Lastige huisbaas

Britje
Topic Starter

Lastige huisbaas

#1 , 18 aug 2008 14:30

We hebben als sinds het begin problemen met onze huisbaas. Ze is een advocate en denkt zich alles te kunnen veroorloven.

Toen we hier in dit appartement gingen intrekken, stond ze erop dat haar zus, die landmeter is, de plaatsbeschrijving zou doen. Bij de vorige bewoner van het appartement had haar zus het gratis gedaan en waarschijnlijk ging ze dat nu ook wel doen. Als dit niet ging lukken, dan hadden we gevraagd of ze ons kon verwittigen, dan konden we de plaatsbeschrijving kosteloos zelf doen. Een maand later na de plaatsbeschrijving, kregen we een fikse rekening in de bus van haar zus. De huisbaas had het blijkbaar niet nodig gevonden om ons hierover op de hoogte te brengen. We zijn toen naar de huurdersbond gestapt en die vertelden ons dat we op deze voorwaarden de plaatsbeschrijving niet moesten tekenen. Dit is dan uiteindelijk voor de vrederechter gekomen en we hebben dan maar alles braaf ondertekend en betaald om onze goede wil te tonen (als ik juist ben moet die plaatsbeschrijving de eerste maand in orde zijn, daarna kan de huisbaas wettelijk niet meer doen? en we waren ondertussen al bijna 3 maanden verder)

Het echte probleem: enkele weken geleden kregen we een brief in de bus waarin stond, dat ze met haar architect ons appartement wou bezoeken, met datum en uur erbij. Omdat tussen de datum van de brief en het bezoek maar enkele dagen zaten, was het voor ons onmogelijk om iets te regelen. Ik werkte die week met de late shift. Ik was op de middag snel naar de winkel geweest, ik kwam binnen in mijn appartement en enkele seconden later ging de bel. Het was de huisbaas ,haar ouders wonen naast ons, en ze zal me horen thuiskomen hebben. Ik stond op het punt om naar mijn werk te vertrekken, ik kon haar dus echt niet binnenlaten om haar een rondleiding te geven, om te tonen waar de vochtvlekken zaten. Ze heeft staan tieren als een klein kind omdat ze niet binnenmocht, ik zei haar dat ze eerst een afspraak met ons moest maken en dat het dan geen probleem zou zijn. Maar dat wilde ze niet, zei ze, ze dreigde direct met stappen te ondernemen en ze schold ons bovendien nog eens uit moeilijke mensen te zijn, waar ze al van in het begin problemen mee had.

Nu heeft ze ons een aangetekende brief gestuurd, waarin staat dat ze ons zal komen bezoeken met haar architect op een al vastgelegde datum en uur en als we niet aanwezig zouden zijn, dan vermelde ze dat ze dan nog eens langs de vrederechter zal passeren. Volgens haar, is het haar recht als huisbaas, om ons appartement te bezoeken.

Ik vind het dus zielig dat ze geen rekening met ons houdt om een datum en uur vast te leggen. Kan ik op de dag van het bezoek, de architect binnenlaten en haar voor de deur laten staan... of moet ik haar echt toegang geven tot ons appartement.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 19 aug 2008 00:32

U bent in het geheel niet verplicht haar binnen te laten. Ze mag de woning bezoeken op gemeenschappellijke afspraak. En het bent U die de voorrang heeft bij het bepalen van een datum/uur. Laat dat duidellijk wezen. Ik zou haar een AS sturen en haar vermelden dat ze zich moet trachten te schikken naar datum en uur die U schikt. U kan toch niet verplicht worden om werkverlet te moeten nemen om haar ter wille te zijn wat betreft die afspraak.

In dat AS schrijven zou ik ook vermelden dat (dit enkel voor het geval U de sloten nog niet veranderd hebt - U bent NIET verplicht haar een dubbel te geven - en zij een dubbel van de sleutel(s) zou hebben) U het betreden van de woning zonder uw aanwezigheid als huisvredebreuk zal beschouwen en eventueel een klacht bij de politie zal indienen. Laat U vooral niet intimideren, advokaat of niet.

Reclame

Terug naar “Huren”