Beste leden,
Sinds 2020 huurde ik en mijn vriendin een pand met handelshuurcontract. Dit jaar zijn wij overeen gekomen met de eigenaar dat wij het contract konden stopzetten omdat we zelf voor een overnemer hebben gezorgd en we steeds op tijd betaalde/goede huurders waren. De verhuurder wil ons geen boete laten betalen. In ons contract staat ook dat we vervroegd kunnen opzeggen bij akkoord beide partijen.
Nu is alles verlopen via een makelaar die het ons (de huurders) van in het begin al moeilijk maakte.
Ondertussen hebben de nieuwe huurders al de sleutels etc. Enkel de waarborg moeten we nog terug krijgen.
Ons contract liep af op 31/01/22. De nieuwe huurder startte 01/02/22. De eigenaar heeft dus geen huurverlies en wil, ik herhaal, niet dat wij een boete betalen.
Nu wil de makelaar onze borg van €3000 verdelen onder :€2700 verhuurder, €300 huurder
Zijn berekeningen: 1/2 maand huur €500 ( wij hebben onze huur betaald tot eind contract, eigenaar wil geen extra vergoeding)
Plaatsbeschrijving (230€ akkoord)
Wederverhuringsvergoeding €1204 (de eigenaar heeft geen huur misgelopen aangezien er geen dag was tot het nieuwe contract en we hebben zelf voor een nieuwe overnemer gezorgd, die daarbij nog eens heel het oude gebouw zal renoveren!!)
Onroerende voorheffing €710 (bijna het dubbel van wat de in 2020 betaalde bij ondertekenen huurcontract, het contract liep toen bij een andere makelaar)
Is dit allemaal correct? De verhuurder wil absoluut geen vergoeding van ons naar hem toe. Met de makelaar is niet te discussiëren. Wat kunnen wij hier ondernemen?