Hallo,
ik zit met een probleem,nl het volgende:
Ik verhuur luxe gemeubelde flatjes op heel korte termijn ,de begin en einddatum staan steeds vermeld in de contractjes.Ook staat er bij dat het contract steeds schriftelijk verlengd kan worden met 1 maand.
Ik had op 18 sept een kandidaat die een contract ondertekend heeft van 2 maanden ingaand vanaf 1 oktober tot 30 november.
Omdat ze geen geld bijhad zijn we samen naar de bank geweest waar ze
een overschrijving gedaan heeft van 1 maand huur plus 1 maand waarborg.
3 dagen daarna laat ze iemand anders bellen om te zeggen dat het niet doorgaat en dat ze ondertussen een aangetekende brief verzonden heeft om het te annuleren.
Toen ik haar daarna zelf belde zei ze dat ze haar bank heeft gebeld om
de betaling van de huur en waarborg tegen te houden,dat is haar blijkbaar
gelukt want er was nog steeds geen spoor van betaling op mijn rekening.
Maar tijdens datzelfde gesprek zei ze dat ze zich toch bedacht had en dat ze het appartement toch zou willen huren. Ik zei dat het oke was voor mij
dus dat was een opluchting dat ik niet opnieuw naar een huurder moest gaan zoeken.
Ondertussen heeft ze nog zeker 3 emails gestuurd (na haar aangetekende opzeggingsbrief) dat ik er zeker van mocht zijn dat het doorgaat en dat ze op 5 oktober zou willen verhuizen
naar het appartement. Ze zei dat ze dan het huurgeld zou betalen op de dag dat ze intrekt (de 5 de).
Toen ik de 5 de oktobernaar haar belde nam ze de telefoon niet op,ik heb haar email gestuurd en ze antwoordde dat ze pas de 9 de zou intrekken.
Je raad het al,de 9 oktober nog geen spoor van haar.
Toen ik haar vandaag belde ( de 11 de) zei ze dat ze geen tijd had om te praten,ze hing op.
Om het verhaal kort te maken,ik heb haar gemaild,gebeld en gezegd dat ik nu geen huurder heb door haar wispelturigheid maar zij beweert nu
dat ze in haar recht is omdat ze een aangetekende brief heeft geschreven
toen op 20 september. Ik heb haar geantwoord dat ze een schadevergoeding mag betalen want dat ik nu geen huurder heb voor de maand die al half om is.
Mijn vraag nu : kan ik een schadevergoeding eisen?
Hier is een stuk uit het huurcontract:
"De huur wordt gesloten voor periode van 2 maanden,te beginnen op 1 okt en eindigend op 30 november. De huurovereenkomst wordt beeindigd mits mondeling overleg door 1 van de partijen,tenminste 1 maand voor het verstrijken van de overeenkomst. Indien de huurder de huurovereenkomst vroegtijdig beeindigt zal een vergoeding moeten betaald worden gelijkgesteld met 2 maanden huur.
De huurtermijn kan telkens verlengd worden met 1 maand. "
Kan er me iemand aub helpen en zeggen of ik iets kan eisen?
Ze heeft aangetekend eerst opgezegd en daarna emails gestuurd waarin ze beloofde om toch te huren en smeekte om het niet aan iemand anders te verhuren.[/u]