Vredegerecht verplicht tot 24 augustus voor verzoening?

Egmiron
Topic Starter

Vredegerecht verplicht tot 24 augustus voor verzoening?

#1 , 12 aug 2008 19:45

Mijn huisbazin is een procedure tegen mij begonnen omdat ik een regel in het contract heb gebroken : die van de huisdieren. Ik heb een opvang voor tamme ratjes (een asiel) dat ik niet mij houd, maar ik heb wel de vakantie-opang verzorgd. Op zich zijn het kooidieren, dus kan ze daar al niets van zeggen, toch? Maar ik heb nog twee honden ook.
In elk geval kan ik me wel vrij sterk maken, denk ik, mede doordat zij ineens gewoon in mijn keuken stond (open voordeur) en me begon te bedreigen. Vandaag heb ik een brief ontvangen van haar advokaat met een ultimatum, maar als ik me niet vergis kan ze dat niet maken, en is het tot 24 augustus nog verplicht om via het vredegerecht te gaan, of ben ik daar fout in? (stond op de site van de huurdersbond maar er blijkt een foutje geweest te zijn :
De wet tot afschaffing van de verplichte poging tot voorafgaande minnelijke schikking voor de vrederechter is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 14 juli 2008.
De verplichte poging tot verzoening bij huurgeschillen moet nu ondernomen worden op de inleidende zitting, dus nadat reeds een rechtsvordering is ingeleid (bij verzoekschrift, dagvaarding of vrijwillige verschijning).

De nieuwe regeling treedt in voege op 24 juli 2008. Men heeft vergeten om het artikel 4 van de door de Kamer en Senaat goedgekeurde wet te publiceren in het Belgisch Staatsblad. Dus we gaan er vanuit dat nog een erratum in het Belgisch Staatsblad volgt.

Hierin zal dan bepaald worden dat de nieuwe regeling slechts van toepassing is op alle rechtsvorderingen ingeleid vanaf 24 augustus 2008.
)

Vandaar dus deze vraag : kan zij dit maken, of moet ze toch nog het vredegerecht passeren als ze me iets wil maken voor 24 augustus?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
billie3

#2 , 13 aug 2008 21:37

Als er in het huurcontract staat dat je geen huisdieren mag houden, en je houdt 2 honden dan mag je er natuurlijk aan verwachten dat er problemen komen.
Wat betreft de wijziging ivm met het vredegerecht : volgens mij moest je vroeger altijd eerst een oproep tot verzoening doen bij de vrederechter, pas daarna kon je bij een 2de oproep eventueel vragen tot een verbreken van het contract. Nu mag je onmiddelijk vragen aan de vrederechter om het huurcontract te verbreken zonder eerst te verzoenen. De vrederechter neemt dan een beslissing. Volgens mij kan de eigenaar niet zonder de vrederechter. Als de brief van de advocaat komt, zal die natuurlijk toch wel op de hoogte zijn. Je kan natuurlijk altijd zelf eens bellen naar het vredegerecht van jouw streek.

Egmiron
Topic Starter

#3 , 13 aug 2008 23:09

uiteraard had ik verwacht dat er vroeg of laat problemen gingen komen, maar je kan gewoon zowat nergens meer terecht alsje betaalbaar en huisdieren aaneen moet koppelen.
K dank je wel, je uitleg is duidelijk! :) Maandag naar de advokaat en we zullen zien wat hij zegt...

Reclame

Lex

#4 , 19 aug 2008 20:43

Over het houden van huisdieren in een huurwoning, zie http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=9202

Terug naar “Huren”