nieuwe huurder weigert meterstanden over te nemen

Boekie1973
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

nieuwe huurder weigert meterstanden over te nemen

#1 , 23 sep 2019 02:31

Bij het verlaten van een bedrijfspand weigert de nieuwe huurder de medewerking bij het invullen en ondertekenen van de meterstanden. We hebben foto's met datum erop genomen van al de meterstanden. de nieuwe huurder vind excuses om niet te moeten tekenen.
na 5 maanden gepalaver heb ik dan de leverancier van gas en electriciteit laten weten dat we dit niet opgelost krijgen via de huurder. De leverancier is dan persoonlijk ter plaatse gaan kijken en heeft vervolgens de meterstanden van onze foto's genomen om de overdracht te doen.
Ondertussen zijn we al 8 maanden verder en hebben wij maandelijks een factuur van 2.000,00 euro gehad voor gas & electriciteit. Deze hebben we telkens geprotesteer thans door dreiging van afsluiting en dreiging met dagvaarding etc hebben wij telkens, in afwachting van een overdracht, netjes betaald.
We hebben ondertussen onze afrekening gehad en de conclusie hiervan is dat van de 16.000,00 euro die we in die tijd betaald hebben voor de aansluiting op ons oude bedrijfsadres, dat we daarvan 8000 euro dienstig is tot de datum van ons vertrek en dat de overige 8000,00 euro voor de nieuwe huurder zijn verbruik zijn, thans de nieuwe huurder geen overeenkomst had met de leverancier. Deze overeenkomst stond nog op onze naam aangezien de nieuwe huurder weigerde om te tekenen voor de overdracht. Hij zou enkel tekenen als de actuele meterstanden van augustus 19 zouden worden opgenomen.
dat wil zeggen dat hij 8 maanden voor niets heeft gebruik kunnen maken van electriciteit en gas (op onze factuur die wij ook betaald hebben)
Ik heb de nieuwe huurder laten weten dat we zijn verbruik voor zijn deel van 8.000,00 euro die wij uiteindelijk betaald hebben, te zullen doorfactureren en ze ons dan kan terugbetalen.

We krijgen nu een email van de advocaat van die huurder dewelke zegt dat wij nalatig zijn geweest om de overdracht te regelen van de meterstanden en dat ze van de 8.000,00 euro bereid zijn 900 euro te betalen tot slot van alle rekening.
wij hebben voldoende emails en brieven van onze pogingen om dit op te lossen naar zowel de huurder als naar de leverancier toe. we hebben ook emails waar de huurder zegt dat hij enkel zal tekenen als de actuele meterstanden worden genoteerd (8 maanden na de overdracht)

Om als correcte handelaar aanzien te blijven worden hebben we dus ter goeder trouw het gebruik van elec en gas voldaan zodat wij maar ook de nieuwe huurder geen problemen of 'drop' zouden krijgen in de levering van de elec en gas.

De verhuurder wijst ons met de vinger.

Kunnen wij het geld (8000,00) van de nieuwe huurder terugeisen via de rechtbank voor zijn verbruik dewelke door toedoen van de huurder zelf, niet direct kon worden omgezet ?
draagt de verhuurder eventueel een aansprakelijkheid hierin ?

8.000,00 euro is geen kleingeld meer en zeker omwille van de manier waarop de nieuwe huurder dit m.i. moedwillig zo gedaan heeft laten met in deze zaak niet berusten.
Heeft het in om naar de rechtbank te gaan ?
ik ga geen kosten maken aan advocaat als de kans toch onbestaande zou zijn dat ik gelijk krijg van een rechtbank.

of is het beter klacht in te dienen voor minstens misbruik van vertrouwen en oplichting ?

ik zou aannemen dat ik aansprakelijk ben voor de overdracht, maar hier was het de nieuwe huurder die van dag 1 ging tegenwerken.

iemand die hier kennis van zaken over heeft ?

Bedankt om antwoord te geven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2019 09:27

Met een dergelijke houding had je de meters gewoon moeten laten afsluiten.
Nu zal je naar de rechtbank moeten om dat geregeld te krijgen

Reclame

Terug naar “Huren”