Bank wil huurwaarborg niet vrijgeven na conflict met verhuur

waxx
Topic Starter

Bank wil huurwaarborg niet vrijgeven na conflict met verhuur

#1 , 03 dec 2008 15:29

Beste,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik huurde een huis voor 3 jaar, en na het verstrijken van de huur (1 november 2008) kreeg ik van de verhuurder de vrijgave van de borg (die op een borgrekening stond) via een officieel document (nog 3 maanden). De dag erna belt hij mij voor allerlei klachten en dagvaard hij mij bij het vredegerecht. Bij het vredegerecht stelt men hem in het ongelijk tijdens de bemiddeling wegens geen plaatsbeschrijving en het feit dat de borg al was vrijgegeven. Hij heeft mij dus niet verder vervolgd.

Hij had echter de bank verwittigd van zijn dagvaarding, en die willen nu pas de borg vrijgeven na een vonnis. Er is geen vonnis behalve een mislukte bemiddelingspoging en de bank aanvaard dat niet.

Wat kan ik doen om mijn borg terug te krijgen? Een deurwaarder naar de bank sturen, een nieuwe procedure starten, .... Ik weet het niet meer. Kan iemand mij raad geven voor ik (dure) advokaten inschakel?

Dank u bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 04 dec 2008 16:22

De bank neemt hier duidelijk een beslissing in haar eigen voordeel. De bank voor de rechtbank dagen en hen voor alle kosten laten opdraaien lijkt mij hier de enige oplossing.

waxx
Topic Starter

#3 , 04 dec 2008 17:21

Dat zou dan voor de handelsrechtbank moeten, of ook voor de vrederechter?

Ik ga dus toch een advokaat nodig hebben...

Reclame

artemis

#4 , 04 dec 2008 19:07

Ben je daarna al eens langsgeweest bij het vredegerecht om het probleem uit te leggen? Er is geen vonnis maar wel een duidelijke stellingname van het vredegerecht waarom je geen vonnis niet nodig hebt, dag vaarding is dus niet nodig.. De rest lijkt me een zuiver 'communicatieprobleem' en dat moet op te lossen zijn.

j.demoor

#5 , 05 dec 2008 15:20

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de...bankwaarborg...dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing...”Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Bij het vredegerecht stelt men hem in het ongelijk tijdens de bemiddeling’ leid ik af dat een poging tot minnelijke schikking mislukte en er geen rechterlijke beslissing is. U zal dan bij ontbreken van overeenkomst zulke beslissing moeten vorderen.

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier. Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van de huurwoning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

waxx
Topic Starter

#6 , 05 dec 2008 18:29

maar ik heb een schriftelijk akkoord van de verhuurder opgemaakt de laatste dag van de huur, hij heeft alleen later een klacht ingediend bij de vrederechter en een brief gestuurd naar de bank om hen van die klacht op de hoogte te stellen en te vragen om de borg nog geblokkeerd te houden. Volgens mij is dat niet legaal.

De bank heeft ondertussen ook iets veranderd in hun standpunt, en ze denken dat er een fout is gemaakt door het te blokkeren. Hun juridische dienst is er mee bezig, en heeft mij maandag een antwoord, is beloofd.

We zullen maandag zien. In elk geval al bedankt voor de informatie.

waxx
Topic Starter

#7 , 09 dec 2008 11:10

De bank wil nu toch de borg niet vrijgeven, dus ik ga toch moeten vervolgengen ... pfff

Terug naar “Huren”