50% van huis verhuren aan ex-partner

jo1850
Topic Starter

50% van huis verhuren aan ex-partner

#1 , 11 nov 2008 15:19

Twee jaar geleden kocht ik met mijn vriendin, elk voor een onverdeelde helft in volle eigendom, met beding van aanwas, een huis.

Wij gingen ook samen een lening aan welke wij elke maand netjes verdelen.

Nu is onze relatie ten einde en binnenkort verhuis ik naar een huurappartement. Zij wil echter in het aangekochte huis blijven wonen maar ze heeft momenteel niet de financiële middelen om het huis in te kopen.

Daarom zijn we tot het volgende vergelijk gekomen:

Zij zal mijn deel van het huis (50%) huren, tegen een huurprijs die gelijk is aan mijn deel (50%) van de maandelijkse lening.

Is dit juridisch gezien een aanvaardbare oplossing? Ik wil wel vermijden dat mijn ex, bij een latere eventuele verkoop van het huis, deze "huurgelden" zal trachten te recupereren door te stellen dat zij gedurende een bepaalde tijd alleen heeft ingestaan voor het aflossen van de lening...

Graag uw mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 11 nov 2008 18:40

Een volledig antwoord kan ik niet onmiddelijk bedenken, maar toch alvast dit.

Heb je er aan gedacht dat beding van aanwas op te zeggen (zie in je aankoopakte voor de manier waarop). Je wilt toch niet dat als je morgen onder de tram loopt, je ex 100% eigenaar wordt van het huis.

Je moet ook nagaan wat het betekent in je berekening van de personenbelasting als je zelf NIET meer in het huis woont (maar daarover ken ik geen details).

Je zou in het huurcontract uitdrukkelijk moeten voorzien dat de huur intuitu personae wordt aangegaan en dat ze dus eindigt bij haar overlijden (je wil wellicht geen 'zaken' doen met haar erfgenamen).

Als ik nog aan iets denk, zal ik dit aanvullen.

Lex

#3 , 12 nov 2008 13:53

Heb je er aan gedacht dat beding van aanwas op te zeggen
De kans dat men een 'tontine' kan opzeggen is...( 0,..%)!

Reclame

wolf2

#4 , 12 nov 2008 18:30

Dan is het een tijd geleden dat je nog een aankoopakte van een huis met een beding van aanwas gezien hebt, vrees ik.

Elke verstandige notaris voorziet dat een dergelijk beding geldt voor enkele jaren (dikwijls 3); dat het stilzwijgend verlengd wordt voor eenzelfde duur en dat het opgezegd kan worden per aangetekende brief.

(Een tontine is inderdaad onopzegbaar zonder medewerking van de oorspronkelijke verkoper, maar er worden in België quasi nooit huizen gekocht onder het echte tontinestelsel. Mocht U echter zo een recente akte kennen, dan graag naam notaris + repertoriumnummer om collectors-item te verwerven. Mensen die beweren gekocht te hebben onder tontine moeten wij er dikwijls op wijzen dat er wel degelijk een beding van aanwas in hun akte staat.)

Heb je er aan gedacht dat beding van aanwas op te zeggen
De kans dat men een 'tontine' kan opzeggen is...( 0,..%)!

Lex

#5 , 13 nov 2008 10:02

Dan is het een tijd geleden dat je nog een aankoopakte van een huis met een beding van aanwas gezien hebt, vrees ik.

Elke verstandige notaris voorziet dat een dergelijk beding geldt voor enkele jaren (dikwijls 3); dat het stilzwijgend verlengd wordt voor eenzelfde duur en dat het opgezegd kan worden per aangetekende brief.

(Een tontine is inderdaad onopzegbaar zonder medewerking van de oorspronkelijke verkoper, maar er worden in België quasi nooit huizen gekocht onder het echte tontinestelsel. Mocht U echter zo een recente akte kennen, dan graag naam notaris + repertoriumnummer om collectors-item te verwerven. Mensen die beweren gekocht te hebben onder tontine moeten wij er dikwijls op wijzen dat er wel degelijk een beding van aanwas in hun akte staat.)
Dino, in de laatste 2 jaar heb ik geen enkel 'voorstel' van een tontine gezien die een opzeg voorzag...!!

j.demoor

#6 , 13 nov 2008 10:16

‘Zij zal mijn deel van het huis (50%) huren, tegen een huurprijs die gelijk is aan mijn deel (50%) van de maandelijkse lening‘is juridisch gezien een aanvaardbare oplossing.

Dit ontheft u evenwel niet van uw verplichtingen tegenover de uitlener,die u dus verder dient na te komen,terwijl uw vriendin de huur aan u betaalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”