Huurders vertrekken zonder opzeg

Calis
Topic Starter

Huurders vertrekken zonder opzeg

#1 , 20 sep 2008 11:41

Mijn huurder deelden me (mondeling) mee dat ze volgende maand vertrekken daar ze een goedkopere huurwoning gevonden hebben. Daar we in 08/2005 een huurovereekomst van 9 jaar hebben afgesloten en het contract geregistreerd is, wees ik hen op de opzegtermijn van 3 maanden. Ze zeiden hiermee niet akkoord te gaan en zullen dus ook geen opzegvergoeding betalen. Dit betekent een financiële aderlating voor mij!
Mijn vragen zijn nu:
- Mag ik de sleutels aannemen als ze vertrekken?
- Welke stappen onderneem ik het best?
- Heb ik recht op de huurwaarborg die op een geblokkeerde huurwaarborgrek. staat met een bedrag van 3 maanden huur?
- Is de procedure bij de vrederechter kosteloos?
Hopend dat iemand me duidelijke antwoorden kan geven...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 20 sep 2008 15:54

Dat hoeft niet noodzakelijk een financiele aderlating te zijn voor U, immers kan U de borg van 3m. geblokkeerd laten en met wat geluk vind U voor het einde van die 3m. een nieuwe huurder. U kan gerust de sleutels aannnemen maar de hele zaak per AS bevestigen. Immers als U de sleutels niet wil aanneemen kunnen zij die bij een notaris achterlaten en staat U even ver, met het risico dat U die notariskosten later nog moet betalen wegens weigering de sleutels in ontvangst te nemen. U stelt hen verder officieel per AS in gebreke, en stapt naar de vrederechter voor een verzoeningsprocedure die gratis is. De vrederechter zal hen de raad geven toch die 3m. huur te betalen. Het vrijgeven van die 3m. borg in uw voordeel kan enkel gebeuren door de vrederechter, maar dan moet U wel procederen.

billie3

#3 , 23 sep 2008 20:33

Ik had onlangs ook problemen en heb telefonisch info gekregen van het vredegerecht wat ik best kon doen. Dus ik zou zeggen bel een naar het vredegerecht van jouw streek en vraag wat je moet doen

Reclame

JohnD

#4 , 23 sep 2008 21:30

Het is zeer uitzonderlijk dat het vredegerecht raad geeft. Wettellijk gezien is hun dat zelfs verboden. Tenzij raad in de vorm van formulieren die ingevuld dienene te worden of te volgen procedure.

lydi

#5 , 16 okt 2008 16:30

Geef nu gewoon die borg terug en verhuur het aan iemand anders voor meer huishuur. Simpel . Waarom het de mensen altijd moeilijk maken.
Ik verhuur ook maar ik ben zo moeilijk niet , als de mensen willen vertrekken dan vertrekken ze en geef ik de borg terug.
ALtijd die wetten van ge moet zo en ge moet zo en als ge niet zo doet dan...

JohnD

#6 , 16 okt 2008 22:15

Geef nu gewoon die borg terug en verhuur het aan iemand anders voor meer huishuur. Simpel . Waarom het de mensen altijd moeilijk maken.
Ik verhuur ook maar ik ben zo moeilijk niet , als de mensen willen vertrekken dan vertrekken ze en geef ik de borg terug.
ALtijd die wetten van ge moet zo en ge moet zo en als ge niet zo doet dan...
Graptje zeker ? Misschien zit Calis waarschijnlijk al aan een te hoog huurbedrag, door de openvolgende indexeringen of wat weet ik. Het is om die reden dat de mensen verhuizen blijkbaar. Dus om aan de ene kant de goede raad te geven van niet moeillijk te doen, maar terzelfdertijd de raad te geven van duurder te verhuren is ook niet zo goed. Trouwens die wetten (huurwet in dit geval), zijn er gekomen om huurders meer te beschermen.

Terug naar “Huren”