huur delen

sies
Topic Starter

huur delen

#1 , 07 jul 2008 20:32

Hallo,
in september huur ik een huis, samen met nog drie andere personen. Twee ervan zijn studenten. Twee (waaronder ik) werken.
We zijn hebben geen relatie en zijn geen partners van elkaar.

Ik word de hoofdhuurder.

De huurkosten moeten natuurlijk verdeeld worden door vier, dus de andere drie zullen elke maand een bedrag op mijn rekening moeten storten.

Geen van ons verplaats zijn domicilie, dus het huis wordt gezien als tweede verblijfplaats.

Nu vraag ik mij af wat ik het best maak als contract?
Zijn zij dan onderverhuurders van mij of medeverhuurders?
Als ik een contract opstel en het hen laat tekenen, moet ik dat dan ergens geldig verklaren, laten registreren, of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 07 jul 2008 23:06

Als ik het goed begrijp hebt u een huurcontract getekend met een huisbaas en wenst u nu gedeeltelijk onder te verhuren.

Is dit wel toegelaten volgens het huurcontract dat u hebt met uw verhuurder?

Medeverhuur geldt alleen als alle partijen het originele contract hadden getekend, wat hier geloof ik het geval niet is.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

sies
Topic Starter

#3 , 08 jul 2008 10:30

Als ik het goed begrijp hebt u een huurcontract getekend met een huisbaas en wenst u nu gedeeltelijk onder te verhuren.

Is dit wel toegelaten volgens het huurcontract dat u hebt met uw verhuurder?

Medeverhuur geldt alleen als alle partijen het originele contract hadden getekend, wat hier geloof ik het geval niet is.

Lenny
Ik heb nog niets getekend.
Maar ik word dus de hoofdhuurder en maak en contract op met de verhuurder.
Mijn medehuurders worden dus onderverhuurders van mij.
Het huis is dus een gemeenschapshuis. Valt dat dan onder het recht van woninghuur? of studentenkamers? Het eerste zeker?
En moet ik dan mijn contracten tussen ik, de hoofdhuurder, en mijn onderhuurders ook laten registreren?
Het is in Gent, gelden dan ook speciale regels ivm de stad?

Reclame

mapleleiah

#4 , 08 jul 2008 15:08

Uw specifieke vragen i.v.m. verschillen tussen verhuur als studentenkamer of als huis kan ik niet beantwoorden.

Toch lijkt het me sowieso aan te raden aan de verhuurder te vragen (of het te ondertekenen contract na te lezen) of onderverhuur wel toegestaan is. Dit is vaak niet toegelaten.

U neemt in dit geval trouwens ook een risico. Als één van uw onderverhuurders plots verdwijnt, moet u toch nog volledig opdraaien voor de volledige huurprijs ... want de hoofdverhuurder gaat toch nog zijn geld willen natuurlijk.

Is er een reden waarom uw medeverhuurders niet gaan meetekenen in het hoofdcontract? Dit lijkt me voor iedereen beter en veiliger.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Huren”