Dag allen,
Hierbij een korte situatieschets:
Ik verhuur een appartement waarbij het contract is afgesloten begin 2020, waarbij de huurder eind oktober overleden is, en waar er een sterk vermoeden bestaat dat er geen erfgenamen zijn. De persoon in kwestie was op pensioen en had recentelijk een garage twv +- 25k aangekocht, de nalatenschap zou dus wel iets moeten bevatten. Momenteel is het appartement verzegeld door de overheden, en verder dan 'u hoort nog iets' geraak ik niet.
Voor zover ik kan vinden ben ik al tot volgende conclusies gekomen:
- Het huurcontract wordt automatisch ontbonden op 31 december 2020, zijnde de laatste dag van de tweede maand volgend op het overlijden (dit geldt enkel voor contracten aangegaan na 2019). Dit tenzij er erfgenamen zijn die het contract wensen verder te zetten.
- Indien het contract niet wordt verdergezet is er nog 1 maand 'vergoeding' verschuldigd aan de verhuurder
- Indien het contract niet wordt verdergezet dient het appartement tegen 31 december 2020 leeggemaakt te zijn. Echter als er geen erfgenamen zijn dan zal het appartement niet leeg zijn op dat moment. De verhuurder dient op dat moment naar de vrederechter te stappen om te vragen om een curator aan te stellen die de nalatenschap zal beheren (lees: inventaris van activa en passiva opmaken, inboedel verkopen, appartement leegmaken, schulden vereffenen, ...)
Concrete vragen die ik onder andere nog heb zijn de volgende:
- Hoe wordt naar erfgenamen gezocht, en hoe kan ik als verhuurder op de hoogte blijven van dit proces?
- Indien er geen erfgenamen gevonden worden en er een curator wordt aangesteld wat is dan de doorlooptijd van heel het proces? (lees: wanneer kan ik terug beschikken over het appartement?)
- Heb ik recht op bijkomende vergoeding als het appartement niet ter beschikking is eind december?
Alvast bedankt