Huurprijs en belastingen

JB007
Topic Starter

Huurprijs en belastingen

#1 , 24 dec 2008 09:56

Ik wil één van mijn kinderen mijn huis laten bewonen.
Met de huur die ze betalen zou ik voor hen al een spaarpotje willen opzij leggen.
Moet ik deze sommen aangeven in mijn belastingsaangifte ?

Ik zou ook van adres veranderen, maakt dit enig verschil in mijn belastingsaangifte ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 dec 2008 13:45

“Art.7.§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn :...1° voor niet verhuurde onroerende goederen : a) voor in België gelegen goederen : - het kadastraal inkomen wanneer het gaat om ongebouwde onroerende goederen of de in artikel 12,§3 vermelde woning...2° voor verhuurde onroerende goederen :a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid :...het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct. wanneer het andere goederen betreft...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 2008).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mijnhuurder

#3 , 03 jan 2009 17:33

als je particulier naar particulier verhuurt wordt je niet belast op basis van je huurinkomsten maar op basis van het KI, dus maw, aan wie je verhuurt maakt niet uit, zolang het geen handelshuur wordt, fiscaal, het kost je hetzelfde (zelfs als het leeg staat).

Maar let wel op, als je je kinderen huur laat betalen en je die huur op een spaarrekening of zo zet, wanneer die rekening op jou naam staat gaan ze er wel erfenisrechten op betalen, tenzij je dit ooit als een handgift doorgeeft en dan nog 3 jaar blijft leven.

Ben dus niet zeker dat dit zo'n interessant systeem is over lange termijn.
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Reclame

Terug naar “Huren”