geiser lekt na vriesdagen ; wie draait ervoor op?

Robby Bergmans
Topic Starter

geiser lekt na vriesdagen ; wie draait ervoor op?

#1 , 11 jan 2009 15:06

3 feiten:
- geiser werkt al enkele weken slecht (in douche enkel té warm ofwel ijskoud water)
- laatst kwam er géén water meer uit de warmwaterkraan gedurende de voormiddag, nadien weer wel
- sinds deze voormiddag geiser kapot: lek in een buis aan de zijkant van de warmtewisselaar.

Volgens onze verhuurder is de buis bevroren, "en dus" moeten wij opdraaien voor de schade.

Hoewel feit 2 wijst op effectief bevriezen, is dit op zijn minst twijfelachtig gezien de geiser in onze keuken staat en het daar zelfs 's nachts steeds boven 12 graden is.

Indien de oorzaak vrieskou is, kan ik dan aansprakelijk worden gesteld?

En bij een andere oorzaak (bv. verkalking), ben ik dan aansprakelijk omdat ik geen preventief onderhoud heb laten doen (staat niet in contract)?

Veel dank voor enige hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 11 jan 2009 17:07

Als huurder wordt van jullie verwacht dat jullie de leidingen als een 'goede huisvader' beheren en beschermen.
De kosten van eventuele herstelingen vallen dan ook ten uwen laste.

JohnD

#3 , 11 jan 2009 18:37

Heb ik mijn twijfels over en volgens mij zal dat op vredegerecht uitdraaien tenzij je een compromis met de verhuurder vind. Die verhuurder die zomaar jullie verantwoordelijk stelt heeft mijn inziens het niet steeds bij het rechte eind, gezien het eerste punt hieronder
Hoewel feit 2 wijst op effectief bevriezen, is dit op zijn minst twijfelachtig gezien de geiser in onze keuken staat en het daar zelfs 's nachts steeds boven 12 graden is.
Niet verwantwoordelijk
En bij een andere oorzaak (bv. verkalking), ben ik dan aansprakelijk omdat ik geen preventief onderhoud heb laten doen (staat niet in contract
Mogelijk verantwoordelijk

Bovendien moet je nog aan die leiding "aan" kunnen d.w.z. als het bevroren gedeelte buiten je woning ligt kan jij daar niets aan doen en kan dit als een "force majeure" beschouwd worden, en voor een force majeure draait gewoonlijk je verhuurder op. Een waterleiding die springt buiten je woning daar draait de verhuurder, of indien ze buiten de woning van de verhuurder ligt, zelfs de watermaatschappij voor op.

Maar vermits het hier de geiser zelf is die lekt valt al het voorgaande weg en is het eerder verkalking dat de oorzaak is, en met dit weer eerder een samenloop van omstandigheden. Onthou echter wat betreft de schade aan leidingen betreft vrieskou, of ze wel of niet in je woning liggen.

Reclame

Terug naar “Huren”