probleem electriciteit & boiler

Athena
Topic Starter

probleem electriciteit & boiler

#1 , 30 okt 2008 13:52

Goeiemiddag,

Wij huren sinds kort een HOB met tuin in Kallo. Nu onlangs merkte ik dat als ik aan de pc kwam dat ik stroomstoten kreeg (en nog geen klein beetje), nadat men vriend het ff onderzocht merkte hij dat het stopcontact dus ook stroom afgaf (niet alleen de pc maar dat ganse stopcontactding). Moeten wij de huisbaas verwittigen en dat hij dan een elentrieker stuurt of laten wij ernaar kijken en dat hij dan de huisbaas de rekening stuurt of moeten wij voor alles opdraaien?

Dan is er nog de boiler, een oud ding denk ik want er zit al een roestvlek op onderaan, er kan maar 1 persoon een douche nemen van max. 15 min. dan is al het warm water op , en zelfs niks meer om de afwas te doen en moeten we wachten tot de dag erna om weer warm water te hebben.

Nu die boiler is maar 80 L. Kunnen wij de huisbaas vragen om een grotere boiler te zetten omdat die ontoereikend is of is dit een kost dat we zelf moeten dragen?

Het is zo'n huisbaas van alles mag niet teveel kosten - ondanks we 650 € huur betalen - een oud killig huis met maar 2 gaskachels (kkn & living), boven is er zelfs niks verwarming (zouden ze moeten verplichten vind ik), zelfs niet in de badkamer en er staat een zielig ouderwets 'zitbad", om dan nog niet te spreken van de armzalige "keuken" dat er staat maar ja, wat doe je eraan :? :(

groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Casalangdre

#2 , 30 okt 2008 14:44

Wij huren sinds kort een HOB met tuin in Kallo. Nu onlangs merkte ik dat als ik aan de pc kwam dat ik stroomstoten kreeg (en nog geen klein beetje), nadat men vriend het ff onderzocht merkte hij dat het stopcontact dus ook stroom afgaf (niet alleen de pc maar dat ganse stopcontactding). Moeten wij de huisbaas verwittigen en dat hij dan een elentrieker stuurt of laten wij ernaar kijken en dat hij dan de huisbaas de rekening stuurt of moeten wij voor alles opdraaien?
Ik kan uit uw uitleg niet opmaken of het probleem bij uw pc ligt of bij het stopcontact. Het kan zijn dat uw pc niet (goed) geaard is en er hierdoor electriciteit wordt gegeven aan de metalen behuizing. Dat een stopcontact electriciteit afgeeft is dan wel weer vrij normaal, tenzij het afgesloten kan worden met een schakelaar of drukknop. Normaal gezien is het wel zo dat de zekeringsautomaat afslaat als er iets mis met het stopcontact. U kan een electricien laten komen, maar als er geen fout is in de elektrische installatie is dat voor uw rekening.
Nu die boiler is maar 80 L. Kunnen wij de huisbaas vragen om een grotere boiler te zetten omdat die ontoereikend is of is dit een kost dat we zelf moeten dragen?
U kan dat altijd vragen, maar hij is niet verplicht. Integendeel hij zal expliciet toestemming moeten geven indien U zelf zo een boiler wil installeren. Een roestvlek aan de buitenkant is niet zo belangrijk, de binnenkant van een boiler is vele malen belangrijker. Indien 80l niet genoeg is, zou ik U aanraden om vijf minuten te douchen ipv 15 (u weet zeker niet hoeveel water kost). Meestal is er aan een boiler een timer die maakt dat deze enkel opwarmt op nachttarief. Indien U deze timer uitschakelt, zal hij onmiddellijk terug vullen en opwarmen (maar dit is natuurlijk wel veel duurder)
Het is zo'n huisbaas van alles mag niet teveel kosten - ondanks we 650 € huur betalen - een oud killig huis met maar 2 gaskachels (kkn & living), boven is er zelfs niks verwarming (zouden ze moeten verplichten vind ik), zelfs niet in de badkamer en er staat een zielig ouderwets 'zitbad", om dan nog niet te spreken van de armzalige "keuken" dat er staat maar ja, wat doe je eraan :? :(
Tja, zolang een huis voldoet aan de minimum eisen van de vlaams wooncode is hier weinig aan te doen.

Athena
Topic Starter

#3 , 30 okt 2008 15:21

Indien 80l niet genoeg is, zou ik U aanraden om vijf minuten te douchen ipv 15 (u weet zeker niet hoeveel water kost).
:shock: 5 minuten douchen :? , ge weet zeker ni hoeveel werk een vrouw heeft onder de douche om er wat deftig voor te komen en dan nog, als ge bvb samen buiten hard hebt gewerkt wilt ge u wel fatsoenlijk kunnen wassen natuurlijk. Zonder de pompbak :P te moeten vullen met de waterkoker :roll:

met de pc heeft het niks te maken aangezien de schakeldoos volledig af werd gezet (hebt zo van die aan-uit knopjes) en zelfs dan kwam er nog electriciteit door.

Ik denk dat we eens naar die schakelaar vd boiler gaan zoeken, ik heb liever vaker warm water dan een ganse dag te moeten wachten. Maar toestemming of niet, als de huisbaas geen grotere wil zetten dan doen we het zelf wel (ff sparen dan maar), met 15 min. warm water ben ik niet tevreden :) (wat als je dan een paar kinderen ook nog in 'bad moet zetten :? )

doei

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 30 okt 2008 16:35

Dan is er nog de boiler, een oud ding denk ik want er zit al een roestvlek op onderaan, er kan maar 1 persoon een douche nemen van max. 15 min. dan is al het warm water op , en zelfs niks meer om de afwas te doen en moeten we wachten tot de dag erna om weer warm water te hebben.

Het feit dat die boiler 'slechts' 15 minuten warm water geeft, kan te maken hebben met het feit dat die vol zit met kalk. In vele gevallen dient de huurder in te staan voor het regelmatig (jaarlijks?) laten ontkalken van dat toestel.
Vraag eens na of dit door de vorige huurder werd gedaan (facturen als bewijs!).
Indien dit niet kan bewezen worden, zou ik de huisbaas verzoeken dit te laten doen. Jullie hebben recht op een goed functionerende installatie.

Casalangdre

#5 , 31 okt 2008 10:58

Inderdaad, een verkalkte boiler is een mogelijke andere oorzaak van die 15 minuten warm water. Maar dan hebben jullie wel het probleem dat dit inderdaad een huurdersherstelling is. De huurder moet inderdaad instaan voor het ontkalken van de boiler. Nu heeft de verhuurder wel een toezichtsplicht hierop. Volgens mij kunnen jullie de verhuurder op deze toezichtsplicht wel enkel aanspreken indien het slecht functioneren van de boiler op de plaatsbeschrijving gezet is.

Lieke09

#6 , 21 jan 2009 19:49

--- "De huurder moet inderdaad instaan voor het ontkalken van de boiler. "

Als een oude boiler was geïnstalleerd 6 maanden geleden en mijn huurcontract begon ook 6 maanden geleden, moet ik (huurder) deze boiler ontkalken? Of de verhuurder de boiler in orde moet brengen?[/i]

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2009 18:52

daarbij wat is de doorloopsnelheid van die boiler - 15 ltr per minuut vb - dus na 6 minuten heb je zo wie zo geen warm water meer

plaats een spaarkop voor de douchekop - verbruik zakt dadelijk maar comfort blijft quasi hetzelfde

Een boiler van 80 ltr op dagtarrief is een kostelijk plaatje - als een doorstroomtoestel op gas kan plaatsen of via een HR ketel met warmwater kan werken haal je de kosten ( krijg je nb nog een serieuse vergoeding voor - er snel weer uit )

stroomstoten - hoe zit het met de electrische installatie in zijn geheel - is er wel een goede aarding.
Zelf meegemaakt op een bepaald stopkontakt veel problemen met PC - alles uitgemeten - vriend - wel wat spanningsverschillen maar geen probleem -
aarding - installatie was net totaal vernieuwd en goedgekeurd ( oud huis) ook OK - vriend zei - plaats nog enkele aardingspinnen bij - liefst zo dicht mogelijk bij dit stopkontakt - hebben dit gedaan en sedertdien totaal geen problemen meer.

Terug naar “Huren”