INDEXATIE + 30 %

ERIKX
Topic Starter

INDEXATIE + 30 %

#1 , 01 jul 2008 15:00

Ik huur sinds mei 1994 een woning en betaal hiervoor al jaren hetzelfde bedrag, zijnde 545,36 €...ik onderhoud de woning correct en heb nooit problemen gehad met de huisbaas, viel hem nooit lastig als er iets gerepareerd moest worden en in return sloeg hij nooit op met de index...

Nu krijg ik een paar dagen geleden een aangetekend schrijven met de melding dat ze gaan indexeren en dat ik ineens 710,06 € moet betalen...dit lijkt me te gek voor woorden...dit is een stijging van meer dan 30 %

Hun berekening is als volgt gemaakt :

545,36 x 125,37 / 96,29 = 710,06

Moet ik me nu gelukkig voelen dat ze niet eerder zijn opgeslagen en dit gewoon betalen of kan ik er iets tegen doen...het lijkt me gewoon teveel ineens.

Ik ken hier allemaal niks van, maar ik heb iets horen zeggen dat het vroeger voedingsindex was en nu gezondheidsindex is of andersom, ik weet hiet niet, maar het lijkt me dan toch aanvechtbaar, niet ???

Ik hoop dat iemand zo vriendelijk wilt zijn om me hierbij te helpen en me te adviseren ivm mijn rechten...

Bedankt alvast,
Erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 01 jul 2008 16:00

Gebaseerd op uw informatie, en met de huidige wetgeving, is dit de correcte indexatie (hij mag maar indexeren tot de maand voor de verjaardag, in uw geval is dit april).
Toepassing wettelijke formule
Nieuwe huurprijs (mei 2008) = Basishuurprijs (mei 1994) * GI [1988] april 2008 / GI [1988] april 1994

GI= gezondsheidsindex van 1988 als basis
v

Dit geeft in cijfers
705,49 EUR = 545,36 EUR * 150,19 / 116,10 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf mei 2008

U mag zich trouwens inderdaad gelukkig prijzen dat er de voorgaande jaren niet geïndexeerd is, dit heeft u héél wat uitgespaard, terwijl voor de huisbaas de kosten ook elk jaar gestegen zijn. Indexatie is geen rotstreek, het is een recht ;)

Efjoma

#3 , 01 jul 2008 16:19

Uw huisbaas gebruikt de gezondheidsindex basis 1996. In dat geval zou de basisindex volgens uw huurovereenkomst 96,29 (april 1994) moeten zijn. De nieuwe index moet deze zijn van de maand die aan de verjaardag van de inwerkingtreding van uw contract voorafgaat, nl. april 2008, ttz. 124,57 Het resultaat is natuurlijk hetzelfde.

Reclame

ERIKX
Topic Starter

#4 , 02 jul 2008 12:56

Bedankt voor de reacties alvast...

Ik heb wat opgezocht en inderdaad, het lijkt mij dat ik hier niks tegen kan beginnen...ik moet me maar gelukkig prijzen dat het niet eerder is gebeurd...

maar toch heb ik er moeite mee dat dit zomaar kan gebeuren, ik heb steeds het huis correct onderhouden, vervangen wat er moest vervangen worden zonder hier iets voor te vragen... wij hebben steeds correct onze huur betaald enz...

nu vraag ik me een ding nog af...het huis is ongeveer 35 jaar oud en de eerste originele aluminium ramen staan er nog in.....deze zijn niet geisoleerd en zorgen voor een meerkost in het verbruik van de mazout....
de badkamer is even oud, wij hebben al een nieuw bad erin gestoken en alle kranen vervangen....de keuken is onbestaand, wij hebben zelf wat kasten erin gezet, maar dit is nog steeds geen keuken die in orde is.......

Als ze dan toch meer huur gaan vragen, heb ik dan het recht om te vragen voor nieuwe ramen, oh ja, een nieuw dak zou er ook op moeten, een nieuwe badkamer, een nieuwe keuken.........misschien wat overdreven, maar misschien toch een paar van deze zaken fixen.....

of gaan ze dan ook nog eens een prijsverhoging doorrekenen voor de gemaakte kosten.........

vraag ik teveel of mag ik dit vragen, wat denken jullie ? Graag advies...

Thanks nogmaals...
Erik

YoeriS

#5 , 02 jul 2008 16:59

u MAG EISEN dat ze zaken HERSTELT in hun oorspronkelijke staat, indien het door ouderdom of overmacht teniet is gegaan.

U kan evenwel NIET eisen dat zij een nieuwe keuken plaatst, als er nooit één heeft gestaan. Dit zou zelfs tot een huurprijs aanpassing in uw nadeel kunnen leiden.

De werken die u heeft uitgevoerd (bad, oude onderdelen vervangen) zijn wel ten laste van de verhuurder normaal, maar als u nooit om een tussenkomst hebt gevraagd dan kan u hier moeilijk nog iets voor gaan vragen.

Terug naar “Huren”