opzeg huurcontract problemen :'(

weerde
Topic Starter
Berichten: 62

opzeg huurcontract problemen :'(

#1 , 18 jun 2008 13:42

je kan de voorgeschiedenis lezen op dit forum


we gaven een opzeg van 3maanden.
bij mijn weten staat er niets speciaals in het huurcontract (zoals zij beweren ivm era)


wat doe ik hiermee???




Ik denk dat jullie notaris jullie aanwijzingen heeft gegeven in de veronderstelling dat de 1ste 3 jaar van het huurcontract reeds voorbij waren.



Er zijn strikte regels om huurcontracten op te zeggen en die worden nog verscherpt wanneer dit gebeurt in de 1ste 3 jaar.



Ten eerste moet de reden van de opzeg altijd duidelijk vermeld worden in de brief. En niet elke reden wordt zonder meer aanvaard zonder gevolgen. Opzeg zonder reden (zoals jullie brief is opgesteld) in de 1ste 3 jaar geeft de huurder het recht om schadevergoeding te eisen aan de verhuurder. Nl. het equivalent van 3, 2 of 1 jaar huurgelden naargelang de opzeg in het 1ste, 2de of 3de jaar van het huurcontract valt.

Voor eigen bewoning gaat dit zonder schadevergoeding mits er aan een aantal voorwaarden werd voldaan (beperkt aantal maanden om het zelf beginnen te bewonen en minimum periode dat je het moet blijven bewonen, maar die details heb ik toen niet opgezocht)

Dit is nu niet aan de orde omdat de opzegbrief onwettelijk is en het niet onze bedoeling is om munt te slaan uit het feit dat jullie slecht geïnformeerd werden door ERA/jullie notaris.



De reden waarom we jullie brief aan de huurdersbond hadden voorgelegd is dat – toen ik een aantal maanden geleden de gevlogen van de verkoop had opgezocht – ik tot de conclusie was gekomen dat de opzegtermijn 6 maanden was (omdat we ons in de 1ste 3 jaar van het contract bevinden).



Nu blijkt dat we beiden fout waren. ERA heeft een clausule in het huurcontract gezet dat de eigenaar een contract en dus opbrengst voor een periode van 3 jaar garandeert. Dit door er in eerste instantie een contract van beperkte korte duur (3 jaar) te maken.

Dit betekent dat wij niet mogen opzeggen voor die 3 jaar om zijn.

Dit betekent automatisch ook dat de eigenaar(s), sinds vorige maandag jullie dus, dit ook niet mogen, zelfs voor eigen bewoning.



Ik was hier ook niet van op de hoogte en vind het zeer onprofessioneel van ERA (die zogezegd specialisten zijn) dat ze niet lijken te weten, wat er in hun eigen contracten staat en wat de gevolgen zijn voor huurders en verhuurders. Ik heb vorige week met (Naam geanomiseerd) gebeld i.v.m. het glas (dat ondertussen weggehaald werd) en zij kende ook niet de gevolgen van deze clausule.

(Of ze bij ERA zelf ook niet weten wat er in hun contracten staat of dat ze dit aspect gewoon verzwegen hebben, weet ik niet. Daar kunnen jullie beter over oordelen.)



We kunnen wel proberen onderling tot een oplossing komen, maar dit is allemaal gemakkelijker te bespreken wanneer jullie vrijdag langskomen, dan per e-mail.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”