wat te doen bij huurachterstal

billie3
Topic Starter

wat te doen bij huurachterstal

#1 , 31 jul 2008 13:07

2 huurders betalen reeds bijna 3 maanden geen huishuur.
Bij beide gevallen is dit niet de eerste keer, beiden hebben een aangetekend schrijven ontvangen. Doch, alle twee niet afgehaald op de post. Na telefoon, hebben ze zogezegd de nota van de postbode niet gevonden.
Wat staat er me nu te doen : een 2de aangetekend schrijven ??
Een van deze huurders heeft me ook al eens gezegd dat hij per 1 september gaat verhuizen. (dit heeft hij in het verleden nog dikwijls gezegd) Ik heb hem dan ook vriendelijk gevraagd me aangetekend hiervan op de hoogte te brengen. Dit heeft hij nog niet gedaan. Stel dat ik op 31/08 een verhuiswagen zie staan, wat staat er me dan te doen aangezien hij zijn opzeg niet heeft gegeven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluimpje

#2 , 31 jul 2008 21:40

Stel hen beide in gebreke wegens niet betaling van de huur. Niet betaling van de huur is een grove tekortkoming in de plichten van de huurder. Geef hen bijvoorbeeld 10 dagen om in regel te komen en met het volledige bedrag over de vloer te komen. Vermeld tevens dat je verdere juridisch stappen zult ondernemen indien ze hun plicht niet nakomen, en dat je niet zal nalaten de verbreking van het huurcontract aan de vederechter te vragen. Tesamen met een wederinhuringsvergoeding en een schadevergoeding.

Neem in uw opsomming van de nog verschuldigde bedragen zeker een voorlopig forfaitaire administratiekost op en interesten.

Wat je dient te doen als ze verhuizen? Blij zijn dat ze verhuizen. Zie dat je je achterstallig geld kan incasseren en ga op zoek naar solide huurders.
Werken ze beiden?
niet juridisch geschoold

billie3
Topic Starter

#3 , 01 aug 2008 11:53

Mag je een administratiekost aanrekenen indien dit niet in het contract vermeld staat. ? Alleen al een aangetekend schrijven kost je 5,00 €, op zich niet veel, maar voor 't ogenblijk hebben we 2 huurders welke we nu een 2de aangetekend schrijven zullen sturen.
De ene huurder is een koppel waarvan ze beiden werken.
De andere huurder is een alleenwonenede man met psychische problemen die alle 5 stappen verandert van werk en van GSM, waardoor het zeer moeilijk is hem te bereiken.

Reclame

j.demoor

#4 , 02 aug 2008 10:04

Een correct geadresseerde aangetekende brief die terugkomt wordt geacht ontvangen te zijn.U kan er best een niet-aangetekende kopie van toesturen aan die geadresseerde.

De rechtspleging inzake huur en uithuiszetting is omschreven in art.1344bis-septies Gerechtelijk Wetboek(=Ger.W.).

“1344septies.Dit artikel is van toepassing op elke hoofdvordering ingeleid bij verzoekschrift, bij dagvaarding of bij vrijwillige verschijning betreffende de huur van woningen.Onverminderd het bepaalde in de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733 poogt de rechter de partijen te verzoenen.Indien de partijen niet tot verzoening komen of in geval van verstek, wordt de procedure ten gronde behandeld. Het vonnis vermeldt dat de partijen niet tot verzoening kwamen“(18 JUNI 2008. - Wet tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek wat betreft de procedure inzake bepaalde huurgeschillen,B.S.14 juli 2008).

Deze wetswijziging is verbindend sedert 24 juli 2008 doch is nog niet opgenomen in (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ .

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van de huurwoning.

De huur wordt niet beëindigt door het enkele verlaten van de huurwoning door de huurder.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

sporting

#5 , 14 aug 2008 14:06

Mag je een administratiekost aanrekenen indien dit niet in het contract vermeld staat. ? Alleen al een aangetekend schrijven kost je 5,00 €, op zich niet veel, maar voor 't ogenblijk hebben we 2 huurders welke we nu een 2de aangetekend schrijven zullen sturen.
De ene huurder is een koppel waarvan ze beiden werken.
De andere huurder is een alleenwonenede man met psychische problemen die alle 5 stappen verandert van werk en van GSM, waardoor het zeer moeilijk is hem te bereiken.
Aangetekende brieven vooraf steeds een goed idee, ik zou zelfs vermelden dat ze contact moeten zoeken met het ocmw, caw, ... om aan te tonen dat er via minnelijke weg niets te regelen viel.

Dan voor achterstallige huur best contact opnemen met een gerechtsdeurwaarder. Hij zal via officiële/gerechtelijke weg betekenen en later dagvaarden. Bij de tenuitvoerlegging werden de huurders dan via de rechtbank veroordeeld tot het betalen van de schuld (+ gemaakte kosten). Bovendien kan je pas via gerechtelijke weg de waarborg eisen om de achterstallige huur te dekken.

Terug naar “Huren”