Afrekening water/gas en electriciteit

roadie
Topic Starter

Afrekening water/gas en electriciteit

#1 , 29 sep 2008 19:22

Ik huur een gedeelte van een woning als woonst en heb er mijn domicilie.
Het andere gedeelte van de woning wordt gebruikt door de eigenaar als winkel. Er is slechts 1 meter voor alle nutsvoozieningen, voor electriciteit aan dubbel uurtarief (dag-nacht).
In mijn geregistreerd huurcontract staat dat ik iedere maand mijn huur moet betalen met een opleg van x € als bijdrage in w/g/e. Afrekening gebeurt ieder jaar na voorlegging van de officiële documenten.

Nu is er een zware discussie geweest met mijn huisbaas over de afrekening.
Ik heb info ingewonnen bij de huurdersbond en die stellen dat twee meters verplicht zijn.
Hij wenst daar niet op in te gaan omdat hij niet in orde is met de huurwet (afzonderlijke ingang en zo meer). Hij wenst een tussenmeter.
Dus hoofdmeter op zijn naam en dan een tussenmeter.
Ik ga daar niet mee akkoord: ik verlies het voordeel van het dubbel uurtarief, krijg geen premie, ben geen beschermd gebruiker.
Hij geniet van alles en heeft daarenboven nog het fiscaal voordeel (aftrek van de kosten en recuperatie BTW).
Wat nu gedaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 30 sep 2008 21:10

In mijn geregistreerd huurcontract staat dat ik iedere maand mijn huur moet betalen met een opleg van x € als bijdrage in w/g/e. Afrekening gebeurt ieder jaar na voorlegging van de officiële documenten.
Uit wat ik hier lees is die bijdrage een soort voorschot, dus niet forfaitair vermits er aan het einde van het jaar een afrekening volgt. Maar hoe kan dat nu, hoe weet U nu wat U van dat totaal bedrag verbruikt hebt, en wat de eigenaar en zijn winkel verbruikt hebben; zelfs bij het voorleggen van de officiele documenten.

Als hij toch geen 2e officiele meter wenst en U wil een minnellijke schikking, kan U hem voorstellen een forfaitair bedrag overeen te komen, een vast bedrag dus zonder afrekening op het einde van het jaar. Hoe groot dat bedrag moet zijn is moeillijk uit te maken, maar zou toch minimum 50-80 Euro per maand mogen zijn.

roadie
Topic Starter

#3 , 30 sep 2008 21:49

Beste JohnD,
dit is inderdaad de fout die werd gemaakt bij het opstellen van het huurcontract: er werd geen verdeelsleutel opgemaakt voor de afrekening.
De eigenaar wilde me echter de volledige eindafrekening doen betalen en hij hield ook geen rekening met de voorschotten die ik aan hem had betaald.
De beste oplossing is natuurlijk 2 meters, maar dat kan niet, allé hij wil niet. Een tussenmeter gaat niet op voor mij want dan betaal ik voor alles de volle pot. Ik verlies nu al genoeg denk ik.

Reclame

Terug naar “Huren”