huurwaarborg

koen_46
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 07 sep 2008 01:33

hallo ,
Ik heb 6 maanden geleden mijn huis aan een koppel verhuurd. Beiden hebben het contract ondertekend (1jaar contract) ; in het contract hebben we duidelijk vermeld dat er geen huisdieren gewenst is en de huurder heeft een 2 maanden huurwaarborg betaald ter plaatse (cash); De huishuur betalen ze ook elke maand contant;
Nu de laatste tijd hebben we veel problemen met de huurder ; ik heb vernomen dat ze het huis onderverhuurd hebben aan hun vriend zonder toestemming van mij en er bevinden ook huisdieren (kat,hond enz.. in het huis , het huis wordt ook niet proper gehouden;
Ik heb de huurder mondeling gezegd om het contract aftebreken (nog 6 maanden)
Ineenkeer vroeg ze gisteren tegen mij om de cashbetaalde huurwaarborg (6maanden geleden ) op een geblokkeerde rekening te zetten en dreigt ze om de huur te betalen totdat deze op een geblokkeerde rekening gezet wordt;
Heeft ze recht om dat de zeggen ? of maw ben ik verplicht om de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening te zetten ; wat zijn voor en nadelen voor mij als verhuurder?
Ik ben niet van plan om dat te doen omdat het nergens in het contract instaat ;
Kan het iemand mij inlichten hieromtrent moet ik het doen of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 07 sep 2008 10:34

Sinds 1 januari 2007 is de verhuurder verplicht om het huurcontract te registreren (binnen de 2 maanden na de ondertekening van het huurcontract).

Meer info kan je hier vinden.

christoph1984

#3 , 07 sep 2008 10:53

hallo ,
Ik heb 6 maanden geleden mijn huis aan een koppel verhuurd. Beiden hebben het contract ondertekend (1jaar contract) ; in het contract hebben we duidelijk vermeld dat er geen huisdieren gewenst is en de huurder heeft een 2 maanden huurwaarborg betaald ter plaatse (cash); De huishuur betalen ze ook elke maand contant;
Nu de laatste tijd hebben we veel problemen met de huurder ; ik heb vernomen dat ze het huis onderverhuurd hebben aan hun vriend zonder toestemming van mij en er bevinden ook huisdieren (kat,hond enz.. in het huis , het huis wordt ook niet proper gehouden;
Ik heb de huurder mondeling gezegd om het contract aftebreken (nog 6 maanden)
Ineenkeer vroeg ze gisteren tegen mij om de cashbetaalde huurwaarborg (6maanden geleden ) op een geblokkeerde rekening te zetten en dreigt ze om de huur te betalen totdat deze op een geblokkeerde rekening gezet wordt;
Heeft ze recht om dat de zeggen ? of maw ben ik verplicht om de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening te zetten ; wat zijn voor en nadelen voor mij als verhuurder?
Ik ben niet van plan om dat te doen omdat het nergens in het contract instaat ;
Kan het iemand mij inlichten hieromtrent moet ik het doen of niet?
huurwaarborg moet verplicht op naam van huurder op geblokkeerde rekening gezet worden!

Reclame

Casalangdre

#4 , 08 sep 2008 09:03

Wat betreft de onderverhuring, moet u nakijken wat hierover in het huurcontract staat. In de meeste standaardcontracten staat opgenomen dat dit niet mogelijk is. Indien dit zo is, laat u dit best zo snel mogelijk weten via een AS aan de huurder. Als hierop geen reactie komt, kan u de onderverhuring laten vaststellen door de wijkagent.

De huisdieren ligt iets moeilijker (zie hierover eerdere uitgebreide posts), maar ook hier kan u best reageren met een AS.

Het is een misverstand dat de waarborg op een geblokkeerde rekening moet gezet worden. Dit staat inderdaad wel in de huurwet, maar van de andere kant wordt er expliciet een alternatief geboden in diezelfde wet. Indien de verhuurder dit niet doet, dan is het verplicht om de gemiddelde markrente te betalen. Indien hij dit niet doet na ingebreke gesteld te zijn, dan moet de wettelijke intrest betaald worden. Het plaatsen van een waarborg op een geblokkeerde rekening heeft in feite enkel nadelen voor de verhuurder. In de meeste gevallen zal het immers de verhuurder zijn, die aanspraak zal kunnen maken op (een gedeelte) van de waarborg. Zonder handtekening van de huurder zal hij naar de rechter moet stappen om het geld vrij te kunnen maken. Als u de waarborg niet op een geblokkeerde rekening wil plaatsen, volstaat het om een AS te schrijven te richten aan de huurder waarin u dit bevestigd en hem op de hoogte brengt dat u de wettelijk intrest zal uitkeren na afloop van het huurcontract. Juridisch gezien kan u dan niets meer overkomen, vermits u op voorhand de sanctie die de wet voorziet (en die - laat ons eerlijk zijn - eigenlijk geen sanctie meer is) aanvaard.

De huurder van zijn kant, mag nooit overgaan tot het niet betalen van de huur.

j.demoor

#5 , 08 sep 2008 11:46

“Een bepaling uit het huishoudelijk reglement, waarnaar de huurovereenkomst verwijst, voorziet de beëindiging van de huurovereenkomst bij de niet-naleving van het volledig verbod enig huisdier te houden. Omdat deze bepaling strijdig is met art. 8.1 E.V.R.M. en bovendien als uitdrukkelijk ontbindend beding voor niet geschreven wordt gehouden (art. 1762bis B.W.), heeft ze geen uitwerking.”( Rb. Luik 21 oktober 1986, J.L. 1987, 578).

“De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij,huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt“(Rb.Dendermonde 20 februari 1989,R.W.1990-91,616-619.) Zie ook Rb.Luik 16 januari 1990,TBBR 1990,474.

“Art.4...§ 2...Met de instemming van de verhuurder mag hij een gedeelte van dat goed onderverhuren op voorwaarde dat het resterende gedeelte tot zijn hoofdverblijfplaats bestemd blijft...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.10.§ 1...De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling...§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt...Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg“(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Het verschuldigd zijn van intresten ontheft de verhuurder niet van de verplichting de waarborg op een geïndividualiseerde rekening te plaatsen en de huurder kan bij weigering toepassing maken van : ‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege.Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Casalangdre

#6 , 08 sep 2008 14:10

In verband met de bovenstaande post over de huurwaarborg, gelden er echter nog een aantal andere principes die men niet over het hoofd mag zien.

1) De wettelijke verplichtingen van de verhuurder slaan niet enkel op het plaatsen op een geblokkeerde rekening, maar kunnen (volgens het wetsartikel) evengoed slaan op het uitkeren van de (wettelijke) intrest. Het aanbieden van een alternatief (ook als is het in de vorm van een sanctie) verruimt met andere woorden het begrip van de verplichtingen.

2) De huurder kan niet overgaan tot het niet betalen van de huur. Ten eerste is hij dit wettelijke verplicht (zonder dat hier uitzonderingen of alternatieven zijn voorzien). Ten tweede zou dit kunnen gezien worden als een sanctie tov de verhuurder. Vermits deze al gesanctioneerd is door het betalen van de intrest, schendt men hier het principe dat men slechts één keer gestraf kan worden voor hetzelfde feit.

3) Door het expliciet vermelden van een sanctie voor dit vergrijp, heeft de wetgeven zeer duidelijk elke ander vorm van sancties uitgesloten. Hierbij blijkt dan duidelijk dat men niet verplicht is om na een aanmaning van de huurder de waarborg op een geblokkeerde rekening te plaatsen, noch dat er een andere sanctie - zoals in dit geval het niet betalen van de huurwaarborg - getroffen kan worden.

Terug naar “Huren”