Afrekening kosten

Boeba
Topic Starter

Afrekening kosten

#1 , 17 jul 2008 23:04

Is het wettelijk bepaald wat er aangerekend mag worden aan de huurder bij de eindafrekening van de kosten?
Ik betaal een voorschot op de kosten van 60€/maand en werd gevraagd om 80€ extra te betalen voor vorig jaar.
Nu heb ik een overzicht van de eindafrekening aangevraagd (voor een blok met 7 appartementen) en ik vind de bedragen abnormaal hoog nl:
Waterverzachter: 385,50€
Elektriciteit hal: 534,63€
Onderhoud hal: 1.112,64€
Lift: 1.180,54
Water voor onderhoud hal: 246,51€
Algemene kost:
*Vervanging 10 lampen in hal 5x/jaar: 180€
*Alg.administratie 1u/week: 1.550€
*Kantoormat+tel, kost: 220€
Allerlei: 429,55€ (o.a. verstopt toilet en niet die van mij!)
Blusapparaten: 78,65€
Totaal: 5.918,02€

Vooral bij de 'algemene kost' stel ik mij vragen. Kan dit zomaar doorgerekend worden aan de huurder? Kan ik hier tegenin gaan en hoe? Is er een wettelijk kader? ...?

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 18 jul 2008 08:25

Alle bedragen moeten bewezen worden met facturen, aankoopbewijzen e.d. Dit is pure afzetterij. Wie vervangt nu alle lampen 5 x per jaar? Algemene adm. is niet voor rekening van de huurder! Met 1 m³ water kan je een jaar lang een alg. hal poetsen. Door wie is deze afrekening opgesteld? Wat bepaald het huurcontract hierover?

Boeba
Topic Starter

#3 , 18 jul 2008 10:11

Bedankt voor de snelle reactie!

De afrekening is opgesteld door een bediende in dienst in de N.V. van mijn huurbaas (mijn huurbaas heeft verschillende handelszaken). Vandaar waarschijnlijk het doorrekenen van de administratie (en zelfs het kantoormateriaal).
In het contract staat het volgende: ‘De huurster betaalt een voorschot op de kosten van 60€/per maand voor het gebruik van de lift, onderhoud hal, brandblusapparaten en andere alg. onkosten, inclusief de beheerskosten van het appartement worden aangerekend.’

Aangezien het licht in het hele gebouw dag en nacht brand (er staat geen timer op, ook werken de aan- en uitknoppen niet) gaan de lampen niet zo lang mee. Vandaar het telkens moeten vervangen van de lampen. Ik heb de huurbaas hierover reeds een brief gestuurd, maar natuurlijk zonder resultaat.

Hoe pak ik dit probleem het best aan? Naar wie kan ik stappen?

Reclame

Rene

#4 , 18 jul 2008 10:22

Aangezien het licht in het hele gebouw dag en nacht brand (er staat geen timer op, ook werken de aan- en uitknoppen niet) gaan de lampen niet zo lang mee. Vandaar het telkens moeten vervangen van de lampen. Ik heb de huurbaas hierover reeds een brief gestuurd, maar natuurlijk zonder resultaat.
Als het licht defect is moet het hersteld worden. Knoppen die niet werken en/of licht 24 uur laten branden is geen vb. van goed onderhoud (waar u zeer duur voor betaald)

Begin met een kopie van de facturen op te vragen. Vraag hem waarom vb. de waterstand zo hoog is voor enkel kuisen gang. Electriciteit idem (er bestaan spaarlampen hoor)

Of een huisbaas beheerskosten mag aanrekenen denk ik niet maar er zullen hier ongetwijfeld wel mensen zijn die dat beter weten. Ik dacht dat de administratie kost iets was voor de huisbaas was.
Dus 1 uur/week admin + kantoormat+tel zou ik zeker betwisten.

een_huurder

#5 , 01 aug 2008 21:13

Dit is klinkklare oplichting.

Ik begrijp dat het hier een deelname in kosten voor gemeenschappelijk onderhoud betreft. Er zijn 7 appartementen, dus de totale kosten zouden dus 5.918,02 x 7 = 41.426,14 € zijn. Lijkt me lichtelijk excessief voor een paar lampen en wat emmers water. Om nog maar niet te spreken van het feit dat u zou moeten betalen voor kantoorgerief van de verhuurder.

Zeker niet betalen en inderdaad gedetailleerde facturen vragen inclusief motivatie hoe de betreffende kostenpost zich relateert tot uw appartement.

JohnD

#6 , 02 aug 2008 02:30

Is het wettelijk bepaald wat er aangerekend mag worden aan de huurder bij de eindafrekening van de kosten?
Ik betaal een voorschot op de kosten van 60€/maand en werd gevraagd om 80€ extra te betalen voor vorig jaar.
Nu heb ik een overzicht van de eindafrekening aangevraagd (voor een blok met 7 appartementen) en ik vind de bedragen abnormaal hoog nl:
Waterverzachter: 385,50€
Elektriciteit hal: 534,63€
Onderhoud hal: 1.112,64€
Lift: 1.180,54
Water voor onderhoud hal: 246,51€
Algemene kost:
*Vervanging 10 lampen in hal 5x/jaar: 180€
*Alg.administratie 1u/week: 1.550€
*Kantoormat+tel, kost: 220€
Allerlei: 429,55€ (o.a. verstopt toilet en niet die van mij!)
Blusapparaten: 78,65€
Totaal: 5.918,02€

Vooral bij de 'algemene kost' stel ik mij vragen. Kan dit zomaar doorgerekend worden aan de huurder? Kan ik hier tegenin gaan en hoe? Is er een wettelijk kader? ...?

Alvast bedankt voor de hulp!!!
Mijn haren rijzen hier te berge bij manier van spreken. Dit is volgens mij zelfs teveel indien er bij wijze van spreken in uw voorbeeld 100 appartementen waren. Electriciteitkosten voor een hal van 7 appartementen is gegarandeerd nog geen 5 Euro per jaar op voorwaarde dat er schakelaars of minuteries zijn !! Een of meerdere defekte schakelaars zijn de zorgen van de verhuurder. Dat onderhoud van die hall is ongelofelijk hoog. Brandblussers ? moeten die jaarlijks vervangen worden ? Ik zou hier van die volledige rekening dus niets betalen, bovendien zou ik originele fakturen vragen en die dan zelfs betwisten op hun wettelijkheid om ze aan de huurder gedeeltelijk of in hun geheel te mogen doorrekenen. Ongewettigde kosten aanrekenen schijnt zowat een stokpaardje geworden te zijn van verhuurders.

JohnD

#7 , 02 aug 2008 12:16

Dit is klinkklare oplichting. Ik begrijp dat het hier een deelname in kosten voor gemeenschappelijk onderhoud betreft. Er zijn 7 appartementen, dus de totale kosten zouden dus 5.918,02 x 7 = 41.426,14 € zijn. Lijkt me lichtelijk excessief voor een paar lampen en wat emmers water. Om nog maar niet te spreken van het feit dat u zou moeten betalen voor kantoorgerief van de verhuurder.
Is niet duidellijk of dit voor het volledige blok of voor slechts 1 app is. Maar zelfs indien dit voor het volledige blok zou zijn is dat nog te veel want dat zou per bewoner en per maand nog steeds een kleine 70 Euro zijn !!! Onaanvaardbaar hoog voor dat soort algemene kosten.

billie3

#8 , 02 aug 2008 20:45

Wij zijn zelf syndicus van een appartementsgebouw van 8 appartementen, volgende kosten worden aangerekend , ik ben even alles gaan opzoeken.
Kosten lift : hier heb je per 2 maanden een factuur van belgacom voor de telefoon in de lift : deze 2 maandelijkse factuur bedraagt 35 € per 2 maanden.
Het onderhoud (verplicht) van de lift bedraagt 487,47 per jaar ! Dan heb je nog geen interventie gehad als er iets aan mankeert.
Poetsen : bij ons worden maar alle 6 weken de gemeenschappelijke delen gepoetst omdat alle bewoners zelf steeds hun halletje meepoetsen = 43 €/6maanden
Er is een mooi aangelegde tuin : gras afrijden, onkruid wieden, gras naar containerpark voeren, onkruidverelger, snoeiwerk,... komt op 370 € per 6 maanden.
Waterverbruik (gecontroleerd op de rekening) voor 6 maanden = 93 €
Electriciteitsverbruik (met schakelaars welke automatisch uitvallen )per 6 maanden : 259 €
Werk syndicus 75 € per 6 maanden
Elke bewoner betaalt natuurlijk maar zijn deel van het geheel, dit deel wordt naargelang de grootte van het appartement bepaalt bij de notaris en wordt uitgedrukt in duizendsten. Hoe groter het appartement, hoe meer je betaalt. De bewoners van het gelijkvloers betalen ook niet mee in de lift.
Ik denk dat je het beste alle kopieën van facturen opvraagt en alles eens goed controleert.

JohnD

#9 , 02 aug 2008 21:36

Ik denk dat hier een onderscheid dient gemaakt tussen wat een eigenaar v/e app. aan gemeenschappellijke kosten betaald aan een syndicus of wat een een huurder dient te betalen. Veel van die zaken kunnen zomaar niet klakkeloos aan de huurder doorgerekend worden; laat staan zonder bijvoeging van originele fakturen. En om U een klein voorbeeld te geven dat wat die elektriciteit voor de gemeenschappellijke delen betreft > 259 Euro per 6m. voor verlichting gemeenschappellijke delen ?? Dat is dus afgerond 520 Euro per jaar. Per maand dus 43 Euro ????
Wel ik betaal als partikulier zelf per maand aan electriciteitsonkosten en gas 65 Euro voor een appartement. Dat is dan wel met een TV die 8 h./dag aanstaat en een computer die minstens 15h per dag draait met alle randapparatuur zoals 4 ext. HD's enz...., ijskast enz...

billie3

#10 , 03 aug 2008 11:43

Ik neem hier zeker geen standpunt in, alles wordt bewezen, met kopies van facturen van electrabel, belgacom, factuur tuinman,.... Een bedrag van "allerlei" moet je inderdaad uitleg vragen, elke week 1uur administratie lijkt me ook wat overdreven.
Ik heb deze opsomming enkel gegeven om een idee te geven voor wat die maandelijkse kosten die je als huurder betaalt gebruikt worden.
En als je eens begint te tellen verschiet je er inderdaad van dat dit zoveel is. Bij ons betalen de huuders 50 € vaste kosten en we hebben nog nooit een extra vergoeding gevraagd.

JohnD

#11 , 03 aug 2008 14:08

Wel ik ken persoonlijk iemand die in een app. blok woont met ook 8 app'n en die betaald 125 Euro per jaar aan algemene kosten. Daar is dan wel enkel onderhoud gemeenschappellijke trap/hall en verlichting ervan in berekend. Dat bedrag is forfaitair. Water/gas/electr. zijn individueel per huurder.

billie3

#12 , 03 aug 2008 16:28

Dat kan misschien, heb hier een afrekening bij mij van een eigenaar van okt. 2007 tot mei 2008 enkel zijn aandeel in de lift bedraagt 121 € (alles berekend dmv officiële facturen belgacom en onderhoudscontract. Dus veronderstel ik dat het om een gebouw gaat zonder lift. Zoals U kunt zien is een lift in een gebouw zeer makkelijk maar ook zeer duur.
De dure electriciteitsrekening omvat verlichting gemeenschappelijke delen, verlichting buitenberging en carports, automatische verlichting van het tuinpad,op afstand elektrisch bedienbare poort en verbruik electriciteit van de lift, op het eerste zicht denkt men : allé, zoveel geld voor wat lampen die hangen te branden. Ik denk dat er hier soms gedacht wordt dat alle eigenaars hun huurders bestelen en bedriegen. Niet iedereen over dezelfde kam scheren.

JohnD

#13 , 03 aug 2008 22:24

In verband met dat laatste:

Met alle respect maar mag ik hier eens weergeven wat een advokaat mij ooit gezegd heeft ? Let wel, ik heb geen mening over diens bewering omdat ik het tot hiertoe nog met niet genoeg bewijzen kan staven, dus nogmaals ik laat het voor wat het is en ook diens mening.

Hij zei mij het volgende "de verhuurders knoeien allemaal; maar het overgrote deel doet het op een manier dat het niet opvalt"

Ik vond dat een straffe uitspraak van die advokaat en heb dit niet uit mijn duim gezogen. Toen ik hem vroeg waarop hij zich baseerde, zei hij "uit mijn ervaring".

Terug naar “Huren”