Verhogen huurprijs met 15%

miggie
Topic Starter

Verhogen huurprijs met 15%

#1 , 25 feb 2009 19:04

Hallo forumleden,

Ons huurcontract van het appartement (3-jarig) loopt af op 30 juni 2009 en de huisbaas wil het contract verlengen met een verhoging van 15% plus indexering onder dezelfde voorwaarden. De huurprijs is nu 479 euro. Het huurcontract is dan nogmaals een contract van korte duur.

Hij heeft geen enkele werken uitgevoerd aan de woning. Zo is de boiler ongeveer 25 jaar oud en het gasverbruik in de woning is daarom veel te hoog. De centrale verwarming deugt niet er zit lucht in het systeem wat er niet zonder hulp van een vakman uitgaat. Hij laat de reparatie afweten. De tweede slaapkamer is in de wintermaanden niet bruikbaar, want enkel glas dus steenkoud.

Hij wil graag de huurprijs verhogen, want het immo kantoor met wie hij samenwerkt liet weten dat de huurprijs wel opgehoogd kan worden tot 650 euro. Volgens het immo kantoor is dat het appartement waard: 2 slp en mogelijkheid voor garage.
Bovendien int het Immo kantoor bij nieuwe huurders commissiegeld en bij ons dus niet.

Zou onze huurbaas de huurprijs mogen verhogen met 15% plus indexering? Hij zegt dat hij hier een wettelijke basis voor heeft om dat van ons te vragen. :roll:
Zou hij ons de huur 3 mnd van te voren mogen opzeggen indien wij niet akkoord gaan?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2009 19:52

Hierbij twee links naar brocures

huurwet en vrederechter

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf

Als je dan nog vragen hebt stel ze maar maar ik denk dat het wel duidelijk zal zijn

PS gezien nieuwe verhuur ook attest energie -
mogelijk ook attest keuring electrische installatie (AREI) - maar mijn geheugen laat me in de steek en ik kan het nu niet vlug opzoeken

Vandebos

#3 , 26 feb 2009 12:40

Nieuwe verhuur vereist EPC (EnergieProficientieCertificaat). prijs voor verhuurder: zo'n €150-€350.

in uw geval is vooral p 39-40 van belang uit deze link: http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf (u reeds gegeven door franciscus.)

Mogelijkheid 1

Duidelijk maken aan de verhuurder, aangetekend en tevens aan immokantoor (voor deze paragraaf bijplaatsen dat U het BIV zal inlichten indien zij clienten blijven adviseren tegen de huurwet in), dat hij niet het recht heeft op deze wijze de huur te verhogen, noch voor U, noch voor een volgende huurder. Dat U een eventuele volgende huurder ook op de hoogte zal brengen van zijn rechten en hoe deze te bekomen voor het lokale vredegerecht.

Mogelijkheid 2

U gebaart zich van domme aas, tekent het nieuwe contract en komt dan tot "de ontdekking" dat u onheus bent behandeld door de verhuurder en diens immokantoor!! Natuurlijk geeft U via aangetekend schrijven de verhuurder de kans om deze afgrijselijke "fout" recht te zetten en terug te gaan naar de wettelijk toegelaten huursom. Indien U echter tot uw spijt moet constateren dat de verhuurder weigert de wet toe te passen zal u verplicht zijn naar het vredegerecht te stappen en een rectificatie van het contract te verzoeken met terugwerkende kracht. Als U dan toevallig ook nog op tijd "ontdekt" dat de verhuurder niet in regel is met de EPC wetgeving kan U dit eveneens melden in uw verzoek. ( administratieve boete is minimaal € 500 dacht ik)

Het gebeurt niet vaak dat een huurder het schuim op de lippen van zijn verhuurder ziet staan, maar ik denk dat u een goede kans maakt..

Reclame

JohnD

#4 , 26 feb 2009 16:06

Nieuwe verhuur vereist EPC (EnergieProficientieCertificaat). prijs voor verhuurder: zo'n €150-€350.

in uw geval is vooral p 39-40 van belang uit deze link: http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf (u reeds gegeven door franciscus.)Mogelijkheid 2

U gebaart zich van domme aas, tekent het nieuwe contract en komt dan tot "de ontdekking" dat u onheus bent behandeld door de verhuurder en diens immokantoor!! Natuurlijk geeft U via aangetekend schrijven de verhuurder de kans om deze afgrijselijke "fout" recht te zetten en terug te gaan naar de wettelijk toegelaten huursom. Indien U echter tot uw spijt moet constateren dat de verhuurder weigert de wet toe te passen zal u verplicht zijn naar het vredegerecht te stappen en een rectificatie van het contract te verzoeken met terugwerkende kracht. Als U dan toevallig ook nog op tijd "ontdekt" dat de verhuurder niet in regel is met de EPC wetgeving kan U dit eveneens melden in uw verzoek. (administratieve boete is minimaal € 500 dacht ik)

Het gebeurt niet vaak dat een huurder het schuim op de lippen van zijn verhuurder ziet staan, maar ik denk dat u een goede kans maakt..
Simply perfect VDB, ik had het niet beter kunnen formuleren. Mogelijkheid 2 is uit den boze natuurlijk want dan zal uw kontrakt zeker en vast niet hernieuwd worden.
Denken die immokantoren nu allemaal dat de huurders idioten zijn ?

miggie
Topic Starter

#5 , 26 feb 2009 16:26

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.

Stel nu dat ik zeg tegen de huisbaas dat ik absoluut niet akkoord ga met die 15% verhoging en hem op het EPC attendeer kan hij dan 3 maanden van te voren de huur opzeggen dus op 30 maart 2009 en op zoek gaan naar een huurder die wel de verhoging wenst te betalen en het EPC door de vingers ziet?

Ik weet dat ik de confrontatie aan zal moeten met mijn huisbaas, maar ben bang dat ik straks geen andere geschikte woning heb gevonden. :roll:

Vandebos

#6 , 26 feb 2009 16:51

Een verhuurder heeft altijd het recht, net als een huurder, om het contract op te zeggen volgens de regels. Als U echter aan de nieuwe huurder kenbaar maakt (noemt het gewoon wraak...) dat hij via een simpele procedure voor de rechtbank kan bekomen dat dat hij met terugwerkende kracht kan huren aan de prijs besproken in uw contract....

En indien u echt niet van scenario 2 houdt is er niets dat u kan tegenhouden uw intentie bij opzegging van de verhuurder aan de verhuurder schriftelijk kenbaar te maken, dan heeft hij zichzelf effectief totaal klem gezet wat betreft de huurprijs die hij kan vragen aan een nieuwe huurder.

Eerlijk duurt het langst. U kan deze regels duidelijk maken aan uw verhuurder, hem wijzen op uw trouwe betaalstaat, hem het rekensommetje van de kostprijs verhuur aan een nieuwe huurder duidelijk maken.

Na de azijn de stroop bovenhalen en bijvoorbeeld op papier vastleggen dat het huurcontract van 3 jaar overgaat in een klassieke 3-6-9 waarbij U bereid bent een verhoging van 5% met onderlinge toestemming te accepteren.

Zoals altijd is de gulden middenweg het beste pad om te bewandelen. Doe desgewenst uw voorstel via aangetekend schrijven. Leg hierbij duidelijk de beperkingennuit die de wet voorziet en doe uw tegenvoorstel. Blijf ten allen tijde vriendelijk en beleefd. Zet zelf in de brief een vaste termijn waarop U antwoord verwacht van hem. (bijvoorbeeld 2 weken na ontvangst AS)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2009 18:31

trouwens bij verhuur moet hij de prijs kenbaar maken en bij wie komen de nieuwe huurders langs om de woning te bekijken ... bij u - u mag altijd info geven

Terug naar “Huren”