Hier is voor mij een en ander niet duidelijk. Volgens wat je schrijft had je een vast contract van 1 jaar dat dan automatisch na dat eerste jaar veranderde in een 9 jarig contract. Je moet dan wel 3m. vooropzeg geven, maar geen 3m. boete, tenzij je van de ene op de andere dag bent weggegaan zonder vooropzeg natuurlijk. Die 1 maand supplementaire boete moet je geenszins betalen. En die kosten voor opmaak plaatsbeschrijving moet je al helemaal niet betalen. Laat ze maar gerust een plaatsbeschrijving maken. Maar ze kan niet vergeleken worden met een bij aanvang van de huur, dus wat is het nut. ze hebben zelf nutteloze kosten gemaakt mijns inziens, waar ze dan maar zelf moeten voor opdraaien. En is die commissie voor herverhuring in feite die extra maand die je bedoelt buiten die 3m. ?Na drie jaar hebben wij onze huurwoning verlaten. Vroegtijdig volgens het immobiliënkantoor, want we hadden een contract van één jaar, die volgens hen na dat jaar automatisch werd omgezet naar 9 jaar. Dus moeten we drie maand opzegvergoeding plus één maand boete betalen.
Het is op deze wijze dat je moet handelen, anders begrijpen dit soort mensen het toch nooit. Het is totaal uit den boze dat je kosten zou moeten betalen aan dat IMMO agentschap. Sta me toe even te vermelden dat ze bij het weder verhuren de eerste maand huur opstrijken; en gedurende het jaar bij allerlei problemen die kunnen ontstaan tussen huurder/verhuurder, natuurlijk ook niet gratis hun diensten aan de verhuurder aanbieden. Die kan aardig wat neertellen (= afstaan) voor zijn gemoedsrust. Maar in de meeste gevallen is zoiets trouwens maar peanuts voor hun. Hoe kan je anders verklaren dat ze nog te dom zijn om een contract te laten registreren of een plaatsbeschrijving te laten opmaken. De verhuurder is er in dit geval dik mee gezien niettegenstaande hij misschien al heel wat geld opgehoest heeft aan dat IMMO kantoor.bedankt voor de snelle reacties, aangezien mijn contract niet is geregistreerd door de verhuurder ga ik hiermee verder en weiger ik ook deze kosten te betalen (ook voor de 'plaatsbeschrijving' die noch bij het starten noch bij eindigen is opgemaakt). Immo's worden al slapend rijk me dunkt...