Schilderen door eigenaar naar 9 jaar

chriswillems
Topic Starter

Schilderen door eigenaar naar 9 jaar

#1 , 27 okt 2008 15:40

Beste,
ik ben verhuurder en het huidige huurkontrakt van 9 jaar verloopt binnen 4 maanden. De huurders mogen van mij blijven maar zij vragen wel om het pand helemaal te schilderen/behangen. Moet ik dit doen ? Wat zegt de wet ? Zijn er altenatieven ?
Chris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 27 okt 2008 22:27

U bent dit niet verplicht. Alternatieven zijn de kosten verdelen.

chriswillems
Topic Starter

#3 , 28 okt 2008 08:59

Indien ik dit niet verplicht ben, waarom zou ik dan de kosten delen ?

Reclame

Lex

#4 , 28 okt 2008 09:44

Behangpapier is in principe na 9 jaar versleten;de huurder is niet verplicht dit te vernieuwen...(PAUWELS,A.,RAES,P.,Bestendig Handboek Huishuur en Handelshuur,Brussel Ecxelsior 1987,nr.133-122).

De huurder is evenmin verplicht het eerste behang te bekostigen.Zo nodig kan de huurder zich bij de vrederechter beroepen op 'onverschuldigde betaling' en/of 'verrijking zonder oorzaak'.

chriswillems
Topic Starter

#5 , 28 okt 2008 10:19

Dit is inderdaad het standpunt voor de huurder. Maar heeft de verhuurder verplichtingen hieromtrent ?

Lex

#6 , 28 okt 2008 11:34

Dit is inderdaad het standpunt voor de huurder. Maar heeft de verhuurder verplichtingen hieromtrent ?
Als de HUURDER zich kan wenden tot de vrederechter WIE wordt dan geacht dit te betalen?

chriswillems
Topic Starter

#7 , 28 okt 2008 11:37

Dus de verhuurder is dus niet verplicht om te schilderen of behangen bij verlenging van het kontrakt na 9 jaar ?

Lex

#8 , 28 okt 2008 11:47

Dus de verhuurder is dus niet verplicht om te schilderen of behangen bij verlenging van het kontrakt na 9 jaar ?
Waaruit leidt u dat af?

chriswillems
Topic Starter

#9 , 28 okt 2008 11:49

het is gewoon een vraagstelling ?

Lex

#10 , 28 okt 2008 11:58

De HUURDER is NIET verplicht het eerste behang te bekostigen…Behang wordt geacht NA 9 jaar versleten te zijn…de huurovereenkomst loopt reeds 9 jaar(of toch bijna)…de VERHUURDER zal dus ,net zoals het EERSTE behang, die kost ZELF moeten dragen.

JohnD

#11 , 28 okt 2008 12:54

Ik meende toch hier in het forum ergens gelezen te hebben dat idd. een schildering of behang na 9 jaar geacht word versleten te zijn.

Maar dat, vermits oa. een huurder eveneens verplicht is de woning in dezelfde staat op te leveren als deze waarin zij was bij de betreding, hij dus verplicht is (de huurder), om de woning terug te schilderen of te behangen.

Zoniet zou een nieuwe beschildering of nieuw behang bij verlaten van de woning door de huurder of bij beeindiging kontrakt, dus STEEDS ten laste vande verhuurder vallen.

Gezien de grootte van de kosten zou het wel interessant zijn moest hier duidelijkheid over zijn.

Ik spreek hier wel over + 9j. schildering of behang natuurlijk. Want volgens mij dient een huurder na 9 jaar geacht te worden die kosten zelf te betalen indien hij de woning blijft huren.

Lex

#12 , 28 okt 2008 13:08

Slijtage =slijtage!

Zie het huurzakboekje 2007...

http://books.google.be/books?id=rS5pN6w ... &ct=result

Casalangdre

#13 , 29 okt 2008 09:31

Het is inderdaad zo dat behang en schilderwerk na negen jaar afgeschreven is. Dit wil echter alleen zeggen dat het versleten is. De huurder mag dus na negen jaar het behangpapier en schilderwerk in versleten toestand achterlaten, maar niet in beschadigde toestand. Herstellingen zijn ten laste van de huurder, vervanging ten laste van de verhuurder.

Er is echter voor de verhuurder geen verplichting om het schilderwerk of behangpapier te vervangen, maar als het vervangen wordt is het voor de rekening van de eigenaar. De verhuurder is enkel verplicht om dringende herstellingen te doen, die het volledige genot van de huurder in het gedrang brengen.

Van de andere kant lijkt mij het voorstel van JohnD om de kosten te delen geen slecht idee. Door opnieuw te verven of te behangen, voorkomt de verhuurder dat zijn pand in waarde daalt. Vermits er van de huurders een expliciete vraag is - waarop de verhuurder niet moet ingaan, lijkt het mij dan ook billijk dat zij ook delen in de kosten.

JohnD

#14 , 29 okt 2008 10:23

Dat is al heel wat duidelijker wat betreft die niet-verplichting van de huurder om het behang of schilderwerk bij einde van de huur te vervangen.

Ik vraag me dan alleen af waarom zoveel huurders de mening toegedaan zijn dat ze opnieuw moeten behangen of schilderen als dat behang of schilderwerk versleten of oud is tegen het einde van het huurkontrakt.

chriswillems
Topic Starter

#15 , 29 okt 2008 10:30

Deze feedback klopt inderdaad. Ik heb ook nog een ander kanaal aangesproken nl de verhuurdersbond. En zij bevestigen mij dat de verhuurder niet dient te behangen bij verlenging van het huurkontrakt.

Terug naar “Huren”