Vandaag jullie site ontdekt en al heel wat interessante onderwerpen gevonden

Alleen nog geen antwoord op mijn vraagjes...
Wij huurden tot voor kort een woning en zijn zeer onlangs verhuisd. Reden voor deze verhuis lag in het feit dat de elektriciteitsvoorziening in de woning onvoldoende was voor "normaal huishoudelijk gebruik". In augustus dienden wij een verzoekschrift in bij de vrederechter en vroegen de ontbinding van de huurovereenkomst (op grond van wanprestatie door verhuurder), alsook de vrijgave van de huurwaarborg, en de terugbetaling van de kosten voor de keuring van de elektriciteit (was door smerige truc van huisbaas in onze nek terecht gekomen). Na ettelijke zittingen kwam op 27 november het vonnis: de vrederechter verklaarde de huurovereenkomst ontbonden (op datum van indienen verzoekschrift), vrijgave van de huurwaarborg in ons voordeel, terugbetaling door verhuurder van de keuringskosten.
Vraag 1:
Er werd bij aanvang van de huurovereenkomst een staat van bevinding opgemaakt. Aangezien de huurovereenkomst ontbonden werd op datum van 22 augustus, moet er dan nu nog een staat van bevinding bij vertrek worden opgemaakt? De huurwaarborg hebben wij intussen terug in ons bezit (op vertoon van vonnis aan Krefima).
Probleem hierbij is dat de verhuurder de sloten reeds heeft veranderd (zonder ons te verwittigen) omdat hij werken in de woning wil uitvoeren. Zijn redenering: de huurovereenkomst is ontbonden, dus ik mag met de woning doen wat ik wil.
Bij het veranderen van de sloten heeft hij beschadigingen toegebracht aan de deuren... Kunnen deze (en andere beschadigingen ten gevolgen van zijn werken) nog op ons worden verhaald nu hij de sloten heeft veranderd en er nog geen staat van bevinding werd opgemaakt?
Vraag 2:
Er staan nog enkele zaken van ons in de woning, maar aangezien hij de sloten heeft veranderd, kunnen wij deze niet meer gaan ophalen. Bij deze spullen o.a. ons kuisgerief maar ook mijn aquarium met (voorlopig nog) levende vissen...
Wij contacteerden hem en hij beloofde telefonisch om de originele sloten er terug in te steken zodat wij de spullen konden ophalen. Rarara, dit gebeurde echter niet en is niet meer te bereiken...
De sleutels van de originele sloten hebben wij nog steeds in ons bezit, aangezien we met de huisbaas hadden afgesproken dat wij hem deze zouden overhandigen nadat wij onze persoonlijke spullen uit de woning hadden gehaald. Kunnen wij de sleutel gewoon aangetekend opsturen indien hij weigert van onze spullen terug te geven? Ik vermoed dat we op dit ogenblik niet zelf nog eens de sloten mogen vervangen om onze spullen te bemachtigen...
Aanvankelijk waren we superblij met het vonnis, gezien het maandenlange gebekvecht en geprocedeer, maar nu blijkt het natuurlijk nog niet helemaal afgelopen te zijn. Krijgen we onze centen terug? Gaat hij in beroep? Afwachten...
Ik hoop dat er iemand is die me raad kan geven, want ik heb online nergens een antwoord kunnen vinden...
Groetjes!
Vicky