Probleem met elektriciteit - wie moet betalen?

rapunzel
Topic Starter

Probleem met elektriciteit - wie moet betalen?

#1 , 15 dec 2008 18:08

Ik woon sinds een jaar in een huurwoning, gehuurd via een immokantoor.

Gisteren is de elektriciteit op de bovenverdiepingen uitgevallen. Blijkbaar heeft het niets te maken met de zekeringkast want alle schakels waren noch altijd aan, dus we denken dat er een probleem is met de leidingen.

Ik heb noch niet naar de immokantoor gebeld want ik wil eerst zeker zijn van onze rechten (de voorige inwoners hebben ons gewaarschuwd dat het immokantoor moeilijk deed ivb herstellingen). Volgens de huurovereenkomst moeten wij instaan voor reparaties als we iets hebben beschadigd maar problemen wegens slijtage of ouderdom moeten door de verhuurder gerepareerd worden.

We gebruiken een paar maanden een elektrische radiator om de slaapkamer te verwarmen. De elektriciteit is uitgevallen terwijl die in gebruik was dus ik vermoed dat die te zwaar is voor de huidige installatie. Is de schade dan onze schuld en dus voor onze rekening? Er bestaat gen andere manier om de slaapkamers te verwarmen.

Mijn vriend en ik zijn allebei buitenlanders (sorry voor taalfouten!) en dit is de eerste keer dat we een huis in dit land huren dus we weten echt niet wat we nu moeten doen. Alle advies is welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2008 18:57

practisch - u hebt neem ik aan 210V ( 240V) - binnenkomende stroom

de zekering is 10A --- dan mag u op die leiding maximaal 2100Watt aansluiten

is de zekering 16 A dan mag u daar 16*210 is 3360 Watt op aansluiten

tel ook eens het aantal zekeringen( per 2) - vb 6 paar - dat wil zeggen dat er 6 stroomkringen in het appartement zijn - per stroomkring (leiding) zit je dus met een maximum dat hierboven is aangegeven

Ook de dikte van de leiding telt nog mee - verlichting kan om 1.5mm doormeter zijn aangesloten -- stopkontakten moeten op min 2.5mm doormeter zijn aangesloten

Ook moet er in de zekeringskast een algemene stroomverliesschakelaar staan en ene voor de natte ruimte - zijn deze afgesprongen

Controleer ook hoe de kringen lopen dus welke stopkontakten er op een kring staan.( doe dat vb met een looplamp of met een nachtlampje dat je overal insteekt terwijl er een kring afstaat - alles waar het niet brand zal dan van die kring zijn - doe het nog eens maar nu met een kring die in werking is.
Zo kan je het probeem iets beter kunnen plaatsen

Opgepast verhoogt zomaar niet de Amperage van de zekeringen want dat kan ZEER gevaarlijk zijn

Electrische bijverwaring zit sowieso aan de maximum grens van wat een leiding kan trekken

rapunzel
Topic Starter

#3 , 16 dec 2008 15:26

Bedankt, alles is nu en beetje duidelijker!

De zekering is 16A en de radiator is 2500Watt dus blijkbaar heb ik te veel op dezelfde stroomkring aangesloten. Normaal gezien als je dat doet springt de zekering niet af?

We hebben 5 zekeringen (met plaats voor een 6de), 2 met etiket 'boven + TV' en drie met 'beneden'. Alles op gelijkvloers werkt nog altijd en de TV doet het ook (gaat wel uit als we een van de 'boven + TV' zekeringen uitschakelen). Heb ik dus gelijk dat er iets ergens anders mis is?

Ik zie wel een algemene stroomverliesschakelaar (knopje dat alles uitschakelt) maar ik zie niets voor de 'natte ruimte'... De algemene stroomverliesschakelaar was niet afgesprongen.

Ik geef toe dat het probleem waarschijnlijk mijn schuld is en ben bereid de herstelkosten te betalen maar ik wil niet betalen om de hele installatie te vervangen (da's misschien nodig, ziet er vrij oud uit).

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2008 18:58

algemene verliesstroomschakelaar daar zal opstaan hoofddifferentieel 300mA .03A en op die voor natte ruimten 30 miliAmpere 0.03 mA - tevens zal er nog een schakelaar zijn die alles zal laten uitspringen (hoofdschakelaar)
Ook moet alles geaard zijn ( in stopkontakt de aardingspen aangesloten op een geelgroene draad)

-- het kan inderdaad zijn dat de directe zekering niet afspringt - maar de verliesstroomschakelaar wel of de hoofdschakelaar - omdat het totaal van energie dat u kan afnemen overschreden was - nl bekijk ook eens uw hoofdschakelaar het zou kunnen dat die ook maar 16A is

dus wat was er dan wel afgesprongen
werken de stopkontakten nu nog of toch niet meer

of werkt het vuurtje niet meer

test alles uit zoals gezegd en dan weet je waar eventueel het probleem ligt

Je kan eerst eens raad gaan vragen bij je electriciteitsleverancier - neem alle gegevens mee

Opgelet voor alle veiligheid - ik ben geen electricien alleen een goede doe het zelver

gebruik het vuurtje niet meer tot je zekerheid hebt dat het kan anders kunnen inderdaad de leidingen 'ergens' smelten' en dan sta je veel verder van huis + een vermoedelijk hoge herstelrekening.

Terug naar “Huren”