hoe de registratie van het huur contract controleren/bewijs

svandamme
Topic Starter

hoe de registratie van het huur contract controleren/bewijs

#1 , 14 jan 2009 00:59

Hallo,

Hoe kan men als huurder nagaan of er een registratie is gebeurd van het huur contract, logische antwoord : navragen bij het registratie kantoor.

Ok, die hebben me telefonisch gemeld, dat het huur contract (getekend op 1/8/2007) niet geregistreerd staat. Op vraag of het mogelijk is dit op papier te krijgen, meld men "nee, dat kan niet", je kan hoogstens zelf de registratie doen als huurder, op deze datum.

Het betreft een 9 jarig contract

De vraag volgt, vanuit het al dan niet boete moeten betalen, voor zover ik begrijp, is er geen boete, en ook geen opzeg termijn indien het niet geregistreerd is door de verhuurder, wat nochtans wettelijk is verplicht.

Nu ben ik wel van plan om eens langs te rijden bij het registratie kantoor, en het daar nog eens expliciet na te vragen bij het loket, met mijn Id en origineel huurcontract bij de hand.

Maar wat als men geen papier wil afleveren? wat dan?

Als ik dan mijn huur korter opzeg dan de nodige 3 maand, en opeens komen ze daar af met een registratie die binnen de 2 maand na tekening is gedaan...

Hoe dek ik me in?

Of ga ik nog eens langs bij het immo kantoor, met een smoesje in de zin van, kben mijn papieren kwijtgeraakt, mag ik een kopietje??

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 jan 2009 13:50

De bedoeling van de registratie van een huurcontract is...dat het tegenstelbaar is aan 'derden'...als huurder moet u in het bezit zijn van een kopie...

svandamme
Topic Starter

#3 , 14 jan 2009 16:35

ik heb een kopie, maar het gaat erom dat ik wil zeker weten dat het niet is geregistreerd, en dat een telefonisch statement niet echt veel zekerheid geeft..

Ik heb nu gekocht, akte verlijd tussen hier en 2-3 maand, eind maart volgens notaris.

Dus ik kan 1 maand opzeg uitsparen als het niet is geregistreerd, + de boete
Maar als ik te laat opzeg, en opeens blijkt er toch een registratie te zijn, dan betaal ik nog 3 maand huur te veel.

Soit, ik denk dat ik dan maar deze maand mijn opzeg ga geven 2 maand opzeg doen, en dan is het aan de verhuurder om te bewijzen dat het geregistreerd was... Lijkt me de veiligste optie te zijn

Reclame

Terug naar “Huren”