vrijgave huurwaarborg = einde huurcontract?

mb
Topic Starter

vrijgave huurwaarborg = einde huurcontract?

#1 , 26 okt 2008 16:59

betekent vrijgave van de huurwaarborg ook het einde van het huurcontract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 26 okt 2008 18:54

Neen. Omdat ik een goede (= perfekte) huurder was kreeg ik mijn huurwaarborg reeds na mijn 3e jaar huren teruggestort. Het huurkontrakt bleef nog vele jaren verder lopen.

mb
Topic Starter

#3 , 26 okt 2008 19:54

onze situatie is iets anders.

we hadden ons huurcontract opgezegd op de juiste wijze. toen we de plaatsbeschrijving deden , samen met de afgifte van onze sleutels, wou de huisbaas geen plaatsbeschrijving neerpennen.
wel gaf hij onze huurwaarborg vrij.
de dag nadien zaten er al nieuwe huurders in het appartement en een maand later , komt hij af met een heel reeks zogezegde beschadigingen.
wij zijn daar niet mee akkoord.

voor ons is het huurcontract afgelopen.
kan hij iets doen?

Reclame

JohnD

#4 , 26 okt 2008 20:16

LOL, hij heeft om het zo te drukken, geen poot om op te staan. Zelfs voor een vrederechter, neem dat van mij aan.

-Ten eerste omdat hij de huurwaarborg vrijggegeven heeft en aldus te kennen heeft gegeven dat alles in orde is en
-Ten tweede omdat hij nu dat er al andere huurders inwonen en dus een maand later nog met van alles afkomt.

Een vrederechter zal ook oordelen dat hij maar een plaatsbeschrijving bij uittrede had moeten maken.

mb
Topic Starter

#5 , 26 okt 2008 20:30

hartelijk dank john d.

dat dachten wij ook al.

als we een oproep krijgen voor de vrederechter, moeten wij dan effectief gaan?
de vrederechter wil toch gewoon een poging tot verzoening doen of niet?
wij willen helemaal geen verzoening en als hij effectief verder gaat en er een rechtszaak van maakt, zal het hem zeker meer kosten want hij heeft geen poot om op te staan.

JohnD

#6 , 26 okt 2008 23:15

Als je een oproep in verzoening van de vrederechter krijgt raad ik je aan toch te gaan. Je zegt dat alles in orde was vermits de verhuurder akkoord was met de volledige teruggave of het vrijgeven van de huurwaarborg.

Ook de periode van 1 maand terwijl er al nieuwe bewoners in zijn is nogal laat voor een klacht. Een verzoening wil nog niet zeggen dat je iets moet toegeven. De vrederechter zal de tegenpartij normaal gesproken ook zeggen dat ze geen kans meer maakt door haar eigen nalatigheid en gebrek aan bewijs.

Indien je wel toegeeft bij de vrederechter in een schadeloosstelling ten voordele van de verhuurder en je tekent dokument bij de verederechter ben je wel verplicht dat na te komen.

mb
Topic Starter

#7 , 27 okt 2008 11:49

bedankt
ben je er zeker van dat de vrederechter zal zeggen dat de eigenaar niets meer kan eisen door zijn nalatigheid? in geval van verzoening.
Ik heb gelezen dat de vrederechter normaal neutraal blijft in geval van verzoening en dat hij niet kan en/of mag zeggen wie het bij het juiste eind heeft.

JohnD

#8 , 27 okt 2008 16:09

100% zeker ben je natuurlijk nooit. Maar het lijkt logisch volgens mij.

Terug naar “Huren”