Beste allen,
Ik ben klaar om alles bij het vredegerecht te brengen (welke wel enige weken met zich meebrengt) wegens veelvoudige fouten en nalatigheden van de verhuurder.
Nu komen we op een grote impasse - met zowel partij verhuurder en partij eigenaar.
Verhuurder: verantwoordelijk voor de fouten/nalatigheden en treedt volledig op in de plaats van de eigenaar heeft me schriftelijk (weliswaar zijn medewerker) laten weten dat ik de kosten opgelopen ten gevolg van de niet conformiteit van het appartement door hun toedoen van de volgende huurgelden mag afhouden. Meerdere zaken behoeven absoluut hun tussenkomst welke nog niet zijn gebeurd en ze zijn nog steeds in gebreke.
Verhuurder heeft al twee ingebrekestelling ontvangen van mij (aangetekend en per e-mail).
Eigenaar: door mij op de hoogte gesteld, schriftelijk. Wilt de kosten die ik heb opgelopen te gevolg van de fouten van de immo niet dragen en zegt dat ik dat niet van de huur mag afhalen anders bega ik een fout. Eigenaar zegt: "ik word volledig vertegenwoordigd door immo - immo is volledig verantwoordelijk."
Immo/verhuurder (zelfde persoon) zegt: je mag de kosten van de volgende huurgelden afhouden (schriftelijk bewijs) en dat ik me nu moet keren bij de eigenaar.
Eigenaar zegt: neen, immo is vertwoordelijk (hun onderlinge contracten) - jij moet mij de huur betalen - immo moet je maar terugbetalen.
In de aangetekende ingebrekestelling stel ik dat ik - zoals schriftelijk gemeld door verhuurder - ik deze kosten zal afhouden van de huurgelden (meer dan 2000 euro kosten hier)
Gasplaat is nog altijd niet veilig/conform (brandgevaar bij koken), etc. Anyway, de vraag is:
- wegens geen reactie van de verhuurder is het dossier klaar voor de vrederechter
- mag ik hier de kosten afhouden van de volgende huurgelden? Schriftelijk mag ik dit van medewerker verhuurder, echter zegt verhuuder zelf (baas immo) "het gaat om een grote som, dus neen, het mag niet", eigenaar zegt: "het is niet mijn beslissing, wel die van immo".
Dus, wat doe ik hier best in afwachting van het bezoek aan het vredegerecht? Wel of niet betalen van de huurgelden? Verhuurder is al per aangetekend schrijven ook verwittigd dat ik het zal afhouden van de volgende huurgelden, maar reagaeert niet (tenzij éénmaal via telefoon, geen bewijs schriftelijk).
P.S.: alle partijen (zowel verhuurder/immo als eigenaar zijn verwittigd dat ik de kosten opgelopen door hun nalatigheden van de volgende huurgelden wil afhouden en dat ik hiervoor ook schriftelijk toestemming heb gekregen van de verhuurder/immo. Het is hier dus geen kwestie van de huur niet te betalen zomaar, er zijn aangetekende ingebrekestellingen gestuurd, vorige huurder heeft kosten van 2500 euro te betalen voor de schade aan het appartement bepaald door expert).
Suggesties?
Alvast bedankt!