huurcontract annuleren?

jorrelemargi
Topic Starter

huurcontract annuleren?

#1 , 16 aug 2008 13:40

stel huurcontract is ondertekene voor 9 jaar (3 jaar, daarna hernieuwbaar zoals dat tegenwoordig gaat) en borg van 3 maanden is reeds betaald.

Contract gaat in op 1 september, kan dit geannuleerd worden als huurder en de borg teruggekregen worden? Het effectief huren van het pand gebeurt pas vanaf 1 september.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 aug 2008 15:28

Spijtig genoeg gaat dit niet en hang je dus bij wijze van spreken. De wetgever heeft hier nog zelfs geen seconde bedenktijd voor de huurder ingebouwd. Ik vind deze lacune in de huurwetgeving schrijnend bedenkelijk.

Je kan het misschien enkel doen op basis van zeer zwaarwichtige redenen zoals vervalsing of dergelijke. Je waarborg zul je waarschijnlijk enkel via de rechtbank terugkrijgen in dat geval. Vergeet bovendien niet dat de verhuurder 3 maanden schadevergoeding kan eisen.

mapleleiah

#3 , 17 aug 2008 20:02

Mja, als je een contract tekent, is dat wel in de veronderstelling dat je het wil naleven ... anders moet je maar niet tekenen.

Hou er rekening mee dat de verhuurder ook weer kosten moeten maken omdat die waarschijnlijk NOG eens een immo-agent of zo zal moeten betalen voor het opnieuw te huur stellen van de woning.

Ik zou eens gaan spreken met de huisbaas ... Misschien kunnen jullie in der minne iets regelen, maar verwacht niet er zonder een minimale kost vanaf te komen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

JohnD

#4 , 18 aug 2008 08:45

Mja, als je een contract tekent, is dat wel in de veronderstelling dat je het wil naleven ... anders moet je maar niet tekenen.
Dat begrijp ik, maar er zijn toch minder belangrijke zaken waar men als consument (een huurder is tenslotte ook een consument) een bedenktijd krijgt, na het ondertekenen van een document.

Dat dit bij zo'n belangrijke financiele stap als een huurcontract niet kan vind ik een gebrek. Ook al omdat de schade/nadeel dat een aspirant huurder hierbij kan lijden ettellijke malen groter is dan de schade/nadeel dat een immokantoor/verhuurder kan lijden bij een eventueel verbreken/annuleren van het kontrakt tijdens die eventuele bedenkperiode. Ik kan je verzekeren dat er door de huurdersbonden flink aan gelobbied/gewerkt word om dit erdoor te krijgen, ook al omdat je zoals ik hierboven reeds vermelde je bij veel zaken sowieso reeds een annulerings-/bedenktermijn krijgt.

De verhuurder kan altijd zelfs voor het ondertekenen van het kontrakt bepaalde cruciale gegevens/elementen weglaten die hij wettellijk gezien nog zelfs niet eens verplicht is te vermelden. Zaken die de huurder moeillijk op voorhand allemaal kan te weten komen, maar die wel zeer belangrijk zijn in zijn beslissing om de woning al dan niet te huren. Nu voelt de huurder zich bedrogen maar kan geen kant uit. Ik spreek hier uit persoonljke ervaring.

Terug naar “Huren”