verbreking Handelhuurovereenkomst

sharky
Topic Starter

verbreking Handelhuurovereenkomst

#1 , 24 dec 2008 17:20

Ik huur een taverne sedert 1/2/2007 aan een brouwerij die hetzelf huurt aan een BVBA maar van dezelfde familie. Nu heb ik mijn zaak overgelaten en de overlater gaat nu rechtstreeks huren aan de bvba daar de brouwerij het het pand niet meer wil huren omdat de brouwerijverplichting niet genoeg opbrengt. Het is in een onderlinge overeenkomst met de brouwerij dat mijn handelshuurkontrakt wordt opgezegd. Het huurkontrakt met de BVBA en de overnemer is al ondertekend en gaat erin op 1/1/2009.
Ik heb destijds goedkeuring gehad voor het vernieuwen van de veranda en heb die zelf bekostigt. In het handelskontrakt gaf de verhuurder natuurlijk zijn toestemming( mits alle adm. vergunningen en voorschriften na te leven en een afschrift over te maken; wat ook gebeurt is)
Maar er staat een paragraaf in: in geval de brouwerij kiest voor het behoud van de werken, zelfs met haar toestemming uitgevoerd, is zij tot generlei vergoeding wegens gedane uitgaven of waardevermeerdering van het pand verplicht. De werken zijn haar van rechtswege verworven.

Nu ken ik art 7 goed en vraag mij af of deze paragraaf rechtsgeldig is?
Indien de brouwerij geen vergoeding wil betalen, kan ik ze dan verhalen op de BVBA die eigenaar is van het pand en dus de verhuurder was aan de brouwerij en nu van mijn overnemer?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 dec 2008 11:00

“Art.9.Wanneer verbouwingen zijn uitgevoerd op kosten van de huurder, met uitdrukkelijk of stilzwijgend akkoord van de verhuurder...kan de verhuurder, behoudens andersluidende overeenkomst, de verwijdering ervan bij het vertrek van de huurder niet vorderen, maar hij kan zich ertegen verzetten. Indien de verbouwingen niet worden verwijderd, heeft de verhuurder de keus om ofwel de waarde van de materialen en het arbeidsloon te vergoeden, ofwel een bedrag te betalen, dat gelijk is aan de door het onroerend goed verkregen meerwaarde...”(Handelshuurwet 30 april 1951).

‘In het handelskontrakt gaf de verhuurder natuurlijk zijn toestemming’.Ik ga ervan uit dat dit gebeurde zonder erin te bedingen dat hij ‘de verwijdering ervan bij het vertrek van de huurder kon vorderen’

In dat geval hebt u de keus om u ofwel de waarde van de materialen en het arbeidsloon te doen vergoeden, ofwel een bedrag te doen betalen, dat gelijk is aan de door het onroerend goed verkregen meerwaarde.

‘Blijkens de wil van de wetgever,de geest van de wet en het nagestreefde doel ,is de Handelshuurwet van dwingend recht,zodat partijen van de bepalingen van deze wet niet mogen afwijken...’(Cass.23 april 1953,R.W;1953-54,477).

De afwijking ‘in geval de brouwerij kiest voor het behoud van de werken, zelfs met haar toestemming uitgevoerd, is zij tot generlei vergoeding wegens gedane uitgaven of waardevermeerdering van het pand verplicht.’ is dus NIETIG.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sharky
Topic Starter

#3 , 27 dec 2008 17:08

Dank u voor het antwoord maar ik weet niet goed wat u bedoelt met "bedingen over de verwijdering ervan"

Er staat letterlijk:
Wanneer de huurder dergelijke werken krachtens gerechtelijke machtiging of met toestemming van de brouwerij uitvoert, heeft de brouwerij,-doch slechts bij het eindigen van onderhavige overeenkomst-, de keuze ofwel de verwijdering der werken te vorderen met het herstel der plaatsen in hun vorige toestand,ofwel bedoelde werken te behouden.

Mijn vragen zijn:
Kan ik nog steeds een vergoeding vragen? Ik kan hem toch niet afbreken, want ik heb de oude natuurlijk niet meer.
Zoja? Aan de brouwerij of aan de BVBA (eigenaar maar schoonbroer brouwerij)
Wanneer moet mijn vraag tot vergoeding gesteld zijn daar mijn contract op 31/12/8 afloopt en een nieuwe huurder erinkomt op 1/1/9 ?

Reclame

Terug naar “Huren”