dat er identieke glazen ruitjes komen.
Punt 3 weet ik nog steeds niet.
Zoals ik reeds zei over punt 4 gingen wij dit deze vakantie volledig behangen. Er zijn maar op twee plaatsen beschadigingen doordat onze kleinste het papier er af getrokken had. Het is trouwens ook niet hinderlijk.
Punt 5 is zever in pakjes. De deuren zijn verleden week zelfs nog gedaan.
Punt 6 Er staat wat onkruid maar bij de buren staat het er nog veel erger. Om maar te zeggen dat dit weer fel overdreven is.
Voor punt 7 heeft ze misschien een punt. Ik heb inderdaad 2 katten. Mijn stiefzoon heeft deze gekregen van zijn pa voor zijn verjaardag. (2jaar geleden) Die zijn superbraaf en doen niets verkeerd.
Ik ben dan ook niet van plan om deze weg te doen.
Het feit dat ze zichzelf maar uitnodigd ben ik ook niet akkoord. De datum moet voor de huurder en verhuurder passen he.
Dus ik ga hier ook officieel op reageren en zeker een paar dingen betwisten.
Iemand suggestie's?