huur vroegtijdig opzeggen met contract van 3jaar

dodger
Topic Starter

huur vroegtijdig opzeggen met contract van 3jaar

#1 , 23 nov 2008 23:34

eerst en vooral wil ik mij even voorstellen

mijn naam is dennis 24jaar en ik woon in antwerpen
werk in de antwerpse haven en mijn hobbys zijn sporten.

nu mijn vraag:

Ik huur samen met een vriend een huis in het antwerpse
Huurperiode van het contract is 3jaar
Wij wonen er sinds augustus 2007.

Nu het volgende probleem:

Wij willen ieders onze eigen weg en hebben alle 2 een app gekocht; compromis getekend en een lening goedgekeurd bij de bank

Ik zou dus graag willen opzeggen nog voor 1december

Maar kan er mij iemand vertellen wat mij dit gaat kosten?

Dit was mijn idee en hier ging ik vanuit--> 2maanden huur betalen en klaar!
maw: opzeggen voor 1december en dan december en januari betalen aangezien we alle 2 niet veel zin hebben om tijd te steken in het zoeken van een andere huurder.

Maar is dit zo? want ik heb ergens gelezen over boeteclausules etc..

Wil er iemand zo vriendelijk zijn om mij bij dit te helpen?

Mvg Dennis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 24 nov 2008 09:44

Ik ga ervan uit dat jullie een 3-6-9 contract hebben, dat in pincipe 3 jaar geldt, maar na drie jaar gewoon automatisch wordt verlengd.

Als je daar gedomicilieerd bent dan moet je verhuurder de regels van de woninghuurwet volgen,dat wil zeggen dat je inderdaad een opzeg moet geven en een opzegvergoeding betalen. Je kan ook proberen om het op een akkoordje te gooien met je huisbaas, nl. dat jij voor nieuwe huurders zorgt ofzo.

Boeteclausules die niet in het contract staan zijn niet geldig, en in principe mogen er in het contract ook geen clausules staan die in tegenspraak zijn met de woninghuurwet.

artemis

#3 , 24 nov 2008 11:54

Als het een 3-6-9 is moet je een opzegtermijn geven van 3 maanden + een schadevergoeding betalen van 2 maanden omdat je het contract verbreekt tijdens het 2de jaar.

Als het een contract van 3 jaar is dan is het een contract van korte duur en dan kan je in principe niet vroeger opzeggen.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2008 12:19

Bij een overeenkomst van bepaalde duur (maximum drie jaar): lees goed de overeenkomst. Wat zegt die over de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging?

scorpioen

j.demoor

#5 , 25 nov 2008 10:11

‘Huurperiode van het contract is 3jaar’ houdt in : “Art.3...§6...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het VERSTRIJKEN van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Beëindiging VÓÓR het verstrijken kan dus niet.

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken,zijn de bepalingen van deze afdeling van DWINGEND recht.”(Woninghuurwet).

‘Art.9,al.1 en 2,is een dwingende bepaling ten gunste van de werknemer,maar niet ten gunste van de werkgever.Hieruit volgt dat bij ontstentenis van geschrift de werkgever deze wetsbepaling niet mag inroepen om te vorderen dat de voor een bepaalde tijd gesloten arbeidsovereenkomst zou worden beschouwd als een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur‘[Cass. 22 januari 2007(Van Den M./W.J.),R.W.2007-08,612-613].

Hieruit kan afgeleid worden dat van een dwingende bepaling die de huurder beschermt niet ten gunste van de verhuurder contractueel mag afgeweken worden doch wel ten gunste van de huurder.

Onderzoek dus in de tekst van uw huurovereenkomst of deze een vervroegde opzegmogelijkheid voorziet en onder welke voorwaarden. Is dit niet het geval dan kan de huurovereenkomst enkel vervroegd beëindigd worden met WEDERZIJDSE toestemming.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD

#6 , 26 nov 2008 15:47

‘Art.9,al.1 en 2,is een dwingende bepaling ten gunste van de werknemer,maar niet ten gunste van de werkgever.Hieruit volgt dat bij ontstentenis van geschrift de werkgever deze wetsbepaling niet mag inroepen om te vorderen dat de voor een bepaalde tijd gesloten arbeidsovereenkomst zou worden beschouwd als een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur‘[Cass. 22 januari 2007(Van Den M./W.J.),R.W.2007-08,612-613].

Hieruit kan afgeleid worden dat van een dwingende bepaling die de huurder beschermt niet ten gunste van de verhuurder contractueel mag afgeweken worden doch wel ten gunste van de huurder.

Onderzoek dus in de tekst van uw huurovereenkomst of deze een vervroegde opzegmogelijkheid voorziet en onder welke voorwaarden. Is dit niet het geval dan kan de huurovereenkomst enkel vervroegd beëindigd worden met WEDERZIJDSE toestemming.
Niet slecht natuurlijk jdm, je maakt een analogie tussen gebruiken en/of wetten van een arbeidsovereenkomst en gebruiken en/of wetten van de huurwetgeving. Het principe is logisch op het eerste zicht. Ik vraag me hier alleen maar af waarom ik weggewuifd werd toen ik dat ooit eens getracht heb.

Terug naar “Huren”