Mja, als je een contract tekent, is dat wel in de veronderstelling dat je het wil naleven ... anders moet je maar niet tekenen.
Dat begrijp ik, maar er zijn toch minder belangrijke zaken waar men als consument (een huurder is tenslotte ook een consument) een bedenktijd krijgt, na het ondertekenen van een document.
Dat dit bij zo'n belangrijke financiele stap als een huurcontract niet kan vind ik een gebrek. Ook al omdat de schade/nadeel dat een aspirant huurder hierbij kan lijden ettellijke malen groter is dan de schade/nadeel dat een immokantoor/verhuurder kan lijden bij een eventueel verbreken/annuleren van het kontrakt tijdens die eventuele bedenkperiode. Ik kan je verzekeren dat er door de huurdersbonden flink aan gelobbied/gewerkt word om dit erdoor te krijgen, ook al omdat je zoals ik hierboven reeds vermelde je bij veel zaken sowieso reeds een annulerings-/bedenktermijn krijgt.
De verhuurder kan altijd zelfs voor het ondertekenen van het kontrakt bepaalde cruciale gegevens/elementen weglaten
die hij wettellijk gezien nog zelfs niet eens verplicht is te vermelden. Zaken die de huurder moeillijk op voorhand allemaal kan te weten komen, maar die wel zeer belangrijk zijn in zijn beslissing om de woning al dan niet te huren. Nu voelt de huurder zich bedrogen maar kan geen kant uit. Ik spreek hier uit persoonljke ervaring.