Sleutels afgeven aan de 'syndicus'

Timo
Topic Starter

Sleutels afgeven aan de 'syndicus'

#1 , 11 sep 2008 20:16

Ondertussen al veel gelezen over het mogelijk belang van het afgeven van een sleutel in verzegelde omslag aan de syndicus, enerzijds om jezelf in te dekken in geval van schade aan het apartement wanneer zou blijken dat de syndicus niet binnen kan omwille van het missen van een sleutel, anderzijds om eigen privacy te waarborgen.

Nu wil ik zeker geen problemen met mijn huisbaas, maar... hij beweert in eerste instantie dat hij syndicus is, terwijl ik hem als huurder daar nooit voor aangeduid heb, en voor de rest alle 3 overige appartementen op dit ogenblik leeg staan. Hijzelf woont hier trouwens niet.

Recent zijn alle binnendeuren vervangen: brandveilige deuren. Nu krijgen we de mededeling dat we verplicht zijn 1 van de 3 sleutels, alsook het certificaat aan hem te overhandigen zodat hij deze sleutels indien hij dat wenst kan laten bijmaken.

De manier waarop de sleutel geëist wordt onder het mom van 'syndicus', daar stel ik me toch vragen bij...

Kan ik bvb de sleutel afgeven, alsook het certificaat in gesloten omslag en na afloop van de huurperiode vragen om de enveloppe terug te zien? Misschien heel paranoia, maar in dit gebouw is al werkelijk vanalles gebeurd!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 12 sep 2008 01:48

Laat me duidellijk zijn, je bent in het geheel NIET verplicht enige kopie van eender welke sleutel aan hem te overhandigen. Natuurlijk is het zo dat in geval van nood niemand een sleutel tot jouw appartement heeft en jij verantwoordelijk kan gesteld worden voor de schade die hieruit voortvloeit.

Als je echter even over dit laatste nadenkt blijkt dat wel absurd. Stel bvb er breekt brand uit in je appartement. Gaat de brandweer dan even op zoek naar die sleutel denk je ? Jouw huisbaas woont zelfs niet in het blok. Dan gaat de brandweer even bellen denk je zodat hij die sleutel even komt afleveren? Ik verzeker je dat als die sleutel niet binnen de halve minuut ter beschikking is, er toch sowieso "brute force" gebruikt word. Ook naar een slotenmaker word er zeker niet gezocht. Natuurlijk kan hier iemand argumenteren dat er nog andere minirampen kunnen gebeuren. Ook zal in de meeste gevallen ook dan het deurslot geforceerd worden en maakt het niet uit of die sleutel al dan niet ter beschikking is.

Casalangdre

#3 , 12 sep 2008 11:03

U bent inderdaad niet verplicht om één van de sleutels af te geven aan de verhuurder. Ik veronderstel wel dat de nieuwe deuren geplaatst zijn op kosten van de eigenaar. Ik ben er niet 100% zeker van, maar ik denk wel dat U het certificaat aan de eigenaar moet geven. En zelfs als dit niet verplicht is, zou ik dit veiligheidshalve wel doen. Bij branddeuren - maar ik weet niet of dit zo is bij die van U - is het meestal zo dat het slot niet vervangen of verwijderd kan worden (juist omwille van de brandveiligheid). Indien U als huurder het certificaat zou kwijtraken, gaat dit zeer duur worden.

Reclame

JohnD

#4 , 12 sep 2008 15:04

Met het certificaat kan hij idd zelf sleutels laten bijmaken. Gezien de kosten die eraan verbonden zijn zou ik hem een kopie van dat certeificaat geven.

Casalangdre

#5 , 12 sep 2008 16:09

Ik heb even opzoekingen gedaan over veiligheidssloten. Het certificaat hoort inderdaad wel degelijk bij de eigenaar van de sloten. Het is ook alleen de eigenaar die met het certificaat sleutels kan laten bijmaken. Er wordt door de fabrikant slechts één certificaat per sleutel uitgereikt. Een kopie van het certificaat is niet geldig. Verder kan - zelfs als de eigenaar met een certificaat dit vraagt - niet iedere slotenmaker deze sleutels bijmaken. De slotenmaker moet hiervoor van de fabrikant zelf een certificaat krijgen. Met dit certificaat kan hij dan de nodige materialen (in casu vooral boren) kopen voor dat bepaald type van sleutels.

Terug naar “Huren”