Wasmachine

Alex1970
Topic Starter

Wasmachine

#1 , 11 aug 2008 14:28

Enkele maanden geleden heb ik een apartementje verhuurd aan een jong koppel. Het appartement is volledig in orde. De keuring van de electriciteit is vorig jaar gebeurd en is dus nog vier jaar in orde. Enige tijd geleden heb ik gemerkt dat zij een wasmachine geinstalleerd hebben. Ik heb toen de opmerking gemaakt dat de electrische installatie hiervoor niet voorzien is. Men mag immers een wasmachine niet zomaar aansluiten op een stopcontact, dit moet op een apart circuit staan. Ik heb gevraagd om die wasmachine weg te doen. Ze zijn hier niet op ingegaan. Toen heb ik voorgesteld om de electrische installatie aan te passen. Dit is natuurlijk wel enkele dagen werk : een nieuwe automaat plaatsen, goten uitslijpen, kabels leggen, dichtplakken, verven. Hiervoor willen ze echter ook geen toestemming geven.

Het is toch zo dat de regelementen - en zeker die in verband met veiligheidsvoorschriften - ook door de huurders moeten nageleefd worden.

Wat kan ik doen? Er zijn blijkbaar enkele mogelijkheden. Ik kan de politie vragen om hiervan een proces-verbaal op te stellen. Dit proces-verbaal zou ik dan kunnen gebruiken om klacht neer te leggen bij de FOD economie die verantwoordelijk is voor de controle op electrische installaties. Als ik die klacht heb neegelegd stap ik naar de vrederechter om in eerste instantie de verwijdering van de wasmachine te vragen in in tweede instantie de ontbinding van het huurcontract.

Wat denken jullie hiervan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 11 aug 2008 20:35

Enkele maanden geleden heb ik een apartementje verhuurd aan een jong koppel. Het appartement is volledig in orde. De keuring van de electriciteit is vorig jaar gebeurd en is dus nog vier jaar in orde. Enige tijd geleden heb ik gemerkt dat zij een wasmachine geinstalleerd hebben. Ik heb toen de opmerking gemaakt dat de electrische installatie hiervoor niet voorzien is. Men mag immers een wasmachine niet zomaar aansluiten op een stopcontact, dit moet op een apart circuit staan....Wat kan ik doen? Er zijn blijkbaar enkele mogelijkheden. Ik kan de politie vragen om hiervan een proces-verbaal op te stellen. Dit proces-verbaal zou ik dan kunnen gebruiken om klacht neer te leggen bij de FOD economie die verantwoordelijk is voor de controle op electrische installaties. Als ik die klacht heb neegelegd stap ik naar de vrederechter om in eerste instantie de verwijdering van de wasmachine te vragen in in tweede instantie de ontbinding van het huurcontract.

Indien uw woning dateerd van vóór 1 oktober 1981 dan is een bijkomende verliesstroomschakelaar (30mA) NIET verplicht.

Een verliesstroomschakelaar van 300 mA volstaat op voorwaarde dat: er max. 8 stopcontacten op één circuit zijn aangesloten, de doorsnede van de stroomdraden 2'5mm² zijn en deze beveiligd worden met een zekering van min. 16A(smeltzekeringen) of 20A(automaten).

Ik geloof nooit dat een vrederechter de huurovereenkomst zal ontbinden noch een wasmachine zal laten verwijderen.
Anderzijds....voldoet een woning aan de meest elementaire vereisten,van bewoning, als men niet kan of mag wassen?

JohnD

#3 , 11 aug 2008 21:47

Men mag immers een wasmachine niet zomaar aansluiten op een stopcontact, dit moet op een apart circuit staan.
Dat weet ik zo nog niet. als de huurder zo dom is van die wasmachine aan te sluiten op een kring met dagtarief moet hij dat weten. Zolang hij niet knoeit door de zekeringen te verzwaren is er niets aan de hand. maaar dat kan U in dit stadium niet weten.
Toen heb ik voorgesteld om de electrische installatie aan te passen. Dit is natuurlijk wel enkele dagen werk : een nieuwe automaat plaatsen, goten uitslijpen, kabels leggen, dichtplakken, verven. Hiervoor willen ze echter ook geen toestemming geven.
Doe dit alles schriftelijk per AS; en toestemming geven moeten ze juridisch gezien sowieso geven. Het is tenslotte uw eigendom. Of ze U zullen betalen is natuurlijk een andere zaak.
Ik kan de politie vragen om hiervan een proces-verbaal op te stellen. Dit proces-verbaal zou ik dan kunnen gebruiken om klacht neer te leggen bij de FOD economie die verantwoordelijk is voor de controle op electrische installaties. Als ik die klacht heb neegelegd stap ik naar de vrederechter om in eerste instantie de verwijdering van de wasmachine te vragen.
Politie heeft hier niets mee te zien. U kan wel op basis van uw vermoeden naar de vrederechter stappen.
....en in tweede instantie de ontbinding van het huurcontract.
Zo rap word een huurkontrakt nu ook weer niet ontbonden
Kijk ik wil even vertellen wat er kan gebeuren. Indien enkel door het verzwaren van de zekering die wasmachine op die kring kan blijven draaien is er iets mis. Anders niet, dan springt de zekering gewoon telkens en word de leiding volgens mij niet overbelast. Daar dienen immers zekeringen voor. In het eerste geval worden de leidingen zwaarder dan normaal belast en worden de leidingen warmer. Opgelet dit hoeft nog niet voelbaar warmer te zijn. Op de lange duur word de isolatie rond de koperdraden van uw leiding "broos". M.a.w. brokkelt misschien af indien men ze zou plooien... ttz het verouderingsproces zet veel vlugger in. Uw installatie (althans die leiding word sneller oud). U kan bij een volgend bezoek aan uw woning een beedigd expert meenemen die dit alles vaststelt en op papier zet. Stel op dat ogenblik vast of de zekeringen nog voldoen aan de doorsnede van de leidingen. Verwittig uw huurder nadien [per AS], dat hij voor de kosten van het vervangen van de leiding zal moeten instaan (rekening verdikken natuurlijk), indien U bij uw bezoek iets vaststelde dat niet koosjer was.

Reclame

Lex

#4 , 12 aug 2008 09:04

John D,

Spanning x Stroomsterkte=Vermogen. In de praktijk wordt dat 230Volt x 16Ampère= 3860 Watt.

Tenzij het om een wasmachine zou gaan met een ‘vliegtuigmoter’ zie ik niet in hoe je aan een dergelijk vermogen zou geraken. Het vermogen van een wasmachine ligt om en bij de 2200 watt, ruimschoots voldoende dus voor een 16A/20A zekering.

Volgens mij gaat het hier om die extra verliesstroomschakelaar van 30 mA, die vereist is voor wasmachines, maar die is pas verplicht indien de woning gebouwd werd na 1 oktober 1981. Zie het AREI http://www.aib-vincotte.com/Data/PDF-Do ... instal.pdf (zie blz. 18-20)

Verder ben ik van mening dat wie een woning verhuurt aan een koppel toch zou moeten weten dat ¾ van de huishoudens een wasmachine bezit.

Anders gezeg die extra stroomkring, voor zover die al vereist is, had er al moeten liggen vóór hij verhuurde.

Door dit soort acties zal de relatie tussen huurder en verhuurder zodanig verzeuren dat het koppel wel eens akkoord zou kunnen gaan met de ontbinding van de huurovereenkomst.

citroentje

#5 , 12 aug 2008 10:49

Ik denk niet dat een vredegerecht u huurders zal verbieden om een wasmachine te hebben.
Er zijn maar weinig gezinnen die er geen hebben.
Infeite had je er rekening mee moeten houden toen je de veranderingen deed dat er huurders zijn die een wasmachine hebben.
In de tijd dat we nu leven is een wasmachine toch noodzakkelijk en goedkoper dan naar een wasserij te gaan.

Je kan ook altijd kontakt opnemen met de gene die de electriciteit heeft gedaan of het kwaad kan,volgens mij niet.
De meeste wasmachine werken op 220 en niet op drijfkracht.

Wat je ook kan doen als je huurders verhuizen is in het volgende huurkontrakt er invermelden dat er geen wasmachine geplaatst mag worden.Ik weet natuurlijk niet hoe de mensen zullen reageren als ze dat lezen.

In iedergeval als mijn huisbaas zou zeggen het is verboden om een wasmachine te plaatsen zou ik vragen betaal jij de wasserij of mag ik bij u komen wassen.
Denk dat je weinig kans heb om je gelijk te halen.

JohnD

#6 , 12 aug 2008 14:41

De verhuurder is in het geheel niet verplicht om de installatie aan te passen dat er een wasmachine kan geplaatst worden. Dat het aantal gezinnen dat geen wasmachine zou hebben volgens wat hier gesteld word in feite te verwaarlozen is weet ik zo nog niet. Wat het verbruik van een wasmachine is heb ik totaal geen idee. Ik heb enkel gezegd wat er kan gebeuren indien de bedrading van de kring overbelast word volgens zijn sectie. Of nu op die kring een wasmachine gekoppeld is of niet doet er niet toe. Het is een theoretische benadering. Wat die verplichte verliesstroomschakelaar betreft dat klopt.

En het vredegerecht zal idd. zeker de huurder niet verbieden om een wasmachine te hebben. In dit geval zal de huurder volgens mij wel zelf voor de kosten mogen opdraaien.

Als de huurder schade toebrengt aan de installatie/kring omdat hij toestellen aansluit die er niet geschikt voor zijn zal hij er moeten voor opdraaien. Laten we dit niet enkel toespitsen op enkel die wasmachine.

Ik neem het in dit forum zelden op voor de verhuurder; maar als hij in zijn redenering gelijk heeft krijgt hij het ook van mij.

Lex

#7 , 12 aug 2008 19:59

De verhuurder is in het geheel niet verplicht om de installatie aan te passen dat er een wasmachine kan geplaatst worden. Dat het aantal gezinnen dat geen wasmachine zou hebben volgens wat hier gesteld word in feite te verwaarlozen is weet ik zo nog niet. Wat het verbruik van een wasmachine is heb ik totaal geen idee. Ik heb enkel gezegd wat er kan gebeuren indien de bedrading van de kring overbelast word volgens zijn sectie. Of nu op die kring een wasmachine gekoppeld is of niet doet er niet toe. Het is een theoretische benadering. Wat die verplichte verliesstroomschakelaar betreft dat klopt.

En het vredegerecht zal idd. zeker de huurder niet verbieden om een wasmachine te hebben. In dit geval zal de huurder volgens mij wel zelf voor de kosten mogen opdraaien.

Als de huurder schade toebrengt aan de installatie/kring omdat hij toestellen aansluit die er niet geschikt voor zijn zal hij er moeten voor opdraaien. Laten we dit niet enkel toespitsen op enkel die wasmachine.

Ik neem het in dit forum zelden op voor de verhuurder; maar als hij in zijn redenering gelijk heeft krijgt hij het ook van mij.
Volgens Stabel bezaten(in 2004) 85,2% van de huishoudens een wasmachine. http://www.statbel.fgov.be/fiGurEs/d322_nl.asp

Anyway, uw redenering dat een wasmachine een kring zou overbelasten is NONSENS!

In hetzelfde rijtje energievreters horen dan ook nog...Frietketel(2000 W),Droogkast(2400 W),Electrische oven(2200 W),Waterkoker(2400 W),Strijkgenerator(2200 W)...Vermelde toestellen zouden dan ook moeten verboden worden wegens mogelijke overbelasting,If so...dan is die woning gewoon niet geschikt om te bewonen/verhuren!

JohnD

#8 , 13 aug 2008 02:22

Anyway, uw redenering dat een wasmachine een kring zou overbelasten is NONSENS!
Larie. Dat heb ik nergens beweerd. Als je goed leest zul je zelfs zien dat ik meer dan eens zeg dat ik niet eens weet wat zoiets verbruikt, ook al omdat ik het niet heb en het mij dus ook niet interesseert. Ik heb gewoon gezegd dat als "iets" de kring overbelast, en hier word dan een wasmachine als voorbeeld gegeven, maar dat kan evengoed iets anders zijn zeg ik ook herhaaldelijk
In hetzelfde rijtje energievreters horen dan ook nog...Frietketel(2000 W),Droogkast(2400 W),Electrische oven(2200 W),Waterkoker(2400 W),Strijkgenerator(2200 W)...Vermelde toestellen zouden dan ook moeten verboden worden wegens mogelijke overbelasting,If so...dan is die woning gewoon niet geschikt om te bewonen/verhuren!
Ik heb nergens beweerd dat dergelijke toestellen of een wasmachine zouden moeten verboden worden. Ik heb dat zelfs niet gesugereerd. Ik heb zelfs geen vergelijking gemaakt tussen dat soort toestellen en een wasmachine. Volgens jou zouden wat dat betreft die toestellen blijkbaar nog terzelfdertijd moeten kunnen aangesloten worden ! Niet alle kringen in een huis moeten geschikt zijn voor de vermogens die jij opsomt. Ik blijf erbij dat je toestellen moet aansluiten op kringen die ervoor geschikt zijn. Als een kring niet geschikt is voor die wasmachine of welk ander toestel dan ook moet je dat toestel er ook niet op aansluiten, en de rollen niet willen omdraaien en de schuld op de verhuurder steken. Als die laatste zijn installatie konform is valt daar niets op aan te merken. Jij weet toch ook dat om maar een van je opgesomde toestellen te noemen je bvb een waterkoker en een frietketel niet terzelfdertijd mag aansluiten in een keuken. Of ga je misschien eisen dat er 2 verschillende kringen in de keuken moeten zijn om de mogelijkheid te scheppen dat die 2 toestellen terzelfdertijd zouden kunnen aangesloten worden.

Ik zal je nog eens een voorbeeld geven. In veel hotels in het buitenland kan je zelfs geen haardroger aansluiten op het stopkontakt van de badkamer zonder dat die zekering onmiddellijk springt. Het is echter de normaalste zaak van de wereld dat iemand een haardroger gebruikt in de badkamer. De kring is er echter niet voor geschikt, dus moet je die niet gebruiken voor de haardroger, zelfs als dat dus even normaal is als een wasmachine gebruiken volgens de door jou opgezochte statistieken.

Casalangdre

#9 , 13 aug 2008 11:53

Het aansluiten van een wasmachine heeft niets te maken met het stroomverbruik maar wel met de veiligheidseis dat een natte machine op een aparte stroomkring is aangesloten. Dit heeft niets te maken stroomverbruik, maar enkel met beveiliging van personen. Er is niets dat een verhuurder verplicht om een aansluiting te voorzien voor een wasmachine. Verder is het zo dat een huurder bij het afsluiten een huurcontract de electrische installatie aanvaard zoals ze is.

Mijn inziens - maar ik heb niet onmiddellijk precedenten - is het zeer goed mogelijk dat een vrederechter op basis hiervan een huurovereenkomst kan ontbinden ten laste van de huurder. Het komt regelmatig voor dat een huurovereenkomst wordt ontbonden omdat de verhuurder zich niet houdt aan de veiligheidsvoorschriften. Het logische gevolg is dan dat ook een huurder geeist kan worden dat hij/zij zich houdt aan de veiligheidsreglementen. In het huurrecht is het niet naleven van veiligheidvoorschriften zo ongeveer het ergste misdrijf dat er bestaat.

Lex

#10 , 13 aug 2008 12:52

Het aansluiten van een wasmachine heeft niets te maken met het stroomverbruik maar wel met de veiligheidseis dat een natte machine op een aparte stroomkring is aangesloten. Dit heeft niets te maken stroomverbruik, maar enkel met beveiliging van personen.
Zo is dat, ik probeer al twee dagen uit te leggen aan JohnD dat het om de extra verliesstroomschakelaar gaat.

Cruciale vraag is of de elektrische installatie moet voldoen aan die veiligheidseis. Zie wat ik eerder schreef, een bijkomende veiligheid is enkel vereist indien de woning werd gebouwd ná de invoering van het AREI. Indien de woning ouder is, dan is die bijkomende veiligheid geen vereiste en kan een wasmachine op het eerder welk stopcontact aangesloten worden.
Mijn inziens - maar ik heb niet onmiddellijk precedenten - is het zeer goed mogelijk dat een vrederechter op basis hiervan een huurovereenkomst kan ontbinden ten laste van de huurder. Het komt regelmatig voor dat een huurovereenkomst wordt ontbonden omdat de verhuurder zich niet houdt aan de veiligheidsvoorschriften. Het logische gevolg is dan dat ook een huurder geeist kan worden dat hij/zij zich houdt aan de veiligheidsreglementen. In het huurrecht is het niet naleven van veiligheidvoorschriften zo ongeveer het ergste misdrijf dat er bestaat.
Ik zie niet goed in op welke grond een vrederechter een goed gekeurde installatie zou kunnen afkeuren als zijnde onveilig.
Ofwel is ze veilig en krijgt ze een geodkeuring of wel is ze dat niet en wordt ze afgekeurd.

Indien de installatie onveilig zou zijn, zou men de nodige aanpassingen moeten laten uitvoeren en ze laten herkeuren.

Alex1970
Topic Starter

#11 , 18 aug 2008 15:53

Er is ondertussen oplossing voor deze zaak. Ik ben nog eens gaan praten met de huurders, samen met mijn verzekeringsagent. Hij heeft hen nog eens gewezen op de gevaren en de consequenties voor hun verzekeringspolis. Hierna is dan toch hun frank (of ondertussen euro) gevallen. Ze hebben dan zelf voorgesteld dat zij het materiaal betalen van een nieuw circuit en dat ik het werk doe. Hierin kan ik mij wel vinden. Laat het ons er maar op houden dat het van hun kant een beetje een gebrek aan ervaring is (een jong koppel dat voor het eerst samen iets huurt).

Efjoma

#12 , 18 aug 2008 16:10

In uw eerste bericht laat U uitschijnen dat uzelf de kosten voor het nieuwe circuit zou dragen en nu betalen uw huurders een deel van de kosten? Ik denk dat we hier maar één kant van de zaak hebben gehoord.

Tope

#13 , 18 aug 2008 18:18

Er is ondertussen oplossing voor deze zaak. Ik ben nog eens gaan praten met de huurders, samen met mijn verzekeringsagent. Hij heeft hen nog eens gewezen op de gevaren en de consequenties voor hun verzekeringspolis. Hierna is dan toch hun frank (of ondertussen euro) gevallen. Ze hebben dan zelf voorgesteld dat zij het materiaal betalen van een nieuw circuit en dat ik het werk doe. Hierin kan ik mij wel vinden. Laat het ons er maar op houden dat het van hun kant een beetje een gebrek aan ervaring is (een jong koppel dat voor het eerst samen iets huurt).

Dat je met deze oplossing vrede hebt dat kan ik mij voorstellen. Jij doet het werk en zij betalen de kosten.

Ik vind het er echt over dat je je huurders laat opdraaien voor de kosten van een wasmachine aansluiting die eigenlijk al aanwezig had moeten zijn en dan zeker als je beweert de electriciteit vernieuwd te hebben.

Uit de teneur van je eerste posting had ik al wel begrepen dat jij deze kosten niet ging betalen en dat zij ze niet wilden betalen. En terecht, vind ik zo.

En dan je huurders wat gaan intimideren met je verzekeringsagent en ze dan ook nog verwijten dat ze geen ervaring hebben.

Je moet maar durven!

Terug naar “Huren”