Betrekken eigen huurpand

Elvis
Topic Starter

Betrekken eigen huurpand

#1 , 22 dec 2008 08:54

Hallo,

graag jullie advies:
als ik mijn huurder wil kenbaar maken dat ik een huurpand zelf wil betrekken en dus de overeenkomst opzeg, wordt er gewerkt met een termijn van 6 maanden. Ik vermoed dat deze in onderling overleg ingekort kan worden.

De wet voorziet echter dat de huurder een tegenopzeg kan doen zonder kosten van 1 maand.

Mijn vraag is of deze tegenopzeg bij de initiële opzegging moet gebeuren of ten allen tijde tijdens de periode van 6 maanden mag gegeven worden.

Bedankt voor jullie mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elvis
Topic Starter

#2 , 29 dec 2008 13:23

Iemand?

lijkt me een elementje in de wet waar nog niet veel over geschreven is. Hopelijk geven een aantal experts toch hun mening.

artemis

#3 , 29 dec 2008 13:57

Elvis, ik ben verre van een expert en ik ken de wet terzake niet precies.

Het zou mij logisch lijken dat de huurder ten allen tijde die tegenopzeg van 1 maand mag geven en wel voor de volgende reden:
Jij geeft je opzeg van 6 maanden, waarop de huurder naar een ander huurpand moet beginnen zoeken. Niemand kan voorspellen hoe lang het zal duren vooraleer hij 1) iets gevonden heeft en 2) wanneer dat nieuwe huurpand beschikbaar zal zijn.

De geest van de wet lijkt mij te zijn dat die huurder zijn volle 6 maanden niet hoeft verder te huren als hij bv al na 2 maanden iets gevonden heeft wat onmiddellijk vrij is. Stel dat hij na 2 maanden iets vindt wat pas 2 maanden later vrijkomt, dan kan hij voor het einde van maand 3 rustig zijn tegenopzeg doen zodat hij op het einde van maand 4 kan verhuizen.

Het zou weinig zin hebben voor de huurder om meteen een tegenopzeg van 1 maand te doen, op een moment dat die pas zijn opzeg heeft gekregen en nog naar een nieuwe woonst moet beginnen zoeken. Dat lijkt me redelijk absurd.
De huurder krijgt 6 maanden de tijd om iets anders te vinden. Vind hij vroeger iets, dan mag hij vroeger weg. Dat lijkt me de geest van de wet.

Tenminste zo denk ik erover.
Hopelijk komt er iemand die het precies weet.

Reclame

Terug naar “Huren”