Recent ingegane handelshuur. Facturen uitgevoerde werken.

puttemanp
Topic Starter

Recent ingegane handelshuur. Facturen uitgevoerde werken.

#1 , 01 mar 2009 18:11

Hallo iederen,

Wij huren sinds kort een handelspand. Huurovereenkomst ondertekend op 20/10/2008, huur ingegaan op 19/11/2008.
Wij hebben dit goed een eerste maal bezichtigd in augustus 2008.
Het gaat hier om een pand waar vroeger een (grotere) handelzaak in gevestigd was. Dit pand werd verdeeld in 3 winkelruimtes, en de werken hiervoor werden uitgevoerd tussen 01/2008 en 07/2008.
-In de handelshuurovereenkomst staat dat de huurder verantwoordelijk is voor het verwijderen van eventuele installaties en goederen van de vorige uitbating.
-In de handelshuurovereenkomst staat dat de huurder alleen verantwoordelijk is voor alle kosten voor de inrichting van het handelspand, zonder tussenkomst van de verhuurder.
- In de handelshuurovereenkomst staat dat de huurder het pand huurt 'in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de huurder die verklaart het gehuurde goed te hebben bezocht'
- Er is GEEN plaatsbeschrijving!

Er worden ons nu door de verhuurder voor ettelijke 10duizenden Euro's aan facturen van aannemers doorgefactureerd. Behalve de tientallen fouten in deze facturen, betreft het hier facturen voor werken uitgevoerd voordat wij het pand huurden (optrekken van muren voor het opsplitsen van het ene grote pand in 3 kleinere, installeren van sanitair en verwarming, installeren van electriciteit,....). Al deze facturen dateren van de periode 01/2008 tem 07/2008.

Hoe kunnen wij verantwoordelijk gesteld worden voor het dragen van de kosten die gemaakt werden voor wij nog maar het pand bezocht hebben, laat staan de overeenkomst getekend werd? Is hier enige wettelijke grond voor?
Uiteraard gaan wij akkoord met het betalen van de aanpassingswerken die wij zelf gevraagd hebben.

Alvast bedankt,

Patrick Putteman

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 mar 2009 18:40

Zijn de andere gedeelten al verhuurd?

Krijgen zij eveneens dze facturen toegezonden?

Indien dat het geval is lijkt het me raadzaam dat jullie met zijn drieen een advokaat in de arm nemen om deze verhuurder te wijzen op zijn misvatting. Anders vrees ik dat dit een verhaal zonder einde gaat worden en dat jullie individueel toch een advokaat in de arm gaan nemen om via een geding je gelijk te halen.

Met jullie drieën staan jullie ook een stuk sterker tov opzichte van de verhuurder. (l'union fait la force enz...)

Tevens eens de huurderbond contacteren bij jullie in de buurt. hier vind je alle info voor hun adressen, contactgevens en openeingsuren. Een raad, ga naar de spreekuren neem je contract me, de facturen die hebt gekregen en eventuele foto's waarop de inconsistenties met de fakturen zichtbaar zijn.

Hou ons op de hoogte?

puttemanp
Topic Starter

#3 , 01 mar 2009 18:53

Zijn de andere gedeelten al verhuurd?

Krijgen zij eveneens dze facturen toegezonden?
Neen, alles wordt systematisch naar ons toe doorgefactureerd, met telkens netjes de originele factuur van de aannemer eraan.

Een 'pittig' detail (was post aan't editen toen Vandebos antwoordde): wij zitten in een systeem van franchise, waar onze franchisor tegelijk ook zorgt voor de onderverhuur van het pand.
In de wettelijk verplichte 'precontractuele informatie' (de wettelijke bedenktijd van één maand bij het ondertekenen van een franchiseovereenkomst) wordt met geen woord gerept over deze werken, enkel over het meubilair, de kassa's, het computersysteem, .....
In de franchiseovereenkomst is ook geen enkele paragraaf terug te vinden over deze uitgevoerde werken.

Mijn 'gezond boerenverstand' zegt me: bezocht in 08/2008, huur getekend in 10/2008, ingegaan in 11/2008... al wat daarvoor gebeurd is, is niet ons probleem en valt ten laste van de eigenaar/franchisor.
Het komt er een beetje op neer dat ons gevraagd wordt het volledige pand te betalen (het gaat hier over 400K euro) waarna we het mogen huren.

Greetz

Patrick

Reclame

Vandebos

#4 , 01 mar 2009 23:56

Ik blijf erbij dat u het beste af bent met een advokaat. De bedragen die ermee gemoeid zijn zijn veel te hoog op te vertrouwen op niet-professioneel advies. Dit is, me dunkt, een dossier waarin U zich geen foute informatie kan veroorloven.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2009 11:31

Ik vermoed dat de franchiseovereenkomst in deze zaak een belangrijke rol zou kunnen spelen.

Vraag aan de verhuurder/franchisegever op welke bepalingen uit de tussen jullie afgesloten overeenkomsten hij zich steunt om u deze kosten door te rekenen.

scorpioen

j.demoor

#6 , 03 mar 2009 13:41

“Art.1162.In geval van twijfel wordt de overeenkomst uitgelegd ten nadele van hem die bedongen heeft en ten voordele van hem die zich verbonden heeft.”(B.W.=BurgerlijkWetboek).

‘dat de huurder verantwoordelijk is voor het verwijderen van eventuele installaties en goederen van de vorige uitbating...voor alle kosten voor de inrichting van het handelspand...’ houdt niet in dat de huurder hiervoor verantwoordelijk is vóór het ingaan van de huurovereenkomst op 19/11/2008,tenzij die retroactiviteit bedongen was in de huurovereenkomst,wat niet het geval lijkt te zijn.

Protesteer de facturen van derden met de mededeling dat u met hen niets overeenkwam.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”