In elk geval kan ik me wel vrij sterk maken, denk ik, mede doordat zij ineens gewoon in mijn keuken stond (open voordeur) en me begon te bedreigen. Vandaag heb ik een brief ontvangen van haar advokaat met een ultimatum, maar als ik me niet vergis kan ze dat niet maken, en is het tot 24 augustus nog verplicht om via het vredegerecht te gaan, of ben ik daar fout in? (stond op de site van de huurdersbond maar er blijkt een foutje geweest te zijn :
)De wet tot afschaffing van de verplichte poging tot voorafgaande minnelijke schikking voor de vrederechter is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 14 juli 2008.
De verplichte poging tot verzoening bij huurgeschillen moet nu ondernomen worden op de inleidende zitting, dus nadat reeds een rechtsvordering is ingeleid (bij verzoekschrift, dagvaarding of vrijwillige verschijning).
De nieuwe regeling treedt in voege op 24 juli 2008. Men heeft vergeten om het artikel 4 van de door de Kamer en Senaat goedgekeurde wet te publiceren in het Belgisch Staatsblad. Dus we gaan er vanuit dat nog een erratum in het Belgisch Staatsblad volgt.
Hierin zal dan bepaald worden dat de nieuwe regeling slechts van toepassing is op alle rechtsvorderingen ingeleid vanaf 24 augustus 2008.
Vandaar dus deze vraag : kan zij dit maken, of moet ze toch nog het vredegerecht passeren als ze me iets wil maken voor 24 augustus?