huurcontract looptijd jaar

nick 48
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurcontract looptijd jaar

#1 , 21 dec 2020 20:59

Hallo,

Ik heb als verhuurder een volledig vernieuwd appartement 2j geleden verhuurd aan een koppel, 2 maal telkens een jaar.
Ik weet dat dit het maximale aantal jaarcontracten is als ik goed geinformeerd ben.
Nu is dat koppel onlangs uit elkaar gegaan en de man die is blijven wonen.
Die had aangegeven te stoppen na 2 jaar omdat het redelijk kostelijk was voor hem, maar vind nu blijkbaar toch niets anders voor die prijs of iets minder voor een lagere prijs en wil hij toch blijven.
Ik wil wat voorzichtig zijn en liever toch terug een jaarcontract geven, daarnaast, ik heb eerste jaar niet geindexeerd, wil dat eventueel nu nog 1 maal overslaan omdat het een nette betaler is en hij het appartement keurig onderhoud maar het jaar nadien wil ik de achterstand van die index van 2j goedmaken.
Vooral ook omdat ik nooit het onderste uit de kan willen halen heb met de huur maar dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat ik zwaar onder het niveau moet gaan verhuren.
We hebben dit jaar een nieuwe algemene cv installatie gestoken dat best wel wat geld gekost heeft en volgend jaar zijn het de terassen, het dak dak en de gevels aan de beurt en eventueel afvoeren zodat ik een nieuwe toilet kan zetten...
Sowieso als al die grote werken er aan komen lijkt het me toch wat lastiger om een nieuwe huurder te vinden die je daarmee niet afschrikt.
Maar zodra die werken af zijn wil ik de huur toch met 50euro optrekken, wat relatief weinig is tov de investeringen en het feit dat ik dan 3j niet geindexeerd heb.

Kan ik nu omdat ik nog maar met 1 van beide huurders zit opnieuw een kontrakt afsluiten van 1 jaar, ipv 3 jaar...
Indien niet, kan ik een getrapte prijs in een 3j kontrakt inzetten dat bv zegt tot februari 2022 bedrag x , daarna nog 2j bedrag x+50 zonder verdere indexering?

Nick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 21 dec 2020 22:11

Als u nu eens begon met de juiste datum van ondertekenen te geven, en de begindatum van het huurcontract?
En de huurder heeft aangegeven dat hij wou stoppen; schriftelijk of... ? Is er een nieuw contract gemaakt, of een bijvoegsel, of... ?

nick 48
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2020 10:07

Beste,

Eerste contract was van februari 2019 ging in op 1/3 2019, liep dus tot eind februari 2020, is verlengd voor 1 jaar met een nieuw contract en dat stopt dus eind februari 2021.
Ik zelf heb in oktober gevraagd wat de huurder wou omdat ik wist dat dit toch lastiger is voor 1 inkomen, die heeft per mail in november (dus 3 maanden voor het einde van het huidige contract) bevestigd dat hij het contract niet wou verlengen.
Ik heb hem zelfs toegezegd dat, indien hij vroeger wou vertrekken, dat eventueel kon zonder extra maanden te betalen.

Het nieuwe contract dient dus opgemaakt te worden tegen eind februari 2021, vandaar mijn vraag..

Kan ik opnieuw een huurcontract afsluiten voor een jaar aangezien het nu over slechts 1 vd 2 vorige huurders ging.
Kan ik als alternatief een clausule zetten in een 3j contract dat na jaar 1 de huur opgetrokken wordt met 50 euro ?

Nick

Reclame

Blaatpraat

#4 , 22 dec 2020 10:24

U kunt geen nieuw huurcontract afsluiten met die huurder: hij was al huurder in het bestaande contract.

Beste optie lijkt mij om schriftelijk de opzeg van die huurder, in zijn naam, ongedaan te maken, getekend door beide partijen.
Vermeld hier gerust in dat de opzeg wel nog steeds van toepassing is ten hoofde van de vrouw, en er dus niets gewijzigd wordt aan die situatie.

Gevolg: het contract wordt er eentje van 9 jaar, met oorspronkelijke ingangsdatum.
U kunt het opzeggen aan het einde van de eerste driejarige periode: februari 2022 dus, de datum dat u voor ogen had.

De clausule dat een contract na een jaar stijgt, is niet wettelijk.
U kunt wel een waardeherziening aanvragen:
Tussen de 9e en 6e maand voor het aflopen van een driejaarlijkse periode (dus tussen juni en augustus 2021) moet je dit (best aangetekend) laten weten aan de huurder, met de nieuwe prijs vanaf de datum van 3 jaar.
Gaat de huurder niet akkoord, zult u als verhuurder naar de rechtbank moeten, en dit tussen 6 maanden en 3 maanden voor de verjaardag (september - november).
Vanaf een waarstijging van 10% heeft u hier recht op (bij verbouwingen), of 20% als de stijging niet met eigen verbouwingen te maken heeft (opwaardering van de buurt bijvoorbeeld).

bosprocureur

#5 , 22 dec 2020 10:40

Eerste contract was van februari 2019 ging in op 1/3 2019, liep dus tot eind februari 2020, is verlengd voor 1 jaar met een nieuw contract en dat stopt dus eind februari 2021.
Ik zelf heb in oktober gevraagd wat de huurder wou omdat ik wist dat dit toch lastiger is voor 1 inkomen, die heeft per mail in november (dus 3 maanden voor het einde van het huidige contract) bevestigd dat hij het contract niet wou verlengen.
Ik heb hem zelfs toegezegd dat, indien hij vroeger wou vertrekken, dat eventueel kon zonder extra maanden te betalen.

Het nieuwe contract dient dus opgemaakt te worden tegen eind februari 2021, vandaar mijn vraag..
.........
Kern van wat u hierboven schrijft is m.i. dat de huurder het contract heeft opgezegd tegen eind februari 2021, en dat u dat aanvaard hebt.

Is het dan niet veel eenvoudiger, en ook meer in overeenstemming met uw wensen, om die opzeg te behouden en met andere huurders verder te gaan vanaf 1 maart 2021 ? U hebt dan de vrije hand om een echt marktconforme huur te vragen, aan solvabele mensen, en zonder het risico van een heleboel poespas voor ergens een 50€ meer te krijgen dan de huidige huurprijs, die volgens u al veel te laag was , ook zonder de aanpassingen die u deed ?

freelance

#6 , 22 dec 2020 20:20

Quote :
" Kan ik opnieuw een huurcontract afsluiten voor een jaar aangezien het nu over slechts 1 vd 2 vorige huurders ging.
Kan ik als alternatief een clausule zetten in een 3j contract dat na jaar 1 de huur opgetrokken wordt met 50 euro ? "

Aangezien de huurder te kennen gegeven heeft om opzeg te geven ( niet helemaal correct / bevestigd contract niet te willen verlengen / maar dit is voor interpretatie vatbaar ) ; kunt u wel degelijk een nieuw contract opstellen , met een periode door beide partijen overeen te komen ( dus voor 1 jaar KAN ).
MET eventueel een aangepaste prijs .
Als u een behoorlijk hogere prijs zou vragen , zou het eerlijk zijn de huurder daarvan tijdig op de hoogte te stellen . Dan heeft de huurder nog de mogelijkheid om dit te nemen of te laten ( maar niet op de allerlaatste ogenblik ) .

Wat niet kan ( en hierboven reeds uitgelegd ) is een clausule van jaarlijks de huurprijs op te trekken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”